Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Regler för inlägg i Kentforumet (senast uppdaterat 31/5 2014)

  1. #1
    Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Mälarhöjden, Stockholms län, Sverige
    Inlägg
    32 090

    Standard Regler för inlägg i Kentforumet (senast uppdaterat 31/5 2014)

    Introduktion till reglerna (Detta MÅSTE du läsa)

    Vi har skapat en rad regler som alla har ett enda syfte. Att du som användare ska trivas här i Kentforumet. Det är grunden alla regler vilar på.

    Du kan naturligtvis skita i att läsa reglerna men då ska du veta en sak:

    Du riskerar att bli avstängd för något som du inte visste var ett regelbrott. Väldigt onödigt va? Så, läs nu reglerna.

    Regler för inlägg i Kentforumet


    1. Kentforumet är ett musikforum, men det är även tillåtet att diskutera andra saker.
    När du startar en ny tråd, tänk på att ämnet ska vara seriöst och av intresse för forumets användare. Lösryckta tankar om ditt och datt passar bättre i skräptråden (en ny startas varje månad i Övrigt) och förtjänar inte en egen tråd.

    Försök att utforma din trådrubrik så tydligt som möjligt. Det underlättar för alla. Utforma även trådens första inlägg så att syftet med tråden framgår tydligt. Några få ord räcker inte.


    2. Sök innan du postar ett ny tråd. Chansen är stor att ämnet redan diskuterats och kanske till och eventuellt besvarats tidigare. Sökfunktionen finns i toppmenyn - avancerad sökning finns här.


    3.
    Tänk på att visa trådskaparen respekt genom att hålla dig till ämnet. Det är okej om diskussionen tar nya vändningar, men grunden ska fortfarande vara ämnet för tråden. En tråd om Kents senaste skiva får inte spåra ur och börja handla om Metallica, lika lite som en tråd med bilder på forumanvändare får innehålla bilder på Olof Palme och Boris Jeltsin.

    Vi tillåter inte
    otillbörlig reklam, chattande, spam eller längre diskussioner som är OT (off-topic). Självklart är det väldigt svårt att dra upp helt klara riktlinjer för detta och bedömning kommer att ske fall till fall. Här är några exempel på hur vi klassar de olika kategorierna:

    Otillbörlig reklam:

    Reklam där enda syftet är att tjäna pengar. Däremot är det okej att göra reklam för att ditt band ska göra en spelning, att du medverkar på en konstutställning eller liknande saker.

    Chattande:
    Två eller tre personer har en privat diskussion om saker som inte har något med trådens ämne att göra. Till exempel:
    "Anna: Åhhh, idag hade jag en jobbig dag i skolan!! Usch!"
    "Kalle: Tjena Anna! Trist. Jag får muntra upp dig här istället då!"
    "Anna: Aaaa, det tycker jag. Du är snäll Kalle."

    Dylika diskussioner bör tas via MSN eller liknande. Forumet är till för att diskutera olika ämnen, inte till att chatta.

    Spam:
    Att posta korta uttryck som inte bidrar till diskussionen eller som inte har någon relevans till något överhuvudtaget. När man postar saker på ett forum bör man vara tydlig med vem man tilltalar, vad man vill säga och bidra till diskussionen. Exempel på inlägg som inte hör hemma på vårt diskussionsforum:
    "Agnes: Bläää."

    Att posta länkar eller bilder som inte har något med trådens ämne att göra eller är relevant till diskussionen. Om man postar i till exempel "Bilder på forumare" ska man posta bilder på sig själv eller andra forumiter och inte på kändisar, skämtbilder eller andra irrelevanta bilder.

    OT:
    Självklart händer det att vissa diskussioner skiftar fokus till ett liknande ämne eller något som har med trådens ursprungliga ämne att göra. Det anser vi ok. Ett bra exempel är tråden om Piratebay som till slut hamnade om piratkopiering i allmänhet. Diskussionen uppstod naturligt och var intressant för alla inblandade. När en diskussion övergår till OT är väldigt svårdefinierat och kommer troligtvis att hanteras olika från fall till fall av moderatorerna. När en sidodiskussion inte bidrar positivt till trådens ursprungliga syfte/ämne kommer det att klassas som OT. När en moderator anser att en diskussion börjar gå OT kommer denne att skriva en varning i tråden och be alla att återgå till ämnets ursprung eller att ändra riktning på OT-diskussionen så den är relevant för tråden. Om användare trots den muntliga varningen fortsätter på samma linje kommer varningar/anmärkningar att delas ut.

    Skräptråden:
    Skräptråden (en ny skapas varje månad i Övrigt) är ett undantag när det gäller den här regeln. Spam, OT och chattande är tillåtet. Däremot gäller alla andra regler precis som vanligt. Det är helt upp till er användare att hålla en nivå som ni tycker är acceptabel där.


    4. Försäljning (köpes/säljes/bytes) hänvisas till de två avdelningar som finns för detta. Observera de speciella reglerna gällande biljettförsäljning:

    Biljetter får endast säljas till originalpris (* se definition nedan) eller lägre och priset måste sättas ut i annonsen. Högre pris medför avstängning från forumet. Budgivning i forumet, via mejl eller på annat sätt är alltså inte tillåtet. Den som har flera köpare till en biljett får sälja den enligt först till kvarn-principen.

    Det är generellt förbjudet att länka till biljettannonser på auktionssajter. Däremot är det okej att länka till sajter där biljetter säljs till originalpris. Undantaget för auktionssajter är om biljetten där har ett "köp nu"-pris som är max så högt som originalpriset.

    Det är tillåtet att annonsera om bokningsnummer, men ej att ta betalt för dessa. Man kan alltså ge bort ett bokningsnummer men inte sälja det.

    Liten snabbguide:
    * Biljetter säljs till originalpris eller lägre
    * Budgivning på biljetter ej tillåten
    * Länkar till biljettannonser på auktionssajter ej tillåten (se undantag ovan, tillagt 30/6 2010 av Henrik)

    Originalpris definierar vi som priset den officiella biljettförsäljaren satt. Det betyder vanligen Ticnet eller liknande, men ALDRIG Biljett.nu och liknande andrahandsförsäljare. Har du köpt en biljett av Biljett.nu så får du inte annonsera ut den för mer än det pris som står tryckt på biljetten från originalåterförsäljaren. Brott mot detta = avstängning. (denna del tillagd 31/5 2014 av Henrik)

    Köp & sälj - biljetter | Köp & sälj - allt utom biljetter


    5. Frågor om eventuella låsningar, borttagningar etc skickas till någon moderator via profilen. Eller tas upp i ämnet Frågor till moderatorer.

    Angående låsningar av trådar. En låsning av en tråd kan baseras på många olika kriterier. Det är omöjligt att lista alla möjliga kriterier och anledningar men några exempel är som följer. Finns det redan snarlika trådar som skulle kunnat användas istället? Är ämnet något som forumets användare som helhet kan föra en seriös diskussion om? Tillför ämnet något till forumet? Är ämnet väl genomtänkt? Lämpar sig ämnet för den målgrupp som finns på forumet? Spårar tråden ur trots upprepade tillsägningar? Om en tråd blir låst har en moderator vägt allt noggrant och kommit fram till att tråden inte bör vara öppen av en eller flera anledningar.

    Om en moderator säger att något är slutdiskuterat så är det det som gäller. Känner någon att hon/han måste ifrågasätta moderatorns beslut är det PM (privat meddelande) eller Frågor till moderatorer som gäller. Fortsätt alltså inte tjata om det i tråden.



    6. Du bör hålla en positiv och vänlig ton, och inte provocera. Uppträd på ett trevligt och civiliserat sätt. Personangrepp, hets mot folkgrupp och liknande är givetvis inte tillåtet. Följ allmän "netikett".

    När du ger dig in i en debatt, kritisera åsikterna och inte personen. Undvik ord som kan upplevas som stötande, till exempel könsord och grova svordomar. Skriv inte nedvärderande om någon på grund av ras, religion, kultur, kön, sexuell läggning, utseende eller liknande.Tänk på att ironi lätt kan missförstås i skriven text. Provocerande skämt om dödsfall och liknande är inte uppskattat då det finns andra som kan ta illa upp av dessa.


    7. Om du ser en tråd eller ett inlägg i forumet som bryter mot reglerna, anmäl genast detta till en moderator i första hand och till webmaster i andra hand. Inlägg anmäls enklast via denna lilla ikon (
    ) som finns i varje inläggs vänsterkant.

    Om en moderator anser att anmälan är giltig kommer en varning eller anmärkning att utdelas. Enligt forumets system utgör en varning 0 poäng och en anmärkning 5 poäng. Dessa poäng läggs ihop och når man upp till 10 poäng blir man automatiskt avstängd en tid.

    Permanent avstängning
    Om det finns synnerliga skäl så kan moderatorer och webmaster i samråd välja att stänga av en användare permanent. Det betyder att användaren ej är välkommen att använda forumet, någonsin igen. En permanent avstängning kan t.ex. bero på upprepade regelbrott eller mycket allvarligt regelbrott.



    8. Det är totalförbjudet att diskutera piratkopiering som nedladdning, bootlegs och liknande, och självklart allt som hör det till. Du får alltså inte berätta om var man kan hitta/köpa sånt material. Du får inte heller prata om att skicka filer som andra personer har upphovsrätten till över MSN och liknande.

    Men däremot får du diskutera till exempel pirate bay, den nya lagen och outgivna låtar, bara diskussionen förs helt utan nedladdningsreferenser.

    Det är också tillåtet att diskutera, och länka till, material som upphovsrättsägaren gjort tillgängligt för fri nedladdning. Det är också okej att länka till Youtubeklipp.

    Däremot får du INTE länka till några fildelningssajter eller berätta om butiker/personer som på något sätt sprider sådant material som är upphovsrättsskyddade.

    Det är inte tillåtet att posta länkar till (eller skriva var man kan hitta) material som uppenbart inte är avsett för spridning. Till exempel läckt material.
    (tillagt 22/5 2014 av Henrik)


    9. Vi diskuterar inte Kent-grabbarnas privatliv, det är deras eget önskemål och det respekterar vi alla självklart. Alltså, inget snack om vad de gör på fritiden, var de bor, McDonaldspåsen man såg i deras bil, vilken färg deras barnvagnar har, vilken frisör deras sambor har eller vart de brukar gå och äta söndagsmiddag. Kort och gott, inget som inte har med deras musik att göra.


    10. Om du som användare känner dig orättvist behandlad av en moderator kontaktar du webmaster.


    11. Signaturen får max vara 5 rader.


    12.
    En användare får endast ha ett aktivt konto. Blir det kontot avstängt får inte användaren starta ett nytt konto. Detta resulterar i avstängning en månad för det gamla kontot och avstängning för alltid för det nya kontot.


    Moderatorns roll

    En moderator...
    ...behandlar alla användare på samma sätt
    ...säger till användare när det blir tjafs, bråk eller andra otrevligheter
    ...har fått förtroendet att hålla ordning och koll
    ...flyttar ämnen som har hamnat fel
    ...kan låsa ämnen och hänvisa till redan existerande som handlar om samma sak
    ...tar emot klagomål och frågor från andra användare
    ...har rätt och möjlighet att varna och/eller bestraffa användare - läs mer här
    ...kontaktar webmaster om det uppstår oklarheter eller problem

    Kom ihåg, reglerna finns inte till för att sysselsätta moderatorer, de finns till för besökarnas skull! Genom att följa dem hjälps vi alla åt att skapa ett så bra forumklimat som möjligt.

    Lista på moderatorerna finns här.

    Kommentarer om reglerna tas i den här tråden.
    Senast redigerat av utomjording den 2009-07-25 klockan 00:33.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •