Sidan 3 av 38 FörstaFörsta 12345678910111213 ... SistaSista
Resultat 31 till 45 av 565

Ämne: Månadens skräptråd - December (den sista i sitt slag)

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Halv sju somnade jag om och sov ända till nio, när jag vaknade av ett jobbsms, alldeles mosig... Men nu äter jag frukost, saffransfrukostmuffins som jag bakade igår, och kaffe. Vet inte om det bara är jag som är konstig idag men kaffet smakar helt onormalt gott. Jaja ett bra problem i så fall .
    Så fint med din kompis uljudsbild! Förstår att du blev glad. Jag har inte bestämt vad jag skall göra idag.
    Vill baka bröd, och också se på tv, och laga mat som är god och gå en promenad. Hänga en tvätt måste jag iallafall och borde kolla om jag kan ta min influensavacc idag, eller om det är för sent... Egentligen vill jag inte alls sätta mig i bilen idag alls.
    Vad skönt att du lyckades somna om.
    Kaffe smakar alltid bättre om man är någorlunda glad , och alla motgångar känns mindre motiga om jag är glad.

Hade en tanke härom morgonen efter jag ätit av ett gott granatäpple.
    Att hur vi mår är som de här 'fruktcellerna' (vet inte vad de heter) i granatäpplet , att varje cell står för en känsla eller varianter av samma känsla och att lycka är när precis allt är superbra.
    Men det är som vi förstärker de här 'jag är inte nöjd!!!' cellerna så otroligt, och dövar men hello du hade ett väldigt givande och roligt samtal med dina intelligenta och självständiga döttrar nyss.
    Eller att du fått en orkidé att superblomma om som gör sig så vacker bredvid julstjärnan . . .

Eftersom jag börjar bli gammal på riktigt så noterar jag att det är som två lägen är accepterade och det är allt var bättre förr eller att allt är superbra.
    Jag saknar nyanser.

Min lediga dag och hunden och jag ska ut och kolla alla grå-bruna nyanser ute , vad jag ser är väldigt styrt av mitt humör .
    om jag är glad ser jag mkt vackert är jag sur så ser jag inget alls jag osar av ilska inom mig.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Tjoho ! nu ska jag ut lyssnandes på Happy med Pharrell Williams och lyssnade en bit på Det känns perfekt före
    Ha det så gott alla !

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Vad skönt att du lyckades somna om.
    Kaffe smakar alltid bättre om man är någorlunda glad , och alla motgångar känns mindre motiga om jag är glad.

Hade en tanke härom morgonen efter jag ätit av ett gott granatäpple.
    Att hur vi mår är som de här 'fruktcellerna' (vet inte vad de heter) i granatäpplet , att varje cell står för en känsla eller varianter av samma känsla och att lycka är när precis allt är superbra.
    Men det är som vi förstärker de här 'jag är inte nöjd!!!' cellerna så otroligt, och dövar men hello du hade ett väldigt givande och roligt samtal med dina intelligenta och självständiga döttrar nyss.
    Eller att du fått en orkidé att superblomma om som gör sig så vacker bredvid julstjärnan . . .

Eftersom jag börjar bli gammal på riktigt så noterar jag att det är som två lägen är accepterade och det är allt var bättre förr eller att allt är superbra.
    Jag saknar nyanser.

Min lediga dag och hunden och jag ska ut och kolla alla grå-bruna nyanser ute , vad jag ser är väldigt styrt av mitt humör .
    om jag är glad ser jag mkt vackert är jag sur så ser jag inget alls jag osar av ilska inom mig.
    Absolut! Så är det ju. Humöret påverkar upplevelsen och också stresståligheten. Är man glad så kan man känna sig oövervinnerlig och man ser allt som är fint. Och är något inte bra en sån dag så har det liksom ingen inverkan. Det spelar mindre roll.
    Jag har faktiskt också fått mina orkidéer att blomma om i år. Tre av fyra faktiskt och det kan jag glädja mig mycket åt.
    Det där "allt är superbra" tycker jag är väldigt vanligt, iallafall häromkring, och är väl en skyddsmekanism. Då visar man inga svagheter och släpper inte folk för nära. Och dessutom kan det ge omgivningen mindervärdeskomplex och på det viset "växer" den utåt sett vällyckade personen ytterligare. Som du kanske hör är jag väldigt irriterad på sånt. Ingen "riktig" människa är perfekt och vällyckad hela tiden, men det skall ändå verka så. Högst irriterande.

Själv har jag nog inte alls tillräckligt omfattande socialt liv för att utåt sett verka vällyckad. Jag skiter rätt högaktningsfullt i det, men man vet ju hur snacket kan gå... "sitter alltid hemma... ensam stackaren... lite självförhärligande medlidsamt sådär...

Och här sitter jag ensam och trivs bra med det faktiskt. Bara uppskattar adventsmyset och att bara göra trevliga saker en dag som denna.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Vårdcentralen hade tid på torsdag för vaccination, så då slipper jag det idag .
    Så nu skall jag hänga en tvätt och i eftermiddag skall jag få sitta och åka traktor och umgås med en särdeles fin person. Hur tusan kan man låta bli att vara glad då!

Erfaren medlem förgätmigejs avatar
    Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Halv sju somnade jag om och sov ända till nio, när jag vaknade av ett jobbsms, alldeles mosig... Men nu äter jag frukost, saffransfrukostmuffins som jag bakade igår, och kaffe. Vet inte om det bara är jag som är konstig idag men kaffet smakar helt onormalt gott. Jaja ett bra problem i så fall . Så fint med din kompis uljudsbild! Förstår att du blev glad. Jag har inte bestämt vad jag skall göra idag. Vill baka bröd, och också se på tv, och laga mat som är god och gå en promenad. Hänga en tvätt måste jag iallafall och borde kolla om jag kan ta min influensavacc idag, eller om det är för sent... Egentligen vill jag inte alls sätta mig i bilen idag alls.
    Vad gott det låter! Har du nåt recept att dela med dig av? Jag funderar på att baka nåt "juligt" men försöker vara lite nyttig och då är det så svårt att komma på nåt tycker jag. En sats lussebullar till två pers slutar liksom aldrig bra för mig.

Nu ska jag ut och springa. Har så svårt att göra det när det är ljust ute, känner mig mycket tryggare när det är mörkt konstigt nog. Så jobbigt att synas springande, haha. Men nu ska jag.

Ha en bra eftermiddag 8)
    I can tell by the way you smile, I'm smiling too
    I see myself in you

In the end, we all are who we are, no matter how much we may appear to have changed.

Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Det ringde på min mobil för ett tag sen och stod på displayen att det var mina föräldrar. När jag svarade lät det bara brusigt och bubbligt, typ som under vatten eller nåt. Ropade hallå men la på efter en stund när det bara fortsatte brusa. Sen dess har jag försökt ringa tillbaka men det är upptaget och har varit det i en timma nu. Lite orolig. Det är säkert bara nåt teknikstrul men ändå :<
    I see myself in you

In the end, we all are who we are, no matter how much we may appear to have changed.

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av förgätmigej Visa inlägg
    Vad gott det låter! Har du nåt recept att dela med dig av? Jag funderar på att baka nåt "juligt" men försöker vara lite nyttig och då är det så svårt att komma på nåt tycker jag. En sats lussebullar till två pers slutar liksom aldrig bra för mig.

Nu ska jag ut och springa. Har så svårt att göra det när det är ljust ute, känner mig mycket tryggare när det är mörkt konstigt nog. Så jobbigt att synas springande, haha. Men nu ska jag.

Ha en bra eftermiddag 8)
    Hoppas springturen gick bra! Jag har fått 4,5 km promenad iallafall. Känns bra.

Så här brukar jag göra:

Sätt ugnen på 220 grader.

Kör 1 dl havregryn tillsammans med 2 färska dadlar, delade i mindre bitar, till ett fint mjöl.
    Häll över i en skål och blanda ner 1/2 dl mandelmjöl (alt. så kör du 3/4 dl hela mandlar i mixern med det andra),
    1/2 msk fiberhusk/psylliumskal, 1/2 dl hela linfrön och 1 tsk bakpulver och 1/2 paket saffran. Blanda väl.
    Rör ned 1 ägg och 3/4 dl vispgrädde. Rör till sist ned 3/4 dl frusna lingon.
    Dela upp i 6 muffinsformar, gärna i en muffinsplåt.
    Grädda i 12-15 min mitt i ugnen.

Vill man köra utan jultema, så skippa saffranen och rör ned frusna blåbär istället för lingon.

Ät dem när de precis svalnat/blivit lagom ljumna, eller frys dem då och tina dem i mikron innan man äter dem. Allt glutenfritt blir förbaskat tråkigt mycket fortare än annat bröd har jag märkt.

Jag brukar dela dem på mitten och äta med pålägg som vilka frallor som helst. känns som en liten lyxigare frukost!
    Senast redigerat av -hulda- den 2014-12-02 klockan 16:28.

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av förgätmigej Visa inlägg
    Det ringde på min mobil för ett tag sen och stod på displayen att det var mina föräldrar. När jag svarade lät det bara brusigt och bubbligt, typ som under vatten eller nåt. Ropade hallå men la på efter en stund när det bara fortsatte brusa. Sen dess har jag försökt ringa tillbaka men det är upptaget och har varit det i en timma nu. Lite orolig. Det är säkert bara nåt teknikstrul men ändå :<
    Säkert bara mobilen som la ned, men jag förstår att du är orolig.

Erfaren medlem kmbs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Hoppas springturen gick bra! Jag har fått 4,5 km promenad iallafall. Känns bra. Så här brukar jag göra: Sätt ugnen på 220 grader. Kör 1 dl havregryn tillsammans med 2 färska dadlar, delade i mindre bitar, till ett fint mjöl. Häll över i en skål och blanda ner 1/2 dl mandelmjöl (alt. så kör du 3/4 dl hela mandlar i mixern med det andra), 1/2 msk fiberhusk/psylliumskal, 1/2 dl hela linfrön och 1 tsk bakpulver och 1/2 paket saffran. Blanda väl. Rör ned 1 ägg och 3/4 dl vispgrädde. Rör till sist ned 3/4 dl frusna lingon. Dela upp i 6 muffinsformar, gärna i en muffinsplåt. Grädda i 12-15 min mitt i ugnen. Vill man köra utan jultema, så skippa saffranen och rör ned frusna blåbär istället för lingon. Ät dem när de precis svalnat/blivit lagom ljumna, eller frys dem då och tina dem i mikron innan man äter dem. Allt glutenfritt blir förbaskat tråkigt mycket fortare än annat bröd har jag märkt. Jag brukar dela dem på mitten och äta med pålägg som vilka frallor som helst. känns som en liten lyxigare frukost!
    Det receptet ska jag prova. Mår jättedåligt igen. Måste verkligen ta bort gluten.

Nej glutenfritt får man frysa direkt.
    Jag har blivit äldre, saknar glöd
    det rår jag inte för...

Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Hoppas springturen gick bra! Jag har fått 4,5 km promenad iallafall. Känns bra. Så här brukar jag göra: Sätt ugnen på 220 grader. Kör 1 dl havregryn tillsammans med 2 färska dadlar, delade i mindre bitar, till ett fint mjöl. Häll över i en skål och blanda ner 1/2 dl mandelmjöl (alt. så kör du 3/4 dl hela mandlar i mixern med det andra), 1/2 msk fiberhusk/psylliumskal, 1/2 dl hela linfrön och 1 tsk bakpulver och 1/2 paket saffran. Blanda väl. Rör ned 1 ägg och 3/4 dl vispgrädde. Rör till sist ned 3/4 dl frusna lingon. Dela upp i 6 muffinsformar, gärna i en muffinsplåt. Grädda i 12-15 min mitt i ugnen. Vill man köra utan jultema, så skippa saffranen och rör ned frusna blåbär istället för lingon. Ät dem när de precis svalnat/blivit lagom ljumna, eller frys dem då och tina dem i mikron innan man äter dem. Allt glutenfritt blir förbaskat tråkigt mycket fortare än annat bröd har jag märkt. Jag brukar dela dem på mitten och äta med pålägg som vilka frallor som helst. känns som en liten lyxigare frukost!
    Bra recept! Det ska jag prova. Mår så dåligt igen. Måste sluta äta gluten. Ja glutenfritt måste tyvärr frysas in direkt.
    det rår jag inte för...

Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Jag säger som Hulda.
    det rår jag inte för...

Erfaren medlem Astronaut:s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010

Standard

En av dom bättre låtarna som var med i programmet.
    I know someday you'll have a beautiful life
    I know you'll be a star in somebody else's sky
    But why, why, why can't it be, can't it be mine?

Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Astronaut: Visa inlägg
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=xU13QOC6bHM">YouTube Link</a> En av dom bättre låtarna som var med i programmet.
    Jag håller med.
    det rår jag inte för...

Erfaren medlem Astronaut:s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av kmb Visa inlägg
    Jag håller med.
    Kajas egna version av låten är bättre. Tycker att den levererar starkt redan från början.
    Kajsa Grytt – Allt faller
    I know someday you'll have a beautiful life
    I know you'll be a star in somebody else's sky
    But why, why, why can't it be, can't it be mine?

Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Det visade sig att min pappa hade gått runt deras trådlösa telefon i fickan utan knapplås och råkat ringa upp mig, haha...

Tack för receptet! Vad roligt och gott det lät!
    I see myself in you

Sidan 3 av 38 FörstaFörsta 12345678910111213 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •