Sidan 3 av 34 FörstaFörsta 12345678910111213 ... SistaSista
Resultat 31 till 45 av 498

Ämne: Månadens skräptråd - juni

Erfaren medlem kmbs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Jag tror inte de flesta svenskar fattar heller... På min 5,5 år långa utbildning är det tradition att man skriver den allra sista tentan i högtidsdräkt. Dvs Frack, balklänning eller folkdräkt (eller uniform möjligen tror jag men det hade ingen). Som en kul grej bara. efter tentan är det bubbel på kårhuset. Med examen menar vi när utbildningen är slut och man tar emot sitt examensbevis under högtidliga former!
    Jag har gått flera utbildningar men aldrig på en skola med traditioner och anor. Vi hade inga baler eller fester alls på den högskola där jag tog min examen. Jag kan verkligen sakna att aldrig fått gå på det. Vår utbildning hade en liten avslutningsfest men själva examenshögtiden den fick man anmäla sig till ett halvår efter jag jag var färdig. Då kändes det inte aktuellt längre.

Grattis sorrow!
    Jag har blivit äldre, saknar glöd
    det rår jag inte för...

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Skattepengarna är snart på gång. Välbehövligt tillskott eftersom det var så få arbetsdagar i april. Den stora nackdelen med att vara konsult/bemanningsanställd, vi får olika lön beroende på hur många dagar (dvs timmar) det är i månaden istället för en fast lön varje månad
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av kmb Visa inlägg
    Jag har gått flera utbildningar men aldrig på en skola med traditioner och anor. Vi hade inga baler eller fester alls på den högskola där jag tog min examen. Jag kan verkligen sakna att aldrig fått gå på det. Vår utbildning hade en liten avslutningsfest men själva examenshögtiden den fick man anmäla sig till ett halvår efter jag jag var färdig. Då kändes det inte aktuellt längre.

Grattis sorrow!
    Både bra och dåligt. Jag deltog inte alls i alla studentikosa aktiviteter, det kunde ibland bli lite "too much", iallafall om man hade nåt slags liv vid sidan av utbildningen. Men, till en viss gräns var det förstås väldigt trevligt.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Enligt Facebook är det idag tre år sen jag såg Orkestern på KB och fick höra Halka live (folk vrålade så jävla högt att de bytte ut Utan dina andetag mot Halka så som de gjorde i Stockholm). Dvs tre år sen jag efter att ha stått och väntat i drygt två timmar eller nåt fick en pratstund med Jocke och det var fan så nära ett religiöst ögonblick man kan komma. Finns inte ord att beskriva hur jävla stort det var. Mäktigt.
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Enligt Facebook är det idag tre år sen jag såg Orkestern på KB och fick höra Halka live (folk vrålade så jävla högt att de bytte ut Utan dina andetag mot Halka så som de gjorde i Stockholm). Dvs tre år sen jag efter att ha stått och väntat i drygt två timmar eller nåt fick en pratstund med Jocke och det var fan så nära ett religiöst ögonblick man kan komma. Finns inte ord att beskriva hur jävla stort det var. Mäktigt.
    Ahhh, samma dag som jag näääästan vågade gå fram och säga hej till Jocke och Sami när jag parkerat bilen. De klev ur en taxi på andra sidan av den lilla gatan på baksidan av KB, men jag blev så starstruck att jag bara stod och fånlog. De såg ytterst roade ut

Erfaren medlem 13_Maj_tjejens avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Är hungrig men saknar aptit.
    "Getting old is not for sissies."

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Ahhh, samma dag som jag näääästan vågade gå fram och säga hej till Jocke och Sami när jag parkerat bilen. De klev ur en taxi på andra sidan av den lilla gatan på baksidan av KB, men jag blev så starstruck att jag bara stod och fånlog. De såg ytterst roade ut
    Och Jocke fotade diverse mer eller mindre kända forumkändisar: https://twitter.com/KentTheBand/stat...011522?lang=sv
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

Standard

Vår sista var på livsmedelshygien (ex matförgistningar, smittskyddsutredningar på folk, slakthygien osv).
    Folkdräkt är fint. jag gissade nästan att du skulle ha det!
    Kul!
    Vi är två norskor i klassen. Jag har aldrig mött den andra, fick veta om henne i vintras. Men vi har ett gemensamt avtal om folkdräkt, då jag kom på att min fortfarande gick på..
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!

Standard

Grattis sorrow!
    Tack! Jag insåg i vinter att min farfars farbror var med på att öppna Umeå Universitet för 50 år sedan... :P

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

Jag tror inte de flesta svenskar fattar heller... På min 5,5 år långa utbildning är det tradition att man skriver den allra sista tentan i högtidsdräkt. Dvs Frack, balklänning eller folkdräkt (eller uniform möjligen tror jag men det hade ingen). Som en kul grej bara. efter tentan är det bubbel på kårhuset.
    Med examen menar vi när utbildningen är slut och man tar emot sitt examensbevis under högtidliga former!

Vi kallar alla våra tentor för "eksamen"
    Men när alla är färdiga med deras tentor, har vi något vi kallar för "dimmission" där vi får ta på oss våra mössor och hela familjen kommer och ser på medan man får sitt examensbevis. Så åker vi runt hela dagen i hästvagnar (om man kommer från en en väldig fin skola) eller i lastbilar som är dekorerade med björkris och då kör man från den ena students hem till den nästa och får lite mat och drinks - och en ansenlig mängd alkohol konsumeras under den dagen och natten
    - alla dina vänner får skriva på insidan av mössan och varje gång du måste att kasta upp under dagen, får du en skurit en liten hack i skuggan av din mössa

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    Vi kallar alla våra tentor för "eksamen"
    Gikk du på fin skole, eller på lastebilskole? Og ble det noen hakk i lua?
    I Norge heter det også eksamen, mens tentamen er halvårsprøver som må være bestått før eksamen. Selve gradueringen kalles avsluttende eksamen.
    Men vi bruker ikke noe eksamenslue. Den er for russen, russelue/russefeiring. Gale greier.

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sorrow Visa inlägg
    Gikk du på fin skole, eller på lastebilskole? Og ble det noen hakk i lua?
    I Norge heter det også eksamen, mens tentamen er halvårsprøver som må være bestått før eksamen. Selve gradueringen kalles avsluttende eksamen.
    Men vi bruker ikke noe eksamenslue. Den er for russen, russelue/russefeiring. Gale greier.
    På lastbilskole Nope, inga hakk - inte den kvällen iaf ...

Men......hos oss är russen när man börjar på skolan. Mycket förvirrande med samma namn till olika traditioner

Men mössan får vi bara när vi blir studenter - alltså när man är färdig sin 'ungdomsutbildning', senare högare utbildninger (uni. etc.) har ingen mössa.

Mössan har olika färger beroende på vilken typ av ungdomsutbildning man tar.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2015-06-02 klockan 23:23.

Standard

Men......hos oss är russen när man börjar på skolan. Mycket förvirrande med samma namn till olika traditioner

Men mössan får vi bara när vi blir studenter - alltså när man är färdig sin 'ungdomsutbildning', senare högare utbildninger (uni. etc.) har ingen mössa.

Vår mössa får vi också när vi är klara med gymnasiet. och den har olik färg beroende på utbildning (röd, blå, svart, grön). Det finns också två mer ovanliga: orange (klar med högstadiet, mindre samhällen) och rosa (klar med förskolan, inte så vanligt). Och mössan ska dekoreras. http://drsorrow.blogspot.no/search/label/russ här är min mössa.
    Senast redigerat av Sorrow den 2015-06-03 klockan 10:31.

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Ok då är det samma här. Mössa när man slutar gymnasiet, men inte universitetet. olika färg på bandet i mössan beroende på vilken skola man gått... Vi åkte traktor och balvagn på väg intill stan, (sen går man i tåg genom stan för att avsluta i parken och där hämtas av familjen) kan jag för övrigt tillägga . Men det är när man slutar gymnasiet och inte universitetet som sagt...

Erfaren medlem 13_Maj_tjejens avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Studenttider, fy fan.
    Känner att jag är på väg att bli sjuk och är nästan helt och hållet säker på att jag kommer vara väldigt nästintilldöende sjuk typ 12:e juni.
    *host host* måste nog stanna inomhus 12:e juni.
    "Getting old is not for sissies."

Sidan 3 av 34 FörstaFörsta 12345678910111213 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •