Ursprungligen postat av
jazzpurist
I början av april bestämde jag mig att ha bättra koll på vad jag köper och började göra en lista om alla saker som jag köpte, utom mat och städartiklar. Nu efter tre månader har jag gjort en bokslut. I de 3 månaderna, har jag införskaffat 41 artiklar. Jag fick 4 stycken i present (2 böcker, en Hoptimist figur och ett läppstift). Av de 37 artiklar, 8 var saker som jag köpt för att det var redan slut på dem hemma, t ex tvål. Så det blev 29 nya saker i total: kläder, böcker, skivor, smink osv, varav 3 köpte jag i onödan för att jag egentligen inte behövde dem, bara ville ha. Dyraste köpet var några kentskivor som jag köpte här på forumet, billigaste en ny tandborste. Jag är ganska nöjd, men jag måste slute impulsköpa saker som jag inte behöver alls. Nu blev det bara nagellack och en bok (som inte var bra, tyvärr) så ingen större summa gick åt onödiga saker, men det handlar inte om pengar, det är en principsak för mig. Samtidigt har jag börjat skriva en lista med saker jag vill ha. Jag daterar allt jag skriver upp på listan och om jag efter en månad fortfarande vill ha den, får jag köpa den. Om jag kan motivera köpet (jag behöver säkert inte en till mugg när jag har redan 12). Det är bara kentprylar och böcker som är undantag, de får jag köpa när än jag vill och hur många av dem jag än vill. För de nästa tre månaderna planerar jag att göra en mer detaljerad budget för att se hur mycket jag konsumerar. Mat och städartiklar kommer att vara med denna gång. Fokus blir fortfarande inte på pengar, men jag är nyfiken på hur ofta jag handlar, äter ute osv. Och jag ska givetvis fortsätta att hålla mina inköp av saker minimalt, men jag tänker inte begrensa min konsumtion av kaffe, mat, resor, upplevelser osv så länge jag har råd för dem. Japp, jag är så här tråkig.