Sidan 3 av 20 FörstaFörsta 12345678910111213 ... SistaSista
Resultat 31 till 45 av 293

Ämne: Månadens skräptråd - Februari (sattes elchockerna in)

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Vore ju rätt tråkigt om alla pratade på samma sätt, om dialekterna försvann. Skulle tro att ni är ganska ensamma om att säga cykelen, dammsugat och bytat, men om det är så man uttalar orden på skånska är det ju inget fel i det. Mer tveksamt om det skulle kännas okej att skriva orden på det sättet. Talspråk och skriftspråk är ofta två olika saker, men att du och många andra ens funderar på om det är rätt eller fel att utttala ett ord på ett visst sätt tyder ju på att skriftspråket har fått ett stort inflytande över talspråket.
    Bytat och dammsugat åtminstone sa man här också- fast man brukade få väldigt mycket skäll om nån lärare eller annan vuxen som var noga hörde en, jag blev nog itutad att det inte var dialekt, utan helt enkelt bara FEL!!! Ungefär som att uttala egentligen "ejenklien" som t ex stockholmare brukar ägna sig åt. Svår balansgång det där...
    Cykelen finns här också, speciellt i falkenberg eftersom det uttalas med långt y och då blir det precis som Tobbe säger nästan omöjligt annars.
    Andra lite konstigare dialektala böjningsformer här omkring är att man säger elektrikaren istället för elektrikern. finns fler exempel men kommer inte på något nu.
    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Fattas bara Slade också liksom...
    Eller hur
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Bytat och dammsugat åtminstone sa man här också- fast man brukade få väldigt mycket skäll om nån lärare eller annan vuxen som var noga hörde en, jag blev nog itutad att det inte var dialekt, utan helt enkelt bara FEL!!! Ungefär som att uttala egentligen "ejenklien" som t ex stockholmare brukar ägna sig åt. Svår balansgång det där...
    Cykelen finns här också, speciellt i falkenberg eftersom det uttalas med långt y och då blir det precis som Tobbe säger nästan omöjligt annars.
    Andra lite konstigare dialektala böjningsformer här omkring är att man säger elektrikaren istället för elektrikern. finns fler exempel men kommer inte på något nu.

Eller hur
    ehm.... *nervöst leende*.... cykelen, elektrikaren etc., kanske kommer från något gemensamt arv med danska språket...

Substantivets bestämta böjning på danska:
    en cykel - cykelen.
    en elektriker - elektrikeren.
    en computer - computeren
    en stol - stolen.
    et bord - bordet.

Erfaren medlem förgätmigejs avatar
    Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Jag har börjat få vårkänslor! Vet att det är en förrädisk tid fortfarande men idag var det vårvindar och fågelkvitter ute. Och lyssnar på en spellista med the cure som är jättemycket vår för mig. Älskar the cure!
    I can tell by the way you smile, I'm smiling too
    I see myself in you

In the end, we all are who we are, no matter how much we may appear to have changed.

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    Jag måste säga att jag håller med dig, dialekter är helt okej och roliga så länge de bara talas.
    Och som lärare kämper jag varje dag för att göra mina elever medvetna om skillnaden mellan det korrekta skrivna språket och det talade språket.
    Det finns en tendens att skriva som man talar.
    Jag tror det är en konsekvens av internetchattforumen, lite som den här
    Vi balanserar på en fin linje mellan att tala och skriva, i själva verket skriver vi till varandra, men detta kan verka alltför formellt, för att vi på något sätt bara "småpratar" med varandra och för det syfte verkar det skrivna språket lite för tungt och kanske också lite konstigt.
    Det är därför, tror jag, att vi överför det talade språket i en värld där det borde finnas endast skriftspråk.

Jag är säkert gammaldags, nästan arkaisk, för att vilja upprätthålla skillnaden. Men jag är rädd att vi förlorar en mångfald i vår skriftspråk som vi brukade ha.
    Tänk er att skriva en uppsats, en jobbansökan, ett viktigt dokument, eller ett lagstiftningsförslag på "talat språk".
    Som lärare kommer jag alltid att göra mitt yttersta för att påpeka skillnaden där det behövs.

och ja, jag är också själv skyldig i att använda "talat språk" i chattforumen!

- I detta forum jag är säkert skyldig i otroligt många språk och grammatiska fel. Jag får hoppas på, att det att jag är autodidakt och min brist på svenska språklektioner kan ursäkta vissa av dem.
    Talad danska kan vara väldigt svårt att förstå, även för oss skåningar som väl är de i Sverige som har lättast att förstå danska och ligger språkmässigt och dialektalt närmast eftersom vi här nere bara varit svenskar i knappt 360 år. Skriven danska har jag (oftast) lätt för, problemet är att danska uttalas väldigt sällan så som det skrivs, allra tydligast märks detta på danskans mjuka d (blöööööeeee d, okej nu överdrev jag lite men för svenskar låter det så). Blødkogte æg eller chokolade uttalas ju blöukogte och choukläää, klart som tusan det är svårt att uppfatta då. Och många andra ord dras samman så ska man förstå en dansk måste vederbörande nästan tala överdrivet långsamt. Jag lyckades iaf kommunicera med en dansk som var från TP i Hjørring, de andra pratade engelska med honom och han med dem men jag klarade mig på svenska och han på danska. Den yngre generationen har kanske lättare, jag vet inte...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg

Eller hur
    Cykel är ju ett väldigt specifikt ord för Falkenberg (eller är det i Varberg cykelfabriken ligger/låg?)
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

ehm.... *nervöst leende*.... cykelen, elektrikaren etc., kanske kommer från något gemensamt arv med danska språket...

en cykel - cykelen.
    en computer - computeren
    en stol - stolen.
    et bord - bordet.
    Ute på landet i Skåne säger ju många vej/vejen [vajj/vajjen] istället för väg/vägen och det är ju direkt från danskan. Och jag minns när min farmor skulle berätta om nån maträtt hon gjorde och använde uttrycket jämning om redning, det första som slog mig var att det väl heter jævner på danska så det gammalskånska ord min farmor använde måste komma direkt från danskan
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av förgätmigej Visa inlägg
    Jag har börjat få vårkänslor! Vet att det är en förrädisk tid fortfarande men idag var det vårvindar och fågelkvitter ute. Och lyssnar på en spellista med the cure som är jättemycket vår för mig. Älskar the cure!
    Ska du se dem när de kommer till Sverige? Jag var sugen när jag såg att de skulle komma till Kph också men blev avskräckt när jag såg att biljetten går på 800 dkk eller nåt sånt. Får leva på minnena av när jag såg dem på Forum 2008 och stod längst fram, nästan i mitten. Snett emot Robert Smith, kanske 0.5-1 m ifrån honom. Otroligt stort
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Talad danska kan vara väldigt svårt att förstå, även för oss skåningar som väl är de i Sverige som har lättast att förstå danska och ligger språkmässigt och dialektalt närmast eftersom vi här nere bara varit svenskar i knappt 360 år. Skriven danska har jag (oftast) lätt för, problemet är att danska uttalas väldigt sällan så som det skrivs, allra tydligast märks detta på danskans mjuka d (blöööööeeee d, okej nu överdrev jag lite men för svenskar låter det så). Blødkogte æg eller chokolade uttalas ju blöukogte och choukläää, klart som tusan det är svårt att uppfatta då. Och många andra ord dras samman så ska man förstå en dansk måste vederbörande nästan tala överdrivet långsamt. Jag lyckades iaf kommunicera med en dansk som var från TP i Hjørring, de andra pratade engelska med honom och han med dem men jag klarade mig på svenska och han på danska. Den yngre generationen har kanske lättare, jag vet inte...
    Appropå det här med talad danska...

robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Anders Jansson kan knappt hålla sig för skratt. Jag undrar hur många omtagningar de gjorde om det här är den där han höll sig samman bäst...
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Alltså...jag bara måste passa på när vi ändå är inne på det. Dessutom var det så längesen...
    robert smith

Standard

Hej forum!

Vi lyssnar på Kent idag.

12662449_10156629127525724_1965953393730984391_n.jpg

Vad gör ni?

Erfaren medlem Trivselgrodans avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Härligt!!
    jag har också börjat få lite vårkänslor nu när det börjar bli ljusare.. Ist för att börja tagga inför skidresa om nån några veckor har jag ist börjat gå in i vårmood nu när det blivit lite varmare.. Hah.. Får försöka gå in i lite vintermood igen sen när det e sånt väder. Så jag inte inte missar det vinterroliga
    "Tror du på världen? Det gör inte jag. Men tänk inte på livet, en sån här Underbar Underbar dag"

Vinter_tiger02 Goes Trivselgroda

Erfaren medlem Trivselgrodans avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Wohoo snart är del melodifestivalen igen! Ja jag tycker faktiskt det är kul att se på
    "Tror du på världen? Det gör inte jag. Men tänk inte på livet, en sån här Underbar Underbar dag"

Vinter_tiger02 Goes Trivselgroda

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

en cykel - cykelen.
    en computer - computeren
    en stol - stolen.
    et bord - bordet.
    Så lär det ju vara... på svenska har man rationaliserat bort e'et i cykelen till cykeln, elektrikern osv. Andra ord som stolen, bordet är fortfarande samma.

Jag hörde en vårfågel igår, men idag har det blåst fullständiga isvindar, så inga vårkänslor ute iallafall...

Cykel är ju ett väldigt specifikt ord för Falkenberg (eller är det i Varberg cykelfabriken ligger/låg?)
    Hahah Monark tillverkades (tillverkas?) i varberg, Och Rex i halmstad. Falkenberg har inte haft något cykelmärke vad jag vet iallafall.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Sidan 3 av 20 FörstaFörsta 12345678910111213 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •