Jag måste säga att jag håller med dig, dialekter är helt okej och roliga så länge de bara talas.
Och som lärare kämper jag varje dag för att göra mina elever medvetna om skillnaden mellan det korrekta skrivna språket och det talade språket.
Det finns en tendens att skriva som man talar.
Jag tror det är en konsekvens av internetchattforumen, lite som den här

Vi balanserar på en fin linje mellan att tala och skriva, i själva verket skriver vi till varandra, men detta kan verka alltför formellt, för att vi på något sätt bara "småpratar" med varandra och för det syfte verkar det skrivna språket lite för tungt och kanske också lite konstigt.
Det är därför, tror jag, att vi överför det talade språket i en värld där det borde finnas endast skriftspråk.
Jag är säkert gammaldags, nästan arkaisk, för att vilja upprätthålla skillnaden. Men jag är rädd att vi förlorar en mångfald i vår skriftspråk som vi brukade ha.
Tänk er att skriva en uppsats, en jobbansökan, ett viktigt dokument, eller ett lagstiftningsförslag på "talat språk".
Som lärare kommer jag alltid att göra mitt yttersta för att påpeka skillnaden där det behövs.
och ja, jag är också själv skyldig i att använda "talat språk" i chattforumen!
- I detta forum jag är säkert skyldig i otroligt många språk och grammatiska fel. Jag får hoppas på, att det att jag är autodidakt och min brist på svenska språklektioner kan ursäkta vissa av dem.