Dessa 19 inlägg är från den gamla avdelningen "Kent skriver" som fanns i gamla forumet. Ingen av de andra i Kent skrev någonsin inlägg i den avdelningen. En del inlägg är svar på fansens frågor eller inlägg i den kommentarstråd som fanns i anslutning till Jockes inlägg.

/ Henke

24 Dec 2004 : 10:57:59
G.J.

Jag bara kollar lite...
Om ni är vakna eller nåt?
Posted - 17 Dec 2004 : 20:23:21

Du & Jag

Plötsligt kände jag att det måste sägas:
Denna skiva är fan i mig tjugo ggr bättre än ALLT vi gjort tidigare.
Stolt kan jag meddela att jag spelar i det bästa bandet i världen just nu! Helt sjukt
Posted - 10 Jun 2004 : 22:29:12

Sommarsommarsommar

Men vi är bara i studion och jobbar.

Idag försökte vi oss på det klassiska "I´m on fire"-kompet.
Kan inte ens börja beskriva hur jävla skitilla det lät.
Jag menar,i Springsteens version så låter det grymt och olycksbådande men när klåparna

från Tuna skulle ge sig på lite klassiskt gubbsväng så blev det helt sjukt dåligt och

jättejätteolyssningsbart.
Vi försökte leverera låten komplett med vissling och allt.Inte "Dom andra"-vissling,utan

sån där joddelaktig cowboy-vissling som är helt omöjlig att få till utan att genast

drabbas av Texasmustasch och svettiga Cowboyboots.
Först skrattade vi nästan ihjäl oss sen blev vi röda i ansiktet och sen skämdes vi som

hundar och bytte komp fort som fan.
2 dagar har vi kämpat med låt-jäveln,men innan vi gick hem så tror jag vi fick till den

på riktigt.Återstår att se vad man tycker imorgon.

Annars går det väldigt väldigt bra.
Det låter hårt och konstigt och otäckt och oslipat och mycket.
En platta som platsar perfekt mellan Thorleifs "Ögon som avloppsbrunnar" och Vikingarnas

"Håll min hand dumma anka"

Puss och kram
Posted - 28 May 2004 : 20:26:44

OK

OK då...
Nu skriver jag igen.
Vi har spelat in 5 grunder.
Det går väldigt bra.
Igår hade vi invigning av vår studio.
Idag har vi jättejätteont i huvudet och försöker glömma.
När jag vaknade var det första som dök upp i huvudet det legendariska Borat-citatet:
But why?
Posted - 04 May 2004 : 10:07:00

Nu börjar det

Hej.
Vi är nu tillbaka i stan efter olika små utflykter i världen.
Imorgon börjar det som hädanefter kommer att refereras till som "inspelningarna".
Håll i hatten!
obs:Detta betyder fortfarande inte att det kommer en platta imorgon i höst eller någon

annan bestämd tidpunkt i år.
Vi hörs.

Morrissey var ju smickrande...Men Peter Haber???
Min hatskådis no 1???
Posted - 12 Apr 2004 : 11:50:34

Min påsk

Vad jag gjort i påsk:

Jag har suttit inlåst i ett litet litet kassaskåp och druckit
Den Ondes Floppvatten medan jag grämt mig och funderat över följande...
1.Att ni inte tror att mitt leende är äkta.
2.Att jag inte kunde bestämma mig för vem jag skulle hålla på i hockeyfinalen.
3.Att Starmastermilla är dum mot mig och tycker jag förtjänar att bada i bajs.Det är inte

mitt fel att det är dödsfult med brassehatt brasseblås och för korta(tillgjort för

korta!)brallor.
4.Att det är så satans trångt i kassaskåpet.
5.Hur jag ska kunna smyga in E-typefruppan och eurodiscokaggen i så många låtar som

möjligt och ändå kunna påstå att jag är riks-indie.
Jag menar nu när man snart är 53 år gammal så kan man ju verkligen börja jämföra sig med

E-Type!
6.Att jag inte kan komma på något mer att skriva just nu.


Nu kommer Harri & Martin och hämtar mig.
Vi ska åka på beachparty....
Åhhhhh Nejjjj
de har tagit på sig sjömanskostymerna och de ALLDELES FÖR KORTA,JAG MENAR TILLGJORT FÖR

KORTA,BRALLORNA.
Herregud...Det är bara att svälja stoltheten och dra på sig den svettiga gamla

sjömansdräkten!
Glad påsk
Posted - 08 Apr 2004 : 16:20:07

Blabla

Jaha...Jag håller mina tal 74 ggr om året.
Jaså.
Dumma dumma fackidiot.
Usch fy.
Posted - 08 Apr 2004 : 13:03:03

Bootlegs

Återigen.
Jag hatar det faktum att våra gamlagamla skitlåtar som vi gjorde när vi inte visste ett

skit om någonting laddas ner på nätet.
Jag står inte för det som sjungs eller spelas för att vi inte var färdiga då.
Jag hatar verkligen tanken på att någon annan än vi hört det.

Jag gillar inte heller bootlegs av samma anledning.
Det är inte något som jag har fått chansen att godkänna innan alla andra ska lägga sina

näsor i blöt och tycka och kritisera saker jag gjort som jag inte har fått lägga sista

handen vid själv.
Det känns lite som om nån snott mitt textblock med ofärdiga utkast och tryckt det,eller

kanske som ni skulle känna er om någon filmade er nakna och la ut på nätet till allmän

beskådan.
Jag tycker att det är kränkande.
Ni får gärna tycke att det är corny men vem bryr sig.
Jag gillar helt enkelt inte att saker vi gjort används i andra syften än de är ämnade

för.
Jag vet också att jag inte kan göra något åt detta men nu vet ni.
Posted - 08 Apr 2004 : 10:50:15

Illegal musik

Måste bara kommentera denna topic.

Det är ju ingen som går in på Ica och tar 4 liter mjölk och sedan säger i kassan

-Nejnejnej,det här är gratis.Den här mjölken är min nu.Den har jag rätt till.Den vill jag ha.Den har jag förtjänat!

Tänk om en arbetsgivare skulle säga till er vid löneutbetalning
-Nejnej. Din insats är inget jag vill betala för. Det du gjorde det senaste året tycker jag är värt...hmmm...få se nu....Noll kronor,det känns rättvist,för mig.
Du är inte värd ett jävla skit.Det du jobbat stenhårt för i ett år eller mer är inte värt mer än så.Ingenting.
Noll.

Exempel:
En låt tar kanske 3-10 dagar att skriva.
Den kan ta allt från en timme till en vecka att spela in.
Men för exemplets skull säger vi 2 dagar med rep,arr och pålägg.
Det kostar 4-5000/dag i en hyfsad studio plus tekniker som kostar 2000/dag.
Sedan kanske man vill ha stråk och blås.
Om man inte skriver arret själv så tar man in ett proffs som kostar 5-15000.
Stråkkvartetten och de tre blåsarna vill ha typ 2-3000/skalle.
Sen är det vanligt att man hyr en speciell studio för just detta.
I Stockholm är det Atlantis som gäller och den kostar typ 9000/dag
Sen mixar man en dag. En bra mixstudio kostar mellan 5-10000/dag.
Mixteknikern kanske tar 2000/dag.
Ni kan ju räkna själva.

Jag påstår inte att det MÅSTE kosta så mycket att spela in musik.
Men detta är de ungefärliga priserna om man gör det på det "gamla" sättet.
Man kan spela in mycket mycket billigare,förutsatt att ingen av de inblandade tar marknadsmässig lön för sitt arbete.
Att göra ngt billigt oavsett vad det är innebär ju oftast att skära ned på betalningen för utfört arbete.
Jag påstår inte heller att jag tycker att priset på skivor är bra,tvärtom tycker jag också att det är för dyrt,men nedladdning och piratbränningen leder bara till att man måste ta ännu mer betalt för de skivor man faktiskt säljer.
Sen borde skivbolagen sluta försöka kränga på oss en massa bajsskivor med en ok singel och resten utfyllnad.Det är oxå en del av sjukdomen.


Sen är det ju så att musik är så lustfyllt att hålla på med.
Man har ngt man älskar fruktansvärt mycket som yrke.
Något som man skulle sälja 40 år av sitt liv för att få fortsätta göra.
Man går med på att skänka bort sina verk,som är som barn för mig,till allt och alla i den oförställda eufori man känner inför att syssla med toner&klanger på heltid.Det är därför artister i alla tider signerat bort rättigheterna till sina verk till skivbolag&managers&fan&hans moster.
Konst kontra cash har ju alltid varit...svårt.


Om det inte får kosta någonting att göra musik så kommer man inte att kunna göra lika bra inspelningar.
Visst kan det vara bra att begränsas ibland,men inte ALLTID.
Man ska inte ha begränsningen som grundförutsättning.

Kolla på TV:n.Se vad som händer när man eliminerar alla kostnader förutom de mest nödvändiga(typ kameror&klippning)och ända gör ett program.När man tar bort manus,regi,dekor,kostym och allt annat som behöver tid,kärlek,kreativitet,pengar och hjärna för att fungera.Vad händer?
Voila:Vi får BigBrother!
Tjugo psykfall som slåss,super och knullar i ett övervakat hus.
Underbart va?

Få det att låta som musik om ni kan
Posted - 05 Apr 2004 : 22:29:04

Steve Vai&Pukor

Steve Vai regerar.
Om man tycker om jättejättejättejättemånga toner som spelas jättejättejättejättefort.
Vad gör han nuförtiden förresten?
Bor han kvar i samma tvåa?
Vad jobbar han med?
Har han månne fastnat i nån evighetsskala ngnstans.

Det går för övrigt väldigt bra för vår orkester och de nya låtarna.
17 stycken är nu i...lyssningsbar form(vilket på ett ungefär innebär att vi nu kan ta oss igenom de flesta utan mängder av flagranta felspel).
Bara tio kvar att repa in då...!!!?
Vi har också spelat in lite på prov idag.(OBS:detta betyder fortfarande inte att det kommer en skiva imorgon)
Det låter inte direkt som någon av de tidigare beskrivningarna jag kastade ur mig för att glänsa lite.
De var ju iochförsig påhittade mest för att ställa till det för alla som trodde de visste.
Det låter sådär riktigt jävla tokdeppigt som bara vi kan få det att låta när vi är på riktigt gott humör!
Inga satans hattar och blåskillar med för korta brallor och skojiga tillrop här inte.
Nej för böfvelen,D#moll(mollklangernas haute couture)och monotona(men ljuvliga) gitarrslingor till malande basgångar och mycket pukor.
Som de säger i modevärlden:Grafitgrått är det nya Svart!
Sov gott
Posted - 23 Mar 2004 : 21:12:31

Till Nätmästarn

Sen tycker jag att vi alla härinne ska buga oss djupt och visa vår respekt för mannen,myten,konceptet som under alla dessa år stått främst i stormen och kämpat med denna hemsida och gjort den till vad den är idag.
Det är faktiskt helt makalöst att han orkar bära det på sina axlar(främst med tanke på all oförtjänt skit han får äta emellanåt).

Man glömmer lätt bort att säga det.
Men Tack Henke för ditt engagemang.
We owe you Bigtime!
Posted - 23 Mar 2004 : 11:09:32

Svar på tal

Nu har vissa skrivit konstiga saker som det ska bli roligt att svara på.

Var har jag sagt att vi ska börja låta som "Pyramidsong"?
Hur fick man den uppfattningen av det jag skrev?
Jag kommenterade bara en debatt om just pyramidsong i en topic.
Om varför man luras av introt.
Sen är det ju en grym låt också.

En annan grej:
Sen när blev det svårt att spela tre eller fem eller tio olika taktarter i samma låt(stycke)?
Sen när behöver man en speciell talang för detta oerhört avancerade musikaliska grepp?
Är det samma speciella talang som krävs för att uppskatta Rush?
Det är inte ett problem förutom att vi tycker att det låter musikskolerock.
Men spela ni så många taktarter ni bara kan.Vem vet,en vacker dag kanske ni hamnar i Guiness rekordbok(förlåtförlåt kunde bara inte låta bli).
Vi gillar taktartsbyten lika lite som vi gillar tonartshöjningar i refränger eller stick eller speciellt i slutrefränger.
Det låter dåligt och går bort,men inte direkt för att det kräver en oerhörd musikalisk kunnighet.
OBS:Bara min åsikt.Ingen förolämpning.(känner att jag måste vara extremt tydlig så ingen blir ledsen).

Apropå teknik så tycker jag att Kevin Shields är en tio ggr bättre gitarrist än Steve Vai. Ha! Där fick musikonanisterna.
OBS:Igen. Allt detta är endast min åsikt(Ingen måste tycka som jag.Ingen måste tycka som jag.Ingen måste tycka som jag.Håll inte med mig för då blir ni stenade.Säg inte emot mig för då blir ni stenade).
För att avsluta detta lilla brev till samhället så återstår bara att klara av:
Är kärleken väntar och fade to grey samma låt?
Var det detta de försökte påvisa med remixen?

Inledningsharmonin i refrängen på KV är väldigt lik fade to greys,men det är en skitvanlig ackordföljd.
Du kan sjunga trettiotusen låtar till just den gången.
I och för sig är jag nog mest sur för att vi inte upptäckte det före alla andra.
Vi brukar vara ganska bra på att hitta sånt tidigt men i detta fall tror jag det var P.Lindholm eller M.Roos som påpekade den lilla obehagliga likheten refrängerna emellan,men det är INTE samma låt med små ändringar som nån elaking påstod.

Och så är det Nåid som sjunger på JC-låten.
Som är väldigt fin.
Ja..
Förlåt,tack.
Posted - 21 Mar 2004 : 23:17:40

läget

Hej.
Vi närmar oss med jämna steg inspelning.
Detta betyder att vi inom de närmsta veckorna påbörjar det omvittnat svåra sjätte(!)
albumet.

Detta betyder INTE att vi vet när vi blir klara eller att det kommer en skiva imorgoneftermiddag.
Det betyder inte heller att det kommer en skiva nästa måndag.
Eller nästa.Eller nästa.
Det finns ingen riktig tidsplan än.
Det enda vi är säkra på är att denna samling låtar innehåller essensen av det som är(råkade bli)kent.
Nämligen 5 stackars tuna-bönder som när de spelar tillsammans lyckas fly från den onda världen utanför i några futtiga fantastiska minuter.Igen.
Och det otroliga är att vi har det där som inte kan köpas eller plankas.Ett eget sätt att låta.Det klantiga soundet.

För övrigt var den intressantaste diskussionen på länge i forumet den om taktartshärvor(det handlar kanske egentligen om taktarten i fråga har en relation till klang,ackordföljder och basfraseringar eller bara är ett patetiskt försök att spraya bajs med guldfärg).Själv har jag väldigt svårt för taktbyten.Ingen i orkestern är särskilt förtjust i iden.Det brukar kännas lite hårdrocksaktigt skitnödigt..Som att låtsas vara hårdaste killen i stan men ändå stoltsera med värsta pudelfruppan och ett par svettiga glansiga cykelbrallor.Pyramidsong är grym men där lockas man bara in i pianohypnosen och spenderar en stund i låtens inledning med att räkna takter lite förstrött bara för att ryckas upp ur drömmen av trummorna och Den Verkliga Takten.Inget förändras taktmässigt eller tonalt men ens egen sinnesstämning vrids ur led på ett mycket smakfullt sätt.
Annars är det där med att snöa in på en detalj i en låt vanskligt.
Jag menar,Baskaggen kan låta BUPP,BLÅPP,BOFF eller rent ut av TRAKUU eller hur fan som helst.
Det är omöjligt att veta om det är bra eller dåligt förrän man kan sätta den i en ljudvärld.
Inte ens då brukar man i och för sig ha en aning men då säger man bara:Äh vafan...det får duga,vi ändrar det sen..och när man kommer till den punkten på den 934miljoner punkter långa listan då tycker man kaggen är kanon och går vidare i ullstrumporna tills man kommer till mix och då säger teknikern:Den där jävla piss-kaggen borde ni ha varit lite mer noga med...Den låter ju för fan bara BLÅPP.Den måste vi ändra!
Varpå alla i bandet bestämt hävdar att vi kämpade i timmar för att få kaggan att låta BLÅPP och teknikern säger...
-Fan den är ju cool..Varpå alla i bandet gratulerar sig själva till sin egen genialitet trots att BLÅPPET var ett regelrätt misstag,och mixteknikern berättar på sin nästa mix hur grabbarna i knet hade rattat fram årets fräckaste baskaggeljud.Meanwhile in the studio har bandet intalat sig att de är Beatles och jobbar vidare på nästa låt-En halvtaskig Ripoff på "Dont fear the Reaper" som de nu tror att de gjort helt själva........

Åh nej nu fick jag studioångest.
Posted - 05 Mar 2004 : 23:42:03

ok

Grattis teresia
Posted - 05 Mar 2004 : 23:20:32

Titlar

Skulle nog ändå vilja utnämna Prousts "På spaning efter den tid som flytt" som den bästa titeln någonsin.
Men böckerna i fråga är aningen svårgenomkomliga för att uttrycka det milt.
Posted - 05 Mar 2004 : 10:36:13

Hälsning

Ordet är mitt?
En personlig hälsning då till Creativan å Turbo.
Stora kramar och lycka och guld å fredsduvor och skogsrån och gröna troll och Älgmästarens bästa sagor tiil Godnattstunden önskar jag er!
Posted - 04 Mar 2004 : 22:59:11

Tillägg

OK Tobbe...Jag har fattat.
Du gillar verkligen inte mig.
Synd att jag inte skämtar då.
Några av titlarna har till och med Martin hittat på.

Sen måste jag faktiskt påpeka att Sveriges fjantigaste person med största sannolikhet är den där blå killen från ett skitruttet svenskt TVprogram som envisas med att stoppa upp spritflaskor i arslet på jättebilder i alla Kvällstidningar så att vi andra har något att njuta till eftermiddagskaffet.
Posted - 04 Mar 2004 : 20:35:56

Repåsånt

Hejhej.
Här kommer några arbetsnamn på superklassiska nya kentsånger:

"RiffLars"
"RiffRune"
"Spikens Riff"
"Dödsdepplåten"
"RabblarAnders"
"Totte är ledsen"
"Bilåkarlåt"
"De wille ingen ont"eller "Trumpetflugan"
"Va Fan,Din jävla klåpare"
"Förlåt Cafe Opera"
"Wi Wille ju bara ta en grogg"
"Puk-60s"
"Vildvines Avfärd" (-nej han stavar så).

Ja vad säger man...
Något måste de ju heta innan texterna är klara.
Sen har vi tio till som vi inte ens hunnit peta på.
Förhoppningsvis kommer de att döpas om till skivan.
Sov gott
Posted - 03 Mar 2004 : 21:59:35

Test

Ja God Jul på er allihop.
För övrigt är "Du å Ja döden" 100 ggr bättre än allt vi gjort tidigare.