Jag vill höra Silver live!!
Jag vill höra Silver live!!
"Tror du på världen? Det gör inte jag. Men tänk inte på livet, en sån här Underbar Underbar dag"
Vinter_tiger02 Goes Trivselgroda
En timme en minut fick göra comeback ikväll. Tillsammans med Bong&kukvana då...
"We didn't invent goth, we just play emotional music"robert smith"Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"
Grym kväll i Malmö i fredags men när jag såg att Tänd på spelades igår surade jag över att jag inte gick en kväll till när jag ändå var nere. Nu funderar jag på att gå på nån mer spelning för att få höra den och Thinner. =P
det går över, det går över, det går aldrig över
Enligt turnéappen skulle den slås på under tre låtar. Vad hände då?
Hur kan du vara så säker på ditt svar
Hur kan du vara så iskall ren och klar
När det finns platser i Vintergatan kvar
som vi aldrig får se
Men det funktionerade inte så bra.
"We didn't invent goth, we just play emotional music"robert smith"Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"
För övrigt gjorde jag en reflektion över körsångerskorna. Inget negativt, det gör ett fantastiskt bra jobb och är jävligt duktiga men jag liksom, saknar Markus körande. Det blir liksom inte samma sak i 747 när det inte är han som kör "aaaaah aaaaah aaaaaaah" under sticket. Eller lägger sina överstämmor bakom Jocke, det hör liksom till. Så var det ju redan 2014 att körsångerskorna tog över hans grej och ja, man saknar hans backing vocals lite
Och sen en annan grej jag tänkte på, vet inte om nån annan tycker så också. Men på Vi är för alltid. Jag la märke till att det är kören som sjunger "Dom kommer..." osv och sen svarar Jocke med "Vi är för alltid", för mig känns den dynamiken lite felvänd på något sätt. De raderna är liksom huvuddelen i refrängen för mig, att Jocke sjunger "Dom kommer..." och sen kommer kommer kören in med sitt "Vi är för alltid" som ett slags svar. Men jag vet inte, det är bara min personliga reflektion kring låten, jag kanske har missuppfattat dynamiken lite men min tolkning är iaf denna...
För övrigt måste jag säga att jag verkligen älskar den nya versionen av Utan dina andetag. Eller Utan dina andetag 3.0 kanske man får säga (2.0 är alltså då det arr som sitter ihop med Det finns inga ord, M eller MNS (2015 på Bråvalla gick den väl över i MNS?). Så otroligt vackert med gitarrerna, vet inte vad det är för effekt men den är ju så jävla vacker, lite "skärande" på nåt sätt. Slingan som Sami spelar (den som är från orginalet och som påminner lite svagt svagt om Every Breath You Take på nåt sätt) är ju så otroligt vacker och tillsammans med den fantastiska texten blir det bara så makalöst. Kollade på videon jag filmade i lördags (spelade in hela låten) och partiet i outrot där Sami spelar själv (vet inte om det nån variant på ackorden han spelar, den går ju i F numera (Jocke har capo på femte bandet) och det är typ nästan bara Samis gitarr som hörs och sen kommer Jocke in med nån stämma eller vad han nu spelar, alltså jag får så otrolig gåshud. Så fantastiskt vackert. Gitarrerna och soundet på gitarrerna påminner på nåt sätt också om Utan dina andetag 0.1 (dvs den version som kent körde live redan 1996 på exempelvis Lollipop och Vattenfestivalen), den versionen är något något långsammare (eller inbillar mig det iaf) än hur den blev på skiva och så kör Sami med lite dist på sin gitarr och det blir så magiskt jävla bra, det är bara elgitarr för jag tror inte Jocke hade börjat spela acke live på den tiden. Och sen kören nu som kommer in och sjunger "Vad vore jaaaaaag...utan dina andetaaaaag" med en lite annorlunda melodi samt att en av tjejerna går upp i nån överstämma på refrängen, alltså det är så jävla fulländat underbart att man knappt tror att det är sant. Så otroligt vackert
Anyway, jag skiter faktiskt i alla som säger att Utan dina andetag är så uttjatad och att folk är trötta på den. Det är kents näst bästa låt någonsin och den absolut vackraste jävla kärleksballad som någonsin skrivits och det är allt annat än ett "fumligt" försök till att åstadkomma nånting som liknar Jag ger dig min morgon, det är en grym modern tolkning av klassikern. Jag älskar verkligen Utan dina andetag
Jag känner likadant. Det gör den starkare på skivan för mig än i det här formatet faktiskt om jag ska vara ärlig, för hela den låten känner jag personligen som Kents tre olika syn på sig själva som band = Självsäkra som fan och stolta att "fan vad bra vår musik är, vi är störst helt enkelt, för att sen samtidigt vackla och känna att "nej ingen kommer tycka det här är bra, ingen kommer komma ihåg oss, skojade bara!" för att sen uttrycka sin desperation "jo men ni bara MÅSTE ju skriva böcker om oss!!" Haha.. Det var min personliga känsla när jag hörde den första gången och jag småler liksom varje gång vändningarna kommer. Just därför låter det bättre när Jocke, och inte kören, sjunger allt det där...för mig. Men det är ju bara hur jag upplevt låten från första gången jag hörde den. I det formatet den sjungs i live nu ger den mig en annan känsla helt enkelt bara. Att sjunga med i "vi är för alltid" känns bra oavsett format.
Hur kan du vara så säker på ditt svar
Hur kan du vara så iskall ren och klar
När det finns platser i Vintergatan kvar
som vi aldrig får se
Jag håller med om att det känns lite tveksamt med tjejkören, jag saknar också Markus körande.
en hel annan sak,jag är väldigt glad att Jocke klippte sig innan spelningen 13/11.innan var han tillbaka på samma gubbfrisyr som han hade när han pratar i dokumentären.... men efter var han lika hot som han brukar.
Han är sjukt het 46-åring.
Fan vad han alltid klär sig snyggt!
Lite slightly OT men jag funderade för ett tag sen på om Jocke kanske gör nån designgrej nu när kent är lagt på hyllan. Han är ju väldigt modeintresserad och en väldigt duktig tecknare också. Tanken slog mig att det kanske blir nån liten grej med kläder (i samarbete nån designer eller nåt då typ)