Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Går våra ideal och värderingar i graven med Avskededsvideon?

  1. #1
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    18

    Standard Går våra ideal och värderingar i graven med Avskededsvideon?

    Avskedsvideon är en magnifik avskedsmarsch för Sveriges största rockband.
    Jag gillar den verkligen men har försökt förstå om den heter "Kent går i Graven" eller om den heter "Då Som Nu För Alltid" Dessutom undrar jag om låten som sådan finns separat utgiven men det verkar inte vara fallet.

    Går våra ideal och värderingar i graven med Kent?
    Det är något speciellt med just detta band som faktiskt fångat flera generationers hjärtan till sin musik. Kanske fröet till framgången inte bara ligger hos bandet Kent?

    Bakom vårt omedvetna jag,- i våra inrutade småstadsgator,- bakom köksfönstren, bankade punken in revir samtidigt som en statsminister sköts ned på öppen gata och Tjernobyl-katastrofen bäddade in dina/mina föräldrar och släktens värsta får,- i en osynlig mantelrörelse?

    Där,- band som Ebba Grön, Imperiet etc vågade vara mer fria i texter och uttryck. Tidigt 90-tal kom många med helt nya ofta personliga, textmaterial. I kombination med fantastiska musiker som Broder Daniel där just det musikaliska verkligen fick en explosiv närvaro som gav surroundeffekt.

    Just textbearbetningen har bandet Kent och Jocke Berg arbetat mästerligt och väldigt poetiskt med,- just de där konstiga känslorna, av omgivningen, den oförstående, kärleken som kan vara så smärtsam, vi alla kan förnimma det där,- men inte vågar uttrycka. Och tumla runt detta med en musik som aldrig upprepar sig själv! Bandet ger lyssnaren en magisk stärkande effekt som man sällan blir trött på. Det bara funkar!

    Den vita tigern i slutet av filmklippet går in i sin tunnel, och väljer att gömma sig...
    Vi går åt andra hållet

    På något vis stadigt och stärkta vidare...


  2. #2
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Om bara känslor av de du skrivit hittat något vackert , så jag tror att musik triggar känslor inom oss som vi har usel eller liten kontakt med i detta konsumtionssamhälle.

    Det är allt jag har och säga just nu för jag måste iväg, om vad musik gör med oss eller våra hjärnor om man så vill så finns det oerhört mkt att forska i och det görs faktiskt bland annat på Karolinska.

    Som du säger så försvinner ju inte musiken den kommer att finnas kvar inom oss och på spotify osv

  3. #3
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    ...så jag tror att musik triggar känslor inom oss som vi har usel eller liten kontakt med i detta konsumtionssamhälle.

    Det är allt jag har och säga just nu för jag måste iväg, om vad musik gör med oss eller våra hjärnor om man så vill så finns det oerhört mkt att forska i och det görs faktiskt bland annat på Karolinska...

    Vad kul att få lite respons, jag var rädd att jag skrev för mycket och tog ”luften” ur ämnet för er andra direkt. Har varit minst sagt smygare här, men hörde Kent på radio första gången -98. 2000 fastnade jag ordentligt.

    Men åter till huvudfrågan: ”Går våra ideal och värderingar i graven med Kent”?
    Senast redigerat av Hittatnåntingvackert den 2016-11-23 klockan 20:03.

  4. #4
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hittatnåntingvackert Visa inlägg
    Vad kul att få lite respons, jag var rädd att jag skrev för mycket och tog ”luften” ur ämnet för er andra direkt. Har varit minst sagt smygare här, men hörde Kent på radio första gången -98. 2000 fastnade jag ordentligt.

    Men åter till huvudfrågan: ”Går våra ideal och värderingar i graven med Kent”?
    Kort och koncist:
    Nej!

    Det vore ju konstigt om idealen och värderingarna skulle ha dykt upp med kent och sen försvann 17:e dec i år, det finns alltid en grogrund för allt även om det inte sägs öppet, en slags mottagning, du kan aldrig lansera något om det inte finns något i tiden som är redo för just de tongångarna.
    Personligen sörjer jag inte det minsta att de lägger ner för jag utgår ifrån att de själva vill det, samt att musiken försvinner ju inte bara för att de slutar , dessutom verkar det ju som att alla hardcore fans ändå gillar de äldsta låtarna mest. Så hur mkt nya kent än skulle göra så är det de gamla som är bäst och som de 'borde' göra än enligt de flesta die hard nissarna.

    Godnatt!

  5. #5
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    18

    Standard

    Bra skrivet!
    Och håller helt med dig i allt!

  6. #6
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    18

    Standard

    Apropå avskedsvideon.
    Besökte Eskilstuna 2016-05-18 och släppet av ”Då Som Nu För Alltid” Jag har inte hittat någon tråd på forumet hittills som nämnt marschen, så ursäkta om jag missat det.

    Det blev nästan (för mig) något av ett antiklimax då jag förväntat mig att marschen skulle bli betydligt (kreativare) än den visade sig bli. Föreställde mig att många skulle klä ut sig, försedda med fanor och allt. Ungefär som Avskeds-klippet på Youtube. Nå, här är några bilder från marschen i Eskilstuna. Den gick från Fristadstorget till Munktellområdet.

    kent-parad-DSC00715.jpgkent-trumsl-DSC00710.jpg
    Senast redigerat av Hittatnåntingvackert den 2016-11-24 klockan 15:17.

  7. #7
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    En fråga: Vad exakt syftar Kents "födelsedatum" 16 maj 1990 på? Är det när Jocke, Martin, Markus och Sami spelar ihop som grupp för första gången? Annars fanns väl embryot till Kent redan tidigare antar jag. Eller hade ingen av medlemmarna spelat ihop med någon av de andra tidigare?

  8. #8
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    En fråga: Vad exakt syftar Kents "födelsedatum" 16 maj 1990 på? Är det när Jocke, Martin, Markus och Sami spelar ihop som grupp för första gången? Annars fanns väl embryot till Kent redan tidigare antar jag. Eller hade ingen av medlemmarna spelat ihop med någon av de andra tidigare?
    Kolla kentipedia.se - där nämns inte ”1990-05-16”? Jonas o Giftet bildades enligt Kentipedia 1990-01-02.

  9. #9
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    18

    Standard Sista avskedsvideon - Den sista sången

    Och det här kan väl kallas absolut sista avskedsvideon? Lades upp på Kent nu 18/6.
    Producerades av www.indio.se


  10. #10
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hittatnåntingvackert Visa inlägg
    Vad kul att få lite respons, jag var rädd att jag skrev för mycket och tog ”luften” ur ämnet för er andra direkt. Har varit minst sagt smygare här, men hörde Kent på radio första gången -98. 2000 fastnade jag ordentligt.

    Men åter till huvudfrågan: ”Går våra ideal och värderingar i graven med Kent”?
    Fint skrivet! Självklart går inte idealen och värderingarna i graven med kent.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •