Sidan 21 av 178 FörstaFörsta ... 11121314151617181920212223242526272829303171121 ... SistaSista
Resultat 301 till 315 av 2666

Ämne: Månadens skräptråd - December har du några hjältar kvar

Erfaren medlem J. Bergtagens avatar
    Reg.datum
    Jan 2016

Standard

Bra där med spoilers, du ljusblåa blomma.

Jag har läst på om lucia och fann en del intressant. Kopplingen till helgonet är ganska liten. Många av sederna kring Lucia fanns långt innan helgonet blev allmänt känt i Sverige.

Ursprungligen handlade det om att fira mörkret, årets längsta natt. Med den gamla julianska kalendern låg nämligen vintersolståndet kring den 11-13 december (den julianska kalendern är anledningen till att jul firas 7 januari i t.ex. Ryssland). Fenomenet luciavaka har gamla anor, man trodde att övernaturliga väsen var aktiva den längsta natten och det därför var säkrast att hålla sig vaken eller inomhus. Även sång- och tiggarrundor till närliggande gårdar hörde till traditionen. Att gå omkring och sjunga har även anor från s.k. staffansjungning. Staffan stallesträng är en parallel sed tillhörande denna högtid. Staffan är ett gammalt helgon från Jesu tid (han hade bevittnat Kristi ankomst). Även manliga lucior har förekommit i historien. Till folktron fanns även häxliknande Lussekärringen eller Lussiman som kom flygande denna mörka natt (lite som skärtorsdagen). Förberedelserna för julen tog sin start vid denna högtid, såsom grisslakt.

Firandet uppstod i landskapen närmast Vänern. Den moderna formen härrör från slutet av 1800-talet och 1900-talet. Luciatraditionen har även spritts till andra nordiska länder. Firandet i Syrakusa på Sicilien är helt annorlunda, men svenska inslag har förekommit på senare år.

Lucia kommer från latinets ord för ljus. I kontrast till mörkret. Jmf. med Lucifer.
    Senast redigerat av J. Bergtagen den 2016-12-13 klockan 11:10.

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Luciatåget i cafeterian imorse var fint. Imponeras av hur man kan sjunga stämmor och kanon (eller ja, inte kanon men nån sorts kanonliknande eftersläp i sången). Skickligt...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem kmbs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Luciatåget i cafeterian imorse var fint. Imponeras av hur man kan sjunga stämmor och kanon (eller ja, inte kanon men nån sorts kanonliknande eftersläp i sången). Skickligt...
    Vad mysigt att ha luciatåg på jobbet. Vi hade också lite lussefika men ingen Lucia.
    Jag har blivit äldre, saknar glöd
    det rår jag inte för...

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

Citat Ursprungligen postat av Trivselgrodan Visa inlägg
    Jag har ooooont
    Har haft en långvarig slemhosta och sen typ 2 veckor tillbaka har jag haft ont vid revbenet. Var till läkaren idag som tryckt och känt på revbenet. Det gjorde så ont så jag grina.. troligtvis är det irriterad lungsäck. Nu är det så duktigt irriterat så det gjort ont när jag går så jag grinat.. hoppas jag kan sova inatt. Imorn ska jag röntga.
    Hoppas att du mår bättre snart! Kram!

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av förgätmigej Visa inlägg
    Glad lucia!
    Alltså guuuud vad jag saknar att gå i luciatåg i skolan på Lucia. Det är så fint och mysigt!
    Idag skulle min farmor ha fyllt 96 år om hon hade levat. (Mvh hon som alltid pratar om sina mor- och farföräldrar här, hehe).
    Citat Ursprungligen postat av kmb Visa inlägg
    Tack det samma!

Jag saknar också att lussa litegrann.

Orkade inte ens upp för att se lucian på tv.
    På min dotters skola är det alltid 4. klassarna som gör Luciatåg - och hon går i 4.klass i år så jag var där för att se det.
    Jag grät en tår eller två ...det var väldigt vackert.
    Och ja, idag är det en månad sedan min mor dog och "storleken" av det drabbade mig på riktigt i söndags.
    Jag har varit så upptagen med allt, ta hand om alla arrangemang och pappersarbetet, och först nu fick mina känslor äntligen ifatt med mig.
    Att gå på jobbet igår var mycket svårt. Jag kan ju inte sitta och gömma mig bakom en datorskärm, jag måste ta itu med 50 olika människor varje dag och alla tar de ut en liten "bit" av mig.

I dag satte vi urnan i jorden och att se hennes namn på gravstenen... Det känns så oerhört overkligt och det gör mig så, så ledsen.
    Fick mig att tänka på prästen vid hennes begravning, som talade om de svarta hål, att min mors död var som ett svart hål som sög upp allt ljus runt sig. Och det är hur jag känner just nu - som jag stirrar in i ett oändligt svart hål, och om jag inte tittar bort kommer jag inte att ha någon glädje kvar.
    Jag vet att också denna sorg 'must pass', att den kommer minska, men just nu behöver jag att omfamna min sorg och känna den. Jag saknar min mamma så hemskt mycket!
    Och att se min dotter gå Luciatåg med de andra 4.klasserna fick mig att minnas min mor, för det var precis den typ av sak som min mamma skulle ha älskat att delta i, men aldrig fick chansen att göra eftersom hon redan var för sjuk för att gå när M började skolan 4 år sedan.
    - så jag grät lite där i mörkret medan de sjöng Sankta Lucia. Det var sörgligt och vackert på samma tid.

Snälla ni, ta er tid att spendera med de människor ni älskar.
    Det finns inget viktigare än de människor som du älskar och som älskar dig - inget jobb, karriär eller materialistiska saker är viktigare än människorna i ditt liv, uppskatta dem medan de är där!
    Detta är min bön till dig, tillbringa tid med dem du älskar och som älskar dig - ingenting kan ersätta kärleksfulla minnen, det är allt vi kommer ha kvar.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-12-13 klockan 14:34.

Erfaren medlem kmbs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    På min dotters skola är det alltid 4. klassarna som gör Luciatåg - och hon går i 4.klass i år så jag var där för att se det. Jag grät en tår eller två ...det var väldigt vackert. Och ja, idag är det en månad sedan min mor dog och "storleken" av det drabbade mig på riktigt i söndags. Jag har varit så upptagen med allt, ta hand om alla arrangemang och pappersarbetet, och först nu fick mina känslor äntligen ifatt med mig. Att gå på jobbet igår var mycket svårt. Jag kan sitta och gömma mig bakom en datorskärm, jag måste ta itu med 50 olika människor varje dag och alla tar de ut en liten "bit" av mig. I dag satte vi urnan i jorden och att se hennes namn på gravstenen... Det känns så oerhört overkligt och det gör mig så, så ledsen. Fick mig att tänka på prästen vid hennes begravning, som talade om de svarta hål, att min mors död var som ett svart hål som sög upp allt ljus runt sig. Och det är hur jag känner just nu - som jag stirrar in i ett oändligt svart hål, och om jag inte tittar bort kommer jag inte att ha någon glädje kvar. Jag vet att också denna sorg 'must pass', att den kommer minska, men just nu behöver jag att omfamna min sorg och känna den. Jag saknar min mamma så hemskt mycket! Och att se min dotter gå Luciatåg med de andra 4.klasserna fick mig att minnas min mor, för det var precis den typ av sak som min mamma skulle ha älskat att delta i, men aldrig fick chansen att göra eftersom hon redan var för sjuk för att gå när M började skolan 4 år sedan. - så jag grät lite där i mörkret medan de sjöng Sankta Lucia. Det var sörgligt och vackert på samma tid. Snälla ni, ta er tid att spendera med de människor ni älskar. Det finns inget viktigare än de människor som du älskar och som älskar dig - inget jobb, karriär eller materialistiska saker är viktigare än människorna i ditt liv, uppskatta dem medan de är där! Detta är min bön till dig, tillbringa tid med dem du älskar och som älskar dig - ingenting kan ersätta kärleksfulla minnen, det är allt vi kommer ha kvar.
    Förstår att det måste vara svårt just nu. Tänker på dig. Stor kram!
    Jag har blivit äldre, saknar glöd
    det rår jag inte för...

Reg.datum
    Jan 2016

Standard

Svårt att föreställa mig hur tungt det måste vara att förlora en förälder. Hur mycket man än kan störa sig på sina föräldrar när de lever, lär saknaden kännas som ett stort svart hål.

Lucia liksom jul är nog betydligt roligare om man har egna barn som bryr sig, tror jag.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av kmb Visa inlägg
    Förstår att det måste vara svårt just nu. Tänker på dig. Stor kram!
    Tack!! heart, small.gif
    Citat Ursprungligen postat av J. Bergtagen Visa inlägg
    Svårt att föreställa mig hur tungt det måste vara att förlora en förälder. Hur mycket man än kan störa sig på sina föräldrar när de lever, lär saknaden kännas som ett stort svart hål.

Lucia liksom jul är nog betydligt roligare om man har egna barn som bryr sig, tror jag.
    Ja, jag antar att du aldrig riktigt är förberedd på hur det känns att förlora en förälder. Min mamma fick diagnosen ALS under 2010, så jag har sörjad sedan och tänkte att jag skulle klara mig lite "bättre" när hon dog, men förlusten och den efterföljande sorg är lika stor.

Vänta bara tills du har barn! Varje "holiday" får en helt ny innebörd och du får uppleva dem igen genom glädjen i dina barn. För mig fick julen en ny innebörd; den mer materialistiska aspekten blekande och i fokus kom det att älska dem omkring dig och vara snäll och god mot andra, att ge dem din tid, uppmärksamhet och kärlek.
    You have so much to look forward to!

Reg.datum
    Jan 2016

Standard

Tack!! heart, small.gif

Ja, jag antar att du aldrig riktigt är förberedd på hur det känns att förlora en förälder. Min mamma fick diagnosen ALS under 2010, så jag har sörjad sedan och tänkte att jag skulle klara mig lite "bättre" när hon dog, men förlusten och den efterföljande sorg är lika stor.

Vänta bara tills du har barn! Varje "holiday" får en helt ny innebörd och du får uppleva dem igen genom glädjen i dina barn. För mig fick julen en ny innebörd; den mer materialistiska aspekten blekande och i fokus kom det att älska dem omkring dig och vara snäll och god mot andra, att ge dem din tid, uppmärksamhet och kärlek.
    Det finns många känslor att se fram emot under livets andra halva.
    Sorg, glädje, kärlek gentemot familjen är större än det mesta.
    Det viktigaste vi har i livet är blod på blod. Och Kent.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Snart är kent inte längre här...
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002
    robert smith

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Tack!! heart, small.gif

Tror inte att det går att förbereda sig för att en nära anhörig/ vän dör, inte i hur det ska kännas i alla fall.
    Andras död påminner oss om att vi själva också är dödliga.
    Hoppas du orkar minnas allt ljust med din mamma.

Vi borde som du säger tänka på varandra mer med vänlighet och förståelse .

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Så var det onsdag igen...
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Så var det onsdag igen...

Sista onsdagen innan Dagen K på lördag...
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Sista onsdagen innan Dagen K på lördag...
    Borde inte vi fans förresten omdefiniera begreppet f.Kr och e.Kr. Före kent och efter kent...
    robert smith

Sidan 21 av 178 FörstaFörsta ... 11121314151617181920212223242526272829303171121 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •