Inte undra på att folk kör bil och har bil när kollektivtrafiken ibland är usel. Skulle jag jobba till 19-20 kanske det tar 1.5-2 timmar för mig att komma hem, dels kanske jag måste vänta 20-30 minuter på bussen till Malmö eller buss till stationen och sen kanske väntetid på tåget och sen kanske 20 minuters väntan på stadsbussen i Malmö, alternativt en halvtimme om jag tar buss från Lund. Men bil är jag hemma på 20-25 minuter. Samma sak helger, då är det ett jävla meck. Normalt sett är det väl lite hugget som stucket, på eftermiddagen tar det kanske runt en timme att komma hem, största delen av detta beror på att stadsbussen ska genom hela centrum hem till mig, bussen till Malmö hoppar jag på vid en motorvägsavfart så det tar tio minuter in till busstationen där jag byter. Med bil om jag kör runt 15.30 ca en halvtimme, beroende på hur mycket trafik det är på E22 och Inre ringvägen (kan nästan köra motorväg hela vägen hem, ringleden går definitivt snabbare än att snigla sig genom stan).
Men sen till på köpet ett järnvägsnät från 1800-talet som knappt uppgraderats eller underhållits korrekt de senaste 20-30 åren som bidrar till förseningar. Det behöver definitivt satsas på kollektivtrafiken. Dock kan all biltrafik inte ersättas med kollektivtrafik men en bättre och mer fungerande kollektivtrafik behövs definitivt