Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 99

Ämne: kent i AB: "sluta ladda ner skivorna då, för fan!"

  1. #31
    Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Strax utanför Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    3 138

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    En känga åt fel håll?
    Jag tycker bara det är konstigt att vissa (långt ifrån alla) laddar ner vår musik och sedan har mage att moralisera över våra försök att säkra bandets och studions och de enskilda medlemmarnas framtid på annat håll.
    Var menar du att min logik brister?
    Laddar folk inte ner vår musik utan att betala?
    Eller valde vi bara fel samarbetspartner?
    Inget är gratis för vuxna människor tyvärr.
    Jocke, skulle vara mycket intressant och höra vad du tycker om radioheads lösning
    (som de använde nu vid releasen av "In rainbows")
    Is this the real life? Is this just fantasy?

  2. #32
    Medlem frippe99s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    1 596

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    En känga åt fel håll?
    Jag tycker bara det är konstigt att vissa (långt ifrån alla) laddar ner vår musik och sedan har mage att moralisera över våra försök att säkra bandets och studions och de enskilda medlemmarnas framtid på annat håll.
    Var menar du att min logik brister?
    Laddar folk inte ner vår musik utan att betala?
    Eller valde vi bara fel samarbetspartner?
    Inget är gratis för vuxna människor tyvärr.
    Jocke bryter sin forumtystnad, trevligt. Välkommen tillbaka.

    Skivbolagen sitter med den fysiska distributionskedjan som en black om foten och kan/orkar/vågar inte ta till tillräckligt drastiska åtgärder för att förändra industrin och dess distribution och prissättning i grunden för att bättre möta den utbredda illegala nedladdningen.

    Jag tror dock grundproblematiken i den här diskussionen är att människor inte förstår vad som hänt med musikindustrin de senaste åren och hur det påverkar artisters sätt att få betalt för sitt jobb. I förlängningen drabbar illegal nedladdning bara musikkonsumenterna själva då skivbolagen får det svårare ekonomiskt och detta i sin tur gör att de i mindre utsträckning vågar satsa på ny "smalare" musik. Detta gör att skivbolagen satsar mer på skit som säljer (läs Idol) och mindre på intressant musik (som därmed drunknar i all skit).

    Samtidigt tycker jag fortfarande skivbolagen är för dåliga på att erbjud ett prisvärt alternativ till cd-skivan, därmed långt ifrån sagt att det är ok att ladda ned utan att betala. Jag menar bara att den summa människor har att lägga på film/musik är den samma som för 10 år sedan men att skivbolagen är dåliga på att erbjuda produkter som står sig i jämförelse med illegal nedladdning (exempelvis gratis backkatalogtitlar för varje köpt download, lossless format, tidigare digitala releaser för trogna download-köpare, bonusmaterial osv) samtidigt som de yngre generationerna i många fall helt saknar förståelse för att kultur kostar pengar. Steget mellan en CD för 190 kronor och gratis illegal nedladdning är således för stort och båda sidor har satt sig i varsin skyttegrav. Det här är en fråga som konsumenterna och industrin måste lösa tillsammans eller så kommer vi alla drunkna i Idol-skiten och Simon Cowell blir den nya Bill Gates.

    För mig är det musiken som är det centrala och jag betalar gladeligen för den runda plasbiten. Jag har heller inget problem med Sony Ericsson samarbetet även om det först kändes olikt er, det är definitivt ett sätt att hitta nya alternativa vägar för musiken enligt resonemanget ovan. Jag har full förståelse för att ni söker andra sätt att ta betalt för ert arbete, däremot kan jag tycka att det är lite konstigt att ett fan måste köpa en ny mobiltelefon för att få tillgång till exklusivt material. Tanken med mobiltelefon är smart men prislappen på 3000 är kanske lite saftig. Hade det inte varit ännu bättre om man bara sålt en mobiltjänst som var helt oberoende av vad man har för mobiltelefon?
    Senast redigerat av frippe99 den 2007-10-11 klockan 22:29.

  3. #33
    Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Malmö, Sweden
    Inlägg
    19 279

    Standard

    Väl talat!
    When you can live forever, what do you live for?

  4. #34
    Medlem ensams avatar
    Reg.datum
    Jan 2003
    Ort
    Sweden.
    Inlägg
    1 537

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Jag menade(antar) att de som främst kritiserat samarbetet är de som är era mest hängivna fans. Ja, jag har den bilden att kritiken har framförts av folk som bryr sig om det kent står för - vad nu det skulle vara är givetvis enbart upp till enbart er - men det har genom alla år inneburit en viss integritet(vilket iaf jag iom mobilhistorien inte ser särskilt annorlunda på). De som är måna om att kent inte ska "balla ur" eller sälja sig är antagligen de som verkligen betalat för era verk under åren.
    Vid sidan av detta tror jag faktiskt att de som laddar ner kors och tvärs, samt inte bryr sig att ni får lönen för vad ni slitit för etc är de människor som inte bryr sig ett skit om att varken ni samarbetar med sonyericsson i reklamsyfte eller ens riktar tanken till att lägga några tusenlappar extra/välja mobiltelefon för att det är en "kentmobil".
    De som laddar ner och inte betalar för plattan är inte de som kritiserar er i mobilfrågan.
    Där menade jag att du riktade kängan åt fel håll.
    Word!

    Jag har iaf aldrig laddat ner nåt utan att betala.
    Låt mig behålla det här Det kan väl jag vara värd
    Kom och slå sönder min värld Det är allt jag begär

  5. #35
    Smygare
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6

    Standard

    Hej. jag såg en artikel om ämnet att kent ska samarbeta med sony ericsson på aftonbladet, och jag var tvungen o skriva för att jag inte förstår helt fullt ut varför folk blir så upprörda av detta och verkar tycka att det är dålig stil av kent...typ som att dom helt plötsligt skulle "sälja" sig.
    jag personligen tycker idén är kanon. tycker den är lika kanon som att kent gjort alla sina plattor (så vitt jag vet) på engelska också för att nå en bredare publik. Och jag tror att samma ide ligger bakom samarbetet med telefonen.
    förstår vart jocke vill komma med att en del laddar ner skivor utan att betala. jag tror det är väldigt lätt att tänka att "vad gör det om jag laddar ner skivan gratis, dom får väl ändå in nog med pengar"...men tänk er själva, lägga ner er själ på ert arbete och sen få pissig lön bara för att några tycker att du kan få nog med pengar från annat håll. Och sen när man försöker skafa sig det från annat håll e det inte heller bra.

    tycker det är en intressant ide att lansera sitt verk på annat håll än "the old fashion way". och jag tycker det är väldigt starkt av er Kent att stå för era ideer, även om de innebär en del mothugg, i början iaf.
    har tyvärr inte hört mer än en låt från nya skivan, men jag väntar med spänning=)

  6. #36
    Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Malmö, Sweden
    Inlägg
    19 279

    Standard

    Jag tycker det här med mobilen är en underbar idé.
    Kanske för att jag är lite prylgalen och sådär.. och vill ha allt med kent hela tiden.

    Men det är schysst. Dock tycker jag lite pckså som frippe säger, att man hade kunnat sälja ett "paket" istället, för jag har egetnligen inte råd att skaffa mobilen alls, men hade lätt kunnat betala 500 spänn kanske för ett paket. :P
    When you can live forever, what do you live for?

  7. #37
    Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Strax utanför Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    3 138

    Standard

    jag tycker kort och gått att de är en trist grej men fullt förståelig handling.
    kent är politiskt neutrala och har inga åsikter eller budskap i sin musik om någonting som
    handlar om moraliska saker (med vissa undantag som tex. socker), åtminstone inte vad
    de gäller kommersiella handlingar så det finns inget som helst hyckleri som vissa verkar ha fått för sig

    låt dom som vill köpa en kent-mobil, vill inte du det, så köp ingen och håll din trut
    Is this the real life? Is this just fantasy?

  8. #38
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halka Visa inlägg
    jag tycker kort och gått att de är en trist grej men fullt förståelig handling.
    kent är politiskt neutrala och har inga åsikter eller budskap i sin musik om någonting som
    handlar om moraliska saker (med vissa undantag som tex. socker), åtminstone inte vad
    de gäller kommersiella handlingar så det finns inget som helst hyckleri som vissa verkar ha fått för sig

    låt dom som vill köpa en kent-mobil, vill inte du det, så köp ingen och håll din trut
    Vaddå, kent är ju kommunister? Det har Plague sagt.

  9. #39
    Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Strax utanför Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    3 138

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Vaddå, kent är ju kommunister? Det har Plague sagt.
    bandet är neutralt, sen kanske medlemmarna är kommunister, fascister eller whatever (inte för att ja tror de, haha) men fact remains, bandet är politiskt neutralt, de har tom. Jocke konstaterat
    Is this the real life? Is this just fantasy?

  10. #40
    Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 158

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halka Visa inlägg
    bandet är neutralt, sen kanske medlemmarna är kommunister, fascister eller whatever (inte för att ja tror de, haha) men fact remains, bandet är politiskt neutralt, de har tom. Jocke konstaterat
    Men vafan, kent ÄR personerna bakom/i kent, det där var den mest patetiska bortförklaringen jag hört på länge.
    kent och Jocke har gjort bort sig.
    Principiellt har jag inte det minsta emot kapitalister (jag samlar gärna själv rikedom på hög om jag får möjlighet till det!), men hycklare ger jag inte mycket för däremot.
    Särskilt inte om hyckleriet har använts som en medveten taktik för att öka i populäritet och på så vis generera ytterligare åtrådda fördelar.
    Senast redigerat av meneca den 2007-10-12 klockan 00:45.

  11. #41
    Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 158

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Sen kan jag delvis hålla med om att vissa artister kan gynnas av nedladdning i det att de får en större spridning, men (och detta är kärnan): det är inte upp till någon annan än artisten att avgöra hur hans musik ska spridas. Vill han inte att nån snyltare ska skicka runt skivan till hela världen så ska han inte behöva råka ut för det, oavsett om han tjänar på det eller ej. Det är upphovsmannen som ska bestämma, inte någon annan.
    Håller med dig. Självklart är artisten SJÄLV fullt kapabel att ta det beslutet och väga för- och nackdelar mot varandra. Ingen annan behöver ta på sig den tunga rollen att tänka ÅT dem. Just det argumentet för fildelning är så jävla korkat att till och med de som använder sig av det begriper att det är en rationalisering.

  12. #42
    Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 158

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frippe99 Visa inlägg
    Jag har heller inget problem med Sony Ericsson samarbetet även om det först kändes olikt er, det är definitivt ett sätt att hitta nya alternativa vägar för musiken enligt resonemanget ovan. Jag har full förståelse för att ni söker andra sätt att ta betalt för ert arbete, däremot kan jag tycka att det är lite konstigt att ett fan måste köpa en ny mobiltelefon för att få tillgång till exklusivt material. Tanken med mobiltelefon är smart men prislappen på 3000 är kanske lite saftig. Hade det inte varit ännu bättre om man bara sålt en mobiltjänst som var helt oberoende av vad man har för mobiltelefon?
    Citerar hobbelvot nedan:
    Citat Ursprungligen postat av hobbelvot Visa inlägg
    Jag tror det som the Plague syftar på är att dom som kommer att köpa mobilen är också dom som betalar för skivorna, man når alltså inte som laddar ner utan att pröjsa.
    Jag tror att Plague har rätt.
    Alltså...

  13. #43
    Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    16

    Standard förvånad

    Jag har ju inte varit sådär superaktiv här men kunde inte undgå diskussionen.

    VA FJANTIGT! Det är ju pinsamt att folk ens bryr sig!

    Alla säljer sig, vi säljer oss varje dag: till skola, jobb, intressen, vi handlar mat, kläder, vi säljer oss var eviga dag. Vad är skillnaden på det kent gör och på det du och jag gör varje dag? Inte ett skit.

    Visst kan man sen diskutera de olika sättet att sälja sig på, vissa kanske är mindre... (ja vad man nu tycker) men att ett samarbete med sony ericsson och göra en mobil väcker såna känslor är ju pinsamt! är väl absolut obetydligt, egentligen.

    Tycker det är en himla smart idé, dom kommer dra in sina cash precis som alla vi andra gör.

  14. #44
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Vaddå, kent är ju kommunister? Det har Plague sagt.
    Leta fram ETT citat där jag säger det!
    Det jag har sagt att de är åt vänster(baserat på att de själva har sagt det). Och det är en skillnad.
    Det jag mest föraktar i diskussioner som den här är folk som på ett förljuget sätt helt falskt påtvingar åsikter som inte stämmer.
    Det jag föraktar aningen mer är folk som gör det gång på gång. Så Oskar, sluta med det.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  15. #45
    Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake
    Inlägg
    11 114

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    En känga åt fel håll?
    Jag tycker bara det är konstigt att vissa (långt ifrån alla) laddar ner vår musik och sedan har mage att moralisera över våra försök att säkra bandets och studions och de enskilda medlemmarnas framtid på annat håll.
    Var menar du att min logik brister?
    Laddar folk inte ner vår musik utan att betala?
    Eller valde vi bara fel samarbetspartner?
    Inget är gratis för vuxna människor tyvärr.

    inte för barn heller.....

    alltså ni gör ju rätt men det blir ju fel ändå för det är inte alla som kommer ha råd att köpa den mobilen. det är det jag tycker är synd. och jag önskar verkligen att det gick att få stopp på nedladdningen för jag stör mig verkligen på en del människors tänk "hey...varför betala för något som jag kan få gratis?" det finns liksom ingen respekt för musikers arbete längre...de vill lyssna men enbart om det e gratis...ja magnus...det är dig jag riktar min kritik mot...

Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •