Texthäftet är ju jätekul med alla små ändringar och anteckningar. Det är ju bara kul att nysta i sånt. Här kommer lite funderingar om referenser i texterna samt anteckningarna:
Berlin:
(Dyr sten?)
Antar att det syftar på textraden "En Fleur De lis i guld på svart bredvid ditt namn" Jag antar vidare att anteckningen syftar på en gravsten i svart sten (vilket kanske är dyrt).
Ingenting:
"skjuta mig ut"
(ännu en BC+SK referens)
Butsch Cassidy + Sundance Kid. En passning tillbaka till Sundance Kid på V&A med andra ord.
"Min förlorade värld"
(E.W.)
Måste naturligtvis vara författaren Evelyn Waugh som 1945 skrev boken "En förlorad värld" http://en.wikipedia.org/wiki/Evelyn_Waugh som anteckningen syftar på.
Vid din sida:
"Du har satt dit liv på spel för min skull
Som Elliots Det Öde Landet
Som Hellmans ...Och det Stor Havet"
Kent har ju tdigare sagt att deras möte med Jakob Hellman tidigt i karriären var en inspirationskälla. Radena ovan är en referens till Jakob Hellmans låt "Vackert Väder" från plattan "...och Stora Havet":
"Och lägg dej på marken under om du vill och sätt ditt liv på spel för min skull"
Det Öde Landet (The Waste Land) är en dikt från 1922 av T S Elliot. I den återfinns följande stycke: "Who is the third who walks always beside you? When I count, there are only you and I together But when I look ahead up the white road There is always another one walking beside you Gliding wrapt in a brown mantle, hooded I do not know whether a man or a woman - But who is that on the other side of you? "
Elliots egen kommentar till stycket lyder: The following lines were stimulated by the account of one of the Antarctic expeditions (I forget which, but I think one of Shackleton's): it was related that the party of explorers, at the extremity of their strength, had the constant delusion that there was one more member than could actually be counted.
Textraden "Vid din sida går en tredje tyst person" antar jag anknyter till detta.
Columbus:
(St Erikgatan 72)
Jag antar att detta var Jockes först adress när han kom till Stockholm 1993 (Way back in 93).
Vy från ett luftslott:
(Finns nästan inga kvar längre)
Antar att detta syftar på ordet tegelarmar som är understruket i texten:
"Smestans tegelarmar sträcks mot molnen"
Smestan är ju ett annat namn för Eskilstuna och där tillverkades mycket tegel förut. Har det med den tynande tegelbruks industrin att göra? Eller är tegelarm helt enkelt en fabriksskortsen av tegel?
Våga vara rädd:
"Det är 40 år sen just idag Beatles var The Lonely Hearts Club Band"
"En annan tid i sammal land samma gamla rädsla andra namn från kalla krig till varma vintrar svarta hål"
"de har spärrat av halva stan"
"kravallpoliser överallt"
Lonely Hearts Club Band släpptes 1:a Juni 1967. Jag gissar att texten refererar till 1967 och 6-dagarskriget som bröt ut 5:e Juni samt den svenska proteströrelsen och demonstrationerna mot kriget i Vietnam i Oktober 1967.
LSD Någon:
"Ingen på vägarna" (ett perfekt odjur)
Låten "The boys of summer" från Don Henleys album "Building the perfect beast" börjar med textraden, "Nobody on the road"...
"och helgen exploderar" (Pommes m.piffi)
En referens till klassik fyllemat som gärna inmundigas på helgen; det vill säga Pommes med Piffi Allkrydda?..
Generation EX:
"den som går igen, kommer tillbaka
en dag ska alla skulderna betalas"
(B.S. "A-C")
Edit: Refrerar till texten i Bruce Springsteens "Atlantic city" (se föklaring senare i den här tråden)
Ensammast i Sverige:
"Jag har ett gömt behov i sjalen"
(som Stephen T.)
Edit: Stephen T = Stephen Tyler (se förklaring senare i den här tråden)
Senast redigerat av frippe99 den 2007-10-20 klockan 15:51.
Om det nu ligger en trafikskola på st. eriksgata 72, så kanske det är så att jocke tog sitt körkort -93? haha.
Kom ihåg att fråga kentarna imorgon om vad Generation Ex skulle ha varit.
Alla har vi fastnat hos nån någonstans