Sidan 9 av 15 FörstaFörsta 123456789101112131415 SistaSista
Resultat 121 till 135 av 214

Ämne: De fyra symbolerna är ett anagram!

Medlem töväders avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Klockrent.
    why do we kill people
    who kill people
    to show people
    that killing people
    is wrong?

Avstängd användare
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Martin_23 Visa inlägg
    Det skulle ju va en kul idé.

Men har det nånsin slagit er, tänk om kent inte är så djupa egentligen; så som de får oss att tro. Inte för att jag varken vill tro eller tycker det verkar särskilt rimligt, men tänk om liksom.

Tänk om de bara valde just de symbolerna, för att de t.ex var just dom som fanns i den stilen, eller för att de tyckte dom var fina? Det skulle också va rätt kul, oväntat liksom :P

Så vill jag gärna tro att det ligger till! Varför inte?

PS. Varför blandar du "de" och "dom" i samma mening?

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Hur fan orkar människan? :S

Medlem kostyms avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Men har det nånsin slagit er, tänk om kent inte är så djupa egentligen; så som de får oss att tro. Inte för att jag varken vill tro eller tycker det verkar särskilt rimligt, men tänk om liksom.

Tänk om de bara valde just de symbolerna, för att de t.ex var just dom som fanns i den stilen, eller för att de tyckte dom var fina? Det skulle också va rätt kul, oväntat liksom :P
    Det är nästan mest troligt. Tror mer att det är vi fans som krånglar till allt.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hillbilly Visa inlägg
    Så vill jag gärna tro att det ligger till! Varför inte?

PS. Varför blandar du "de" och "dom" i samma mening?
    Haha jag vet inte, men jag tror fan att jag tänkte på det medan jag skrev, men sen orkade jag inte bry mig. Men jag ska ändra det nu för din skull :P

Citat Ursprungligen postat av kostym Visa inlägg
    Det är nästan mest troligt. Tror mer att det är vi fans som krånglar till allt.
    Ja, det är ju som att vissa verkligen vill hitta nånting djupt och symboliskt, och gör hur desperata försök som helst ibland :P

Smygare Blodhests avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Dom kanske bara tyckte de va coolt å föreställa sig själva som "the four hoursemen" (:
    Men endel har VÄLDIGT långsökta kopplingar emn sånt e kul oxå (:

Avstängd användare
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

övertolkning!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Blodhest Visa inlägg
    Dom kanske bara tyckte de va coolt å föreställa sig själva som "the four hoursemen" (:
    Men endel har VÄLDIGT långsökta kopplingar emn sånt e kul oxå (:
    hej sebbe, tänka sig att du har blivit en forumit

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

En sak som talar lite mot din teori frippe, är raden om en fleur de lis i Berlin, Jocke har ju bekräftat att det är en referens till filmen LA Confidential (1997)...

Sen tror jag säkert att omslaget kan ha att göra med Uppenbarelsen, eller iaf vara nån slags modernisering/parodi på det där om döden till häst.

Men jag tror inte att det är såhär extremt genomtänkt.

Tänk om de bara valde just de symbolerna, för att de t.ex var just de som fanns i den stilen, eller för att de tyckte dom var fina? Det skulle också va rätt kul, oväntat liksom :P
    Hehe, tror du att Kent nånsin har varit såhär djupa??

Ja, förmodligen valde de symbolerna just för att de står för vissa saker, alt passar bra in i temat... Eller vad vet jag?
    Senast redigerat av Fast Forward den 2007-11-07 klockan 20:54.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Standard

Citat Ursprungligen postat av frippe99 Visa inlägg
    Jag tror jag jag har knäckt symbolerna på texthäftet! Det är ett anagram!

fleur de lise
    par
    häst
    skata

Kasta om bokstäverna ovan så får du följande:

Frälse Kristus hatade Pale

Edit: om vi istället utgår från att det stavas Fleur de lis (Jocke har ju strukit över e i ordet de lise i texthäftet) är en möjlig tolkning istället:

Kristus Fräls hatade Pale

som då blir mer av en vädjan. Kanske är detta mest sannolikt.

Detta kan inte vara en slump. Jag tror det är en förklaring till omslagsbilden: Döden till häst (den hatade Pale). Pale avser nämligen den fjärde hästen i Uppenbarelseboken. Uppenbarelsebokens sjätte kapitel handlar om Apokalypsens fyra ryttare som är krafterna som leder till människans undergång:

Den första hästen Erövring (vit) representerar krigföring.
    De andra hästen Krig (röd) representerar blodspillan på slagfältet.
    Den tredje hästen Svält (svart) representerar ödeläggelse och förföljelse
    Den fjärde hästen Döden (pale/gulblek) representerar förruttnelsen.

(Revelation 6:8):

” I looked, and there was a pale horse, and its rider's name was Death. Hell followed him. They were given power over one-fourth of the earth to kill people using wars, famines, plagues, and the wild animals on the earth.”

Eller på svenska (Upp 6:8):

"Jag såg, och se: en gulblek häst, och han som satt på den hette Döden, och han hade dödsriket i följe. De fick makt över en fjärdedel av jorden, till att döda med svärd och med svält och med pest och genom vilda djur på jorden.”

De fyra krafterna som skall förgöra mänskligheten känns ju som ett underliggande tema på genom hela albumet. De vilda djuren i videon till Ingenting (som jag personligen uppfattat som en låt som handlar just om vilda djur som jagas av människor) tycker jag också är en klockren koppling till detta tema. ”De fick makt över en fjärdedel av jorden, till att döda med svärd och med svält och med pest och genom vilda djur på jorden”

I texten till Berlin finns följande rader:
    "och förruttnelsen börjar precis när vi fyllt 37"
    Den fjärde hästens bleka färg skall representera blekheten hos ruttnande skinn.

"En Fleur de lise i guld på svart bredvid ditt namn"
    Den första av Apokalypsens fyra ryttare representerar treenigheten. I den religiösa världen representerar den franska liljan (fleur-de-lis) treenigheten. Den franska liljan är också ärkeängeln Gabriels symbol. I Islam kallas Gabriel ledaren för de fyra utvalda änglarna och sanningens själ. Den franska liljan finns på Jockes nya plektrum och det borde rimligtvis betyda att han är de fyras (alltså kent’s) talesman.

Att hästen och ryttaren på omslaget till Tillbaka till samtiden skall symbolisera Döden på sin bleka häst har redan diskuterat här på forumet då hästen är just av typen pale (eller dapple som det också heter). nollfem4 här på forumet har varit inne på spåret med Uppenbarelseboken tidigare och jag har också pratat om Apokalypsen fyra ryttare förut.

Joakim har ju förklarat i en intervju att han börjad skissa tidigt på idén till omslaget och att det var viktigt att det var just exakt rätt sorts häst. Om jag har rätt angående anagrammet är ju det hela synnerligen väl uttänkt i så fall.

Läs mer:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Ho...the_Apocalypse
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fleur-de-lis
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gabriel
    hej frippe!
    that sounds very interesting... sadly my swedish writing is worse than my swedish reading...so i cant really reply here in svenska. so i ask you, since i only understood like 70%, if you could write that in english to me?

but regarding the horses and "berlin"... recently my hometowns brandenburg gate came up to my mind and the four horses on it! i thought maybe there is a link too?
    another interesting thing: the berlini police used to do their "work" on horses... riding around town and also around the brandenburg gate. just remembered that...even though i dont think it has a link to that shit since i doubt they know so and göteborg as well has police on horses. whatever... just found that interesting.
    tack som fan!! if i was a teacher i would give you one year holiday for that "homework".. haha!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Hehe, tror du att Kent nånsin har varit såhär djupa??

Ja, förmodligen valde de symbolerna just för att de står för vissa saker, alt passar bra in i temat... Eller vad vet jag?
    Man vet aldrig :O det verkar ju osannolikt men det är en kul idé och ett roligt sammanträffande :P

Standard

Kent är nog djupare än man kan ana tror jag...Vilket är mycket uppskattat när dom flesta grupper bara "slänger ihop" nåt på sina album ibland helt utan någon som helst baktanke...
    It’s not a question of devotion, you cannot carve your own tattoo.
    I’m not a part of your emotion, you cannot tell me what to do.

Smygare
    Reg.datum
    Nov 2006

Standard jaja..

"Edit: om vi istället utgår från att det stavas Fleur de lis (Jocke har ju strukit över e i ordet de lise i texthäftet) är en möjlig tolkning istället:"

Ja, allt det här är ju mycket fint... men Fleur de lise stavas faktiskt Fleur de lis.

Alltså utan "e" på slutet. I texthäftet var det helt enkelt en felstavning.

Men detta visste ni ju redan :P
    Senast redigerat av knt den 2007-11-11 klockan 16:41.
    Ge mig en käftsmäll, jag är feg...

Sidan 9 av 15 FörstaFörsta 123456789101112131415 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •