Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345678910 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 150

Ämne: Våga vara rädd

  1. #31
    Medlem Wingss avatar
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    oslo, norge
    Inlägg
    1 663

    Standard

    kunne dere tatt denne diskusjonen om blå vs. rød et annet sted? det begynner å spore av. sorry.

    (jeg vil ikke leke moderator, men som plague påpeker er dette 1001-e gangen dere diskuterer dette. bara låt vara, dere blir jo aldri enige.)

  2. #32
    Medlem flicka med pärlörhänges avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Ort
    Karlstad, Sweden.
    Inlägg
    211

    Standard

    Ok, det är väl OT, men jag blir så trött på teorier kring "parasiter" osv. Jag är inte duktig på att teorisera, men jag vet hur det är att kämpa för att hålla näsan ovanför vattenytan, på aktivitetsstöd. Kalla mig inte parasit!!! Är så trött på att bli sedd som arbetsskygg. Vill inget hellre än att arbeta, och nu är jag ÄNTLIGEN där. Har jobb sedan någon månad tillbaka, nu kan jag få min värdighet tillbaka.
    ............. låt mig behålla det här, det kan väl jag vara värd............

  3. #33
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flicka med pärlörhänge Visa inlägg
    Ok, det är väl OT, men jag blir så trött på teorier kring "parasiter" osv. Jag är inte duktig på att teorisera, men jag vet hur det är att kämpa för att hålla näsan ovanför vattenytan, på aktivitetsstöd. Kalla mig inte parasit!!! Är så trött på att bli sedd som arbetsskygg. Vill inget hellre än att arbeta, och nu är jag ÄNTLIGEN där. Har jobb sedan någon månad tillbaka, nu kan jag få min värdighet tillbaka.
    "Parasit" är ingen teori utan ett begrepp med en faktisk innebörd:

    "zool., bot. djur l. växt som lever resp. växer på l. inuti en annan levande organism (värddjur, värdväxt) o. hämtar sin näring från denna, snyltdjur, snyltväxt."

    Från SAOL.

    Det spelar ingen roll vad man har för åsikt om själva fenomenet, den som olovligt lever av andra ÄR en parasit, och jag kommer alltid tycka att det är omoraliskt, oavsett förutsättningar.

  4. #34
    Medlem flicka med pärlörhänges avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Ort
    Karlstad, Sweden.
    Inlägg
    211

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    "Parasit" är ingen teori utan ett begrepp med en faktisk innebörd:

    "zool., bot. djur l. växt som lever resp. växer på l. inuti en annan levande organism (värddjur, värdväxt) o. hämtar sin näring från denna, snyltdjur, snyltväxt."

    Från SAOL.

    Det spelar ingen roll vad man har för åsikt om själva fenomenet, den som olovligt lever av andra ÄR en parasit, och jag kommer alltid tycka att det är omoraliskt, oavsett förutsättningar.
    Orkar inte tjafsa mer, den som inte varit där kan omöjligt förstå. Kyliga citat ur ordböcker har mycket lite med verkligheten att göra.
    ............. låt mig behålla det här, det kan väl jag vara värd............

  5. #35
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flicka med pärlörhänge Visa inlägg
    Orkar inte tjafsa mer, den som inte varit där kan omöjligt förstå. Kyliga citat ur ordböcker har mycket lite med verkligheten att göra.
    Hoppa gärna in i politiktråden och diskutera detta, det passar bättre där än här.
    Senast redigerat av Oskar den 2007-10-26 klockan 20:46. Anledning: Bla bla bla

  6. #36
    Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    11

    Standard

    Men hallå... låten handlar ju om att våga utmana livet! Göra det man tror på, söka spänning, revoltera, leva! Det är ju inte precis den första Kent-låten som handlar om det... Spelar ingen roll om man är tonåring idag eller var det för 10, 20 eller 30 år sen. För att leva måste man våga!

    "samma gamla rädsla andra namn... allt allt allt kommer till den som vågar vara rädd"

  7. #37
    Medlem Deus Mortems avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Ort
    Ängelsberg, , Saint Lucia.
    Inlägg
    1 801

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Helt ärligt, jag blir inte helt klok på den.
    Men jag ser den lite som en syskonlåt till Alla mot alla.
    Den handlar om någon slags kamp iaf.

    Första versen handlar om att det mer och mer bara är siffror, förtjänst/förlust, vikter, kvantitet, ekonomi etc som räknas i folks liv. Det är vad vi lär oss. Det är vad vi förstår.

    Nästa vers behandlar något som hände för 40 år sen. Med tanke på låtens tema dras ju tanken rakt till idéer, tankar och händelser runt ´67. Revolterna och proteströrelserna.
    Beatles fas denna tid får stå för symbol i flera bemärkelser - dels alienationen (lonely hearts club band) som diskuterats sedan modernismens intågande men på allvar fångades upp som ett problem av rörelserna jag nyss nämnde. Sedan får de allmänt stå för starten och utvecklingen av populärkulturen.

    Farmor från då stod i frontlinjen; med Beatles, ny kultur, nya idéer och mycket mer.
    Många av dagens 18-åringar skulle kunna stå på samma frontlinje och ifrågasätta all skit som är norm. Många gör det.
    Så länge man vågar utsätta sig för den grejen och utstå rädslan kommer man komma långt.
    En valentin på blod = My bloody valentine? Ett band som verkligen har stått på frontlinjen för viss typ av musik. Rätt radikala javisst, men utan dem hade antagligen kent aldrig varit vad de är. Detsamma gäller många andra band. Någon måste gå i täten och skita i vad alla andra har att säga och kasta skit på en för.

    Alla vet att det kommer bli ett jävla liv när någon tar det där steget för nya idéer och nya värderingar. Och det innebär att leva med mer rädsla när man försätter sig i dem, än vara rädd för att göra det.
    För det mesta dränker folk sin rädsla istället för att just leva med den och utmana omgivningen, vilken är det man är missnöjd med(läs: rädd för).

    Kravallpoliser som försvarar antika normer och former för samhället. Kan även ses som bildligt för alla idioter som kämpar för att nya idéer inte ska få komma att bli verklighet.
    Men man vet ju att många många andra tänker de där tankarna. Framförallt har man många nära som man pratar om mycket av det där med. All skit som borde bort och allt nytt vi borde börja med.
    Du vet nog vad jag menar
    Med kärlek och krig och allt det där

    Någon måste bara stå i frontlinjen, då kommer allt allt allt...

    I helhet ser jag låten som kritik mot konservativism.
    En äcklig företeelser överlag.
    Gå och lägg dig, Plague. Du har förpestat det här forumet med din hysteriska propaganda länge nog. Du vet ingenting om att utmana omgivningen och det politiska klimatet.
    Senast redigerat av Deus Mortem den 2007-10-27 klockan 15:46.
    One puts one's shoulder to the plough; one destroys.

  8. #38
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deus Mortem Visa inlägg
    Gå och lägg dig, Plague. Du har förpestat det här forumet med din hysteriska propaganda länge nog. Du vet ingenting om att utmana omgivningen och det politiska klimatet.
    Eftersom du inte vet ett skit om mitt liv har du inte en förbannad jävla aning om det. Så knip igen kakhålet. Tack.

    Edit:
    Skriv istället vad du tror låten handlar om.
    Senast redigerat av The Plague den 2007-10-27 klockan 16:13.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  9. #39
    Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41 169

    Standard

    Jag tycker den här låten handlar om vad en far vill säga till sin son

  10. #40
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Den svåraste låten att tolka på hela skivan enligt mig. Gör svårt.
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  11. #41
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    En fråga är: Vem kastar första stenen?

  12. #42
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    Jag hör den låten spelas bara ett stenkast ifrån där jag befinner mig...
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

  13. #43

    Standard

    Synd att refrengen är så ruskigt dålig och förstör låten. Verserna, speciellt början av låten är ju helt underbara men sedan kommer några trumpeter och förstör allt

    Ville bara påpeka det i ett annars suveränt album!

  14. #44
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    Trumpeterna förgyller ju bara en redan bra låt!
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

  15. #45
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Förstår inte vad alla har emot trumpeter helt plötsligt. Avtryck? Stoppa mig Juni?

Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345678910 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •