Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 74

Ämne: Textändringar

Medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Den 6/12 sjöng han väl också "Dom kan skratta om dom vill, håna oss, vi rör oss, dom står still".

Medlem
    Reg.datum
    Nov 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av avfart Visa inlägg
    Den 6/12 sjöng han väl också "Dom kan skratta om dom vill, håna oss, vi rör oss, dom står still".
    Yupp. Did so. Hörde jag med. Men det sjunger han väl ofta? Addat mot dom som inte är där lixom, Dom andra... ;-)

Nybörjare lillypops avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

I lund sjöng han i midvh "jag är dödsrädd för att leva och jag är livrädd för att dö"

Vad betyder det? haha

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av lillypop Visa inlägg

Vad betyder det? haha
    Att han sjöng fel.
    Haha.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

I lund sjöng han i midvh "jag är dödsrädd för att leva och jag är livrädd för att dö"

Vad betyder det? haha
    Samma sak.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Vad betyder det? haha
    Han försökte nog bara göra det lite lustigt.
    Och visst är det lite lustigt.
    Jag tycker det är lustigt.
    Tycker du det är lustigt?
    Lustigt är ett trevligt ord.
    .
    .

just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

Medlem
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Igår sjöng han "om du visste hur löjlig jag ser ut" i Pojken med hålet i handen...

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

"det liknar vagt nånting jag tänkt nån gång men jag kände aldrig så långt"
    eller något, på någon av stockholms spelningarna...

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Question

Jag har tänkt på detta med utbytta meningar i sångerna, vad det har för roll och hur det kan ha kopplingar till den riktiga låtens text och dess mening.

Om man tänker på Berlin och dess ”eran uppgift i år är att skita i allting vi sagt” istället för ”deras uppgift i år är att skita i allting vi sagt” betyder det nog att "eran" och "deras" spelar samma roll, att folket (på spelningarna är det ju vi, och så blir der mer personligt) ska ignorera deras ord och vad de nu kan betyda.

I Elefanter funderar jag över om fadersgestalt och Judas (som det i alla fall sjöngs om på Annexet 17/11) kan betyda samma sak. Judas är ju som känt en bibelgestalt som förrådde Jesus och då undrar jag om fadersgestalten i taxin är en fader som överger personen i sången, eller jaget om man så vill? Eller så kanske det handlar om att överge ett ideal, tankar och en personlighet man haft tidigare men som man övergett för pengar? Man blev för girig?

Max 500 är ett ganska intressant fall också, eftersom både varulvar och Yeti är två mer eller mindre sagovarelser som framställts genom sägner. Eftersom båda är sägner tror jag att det handlar mer eller mindre om lögner, vilket man också kan säga är temat för låten.

Under MIDVH när Joakim sjunger om ”våran dumma stolthet mot en lika korkad stad” istället för ”vårt dumma korståg mot en lika korkad stad” tror jag att det handlar om någonting man står för, den här gången en ung person som är för stolt över sig själv för att ta in intryck från andra personer och bara går sin egen väg utan att bry sig om andra. Man bildar en egen liten grupp och bryr sig inte om alla andra, man målar upp ett eget ideal och håller sig till sina egna levnadsregler. De som inte gör det slås ut (fast det egentligen är en själv som är utslagen ur gruppen som vanligtvis kallas ”alla andra” eller ”den stora massan”).

Ensammast i Sverige, med fallet om NK och Harrodsparaplyn, tror jag det handlar om själva ställena, NK och Harrods, som är två varuhus. Därför tror jag att det handlar om människans frossa i shopping, att det är lite av en pik av att vi är alldeles för ytliga och att vi även anses förstöra världen med all våran shopping.

Vad tror ni om detta och vad har ni för tankar om utbytta meningar i låtarna och vad det kan betyda?

Erfaren medlem AngelBees avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

'Från pariserhjulets skelett av träd och stål' i Lund tror jeg, og i København.
    Jocke så sånn passe overrasket ut over at jeg kunne teksten, for some reason..
    Jag känner en sån lättnad när musiken går på igen

musik non stop till slut

Medlem JuiceEhins avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Jag har tänkt på detta med utbytta meningar i sångerna, vad det har för roll och hur det kan ha kopplingar till den riktiga låtens text och dess mening.

Om man tänker på Berlin och dess ”eran uppgift i år är att skita i allting vi sagt” istället för ”deras uppgift i år är att skita i allting vi sagt” betyder det nog att "eran" och "deras" spelar samma roll, att folket (på spelningarna är det ju vi, och så blir der mer personligt) ska ignorera deras ord och vad de nu kan betyda.

Vad tror ni om detta och vad har ni för tankar om utbytta meningar i låtarna och vad det kan betyda?

"Eran uppgift.." ser jag personligen som en liten pik mot alla som klagar på det nya soundet och sonyericsson-affären, men det är som sagt bara som jag tolkar det. Det känns väl inte så sannolikt att det faktiskt skulle vara så :P
    Du frågar mig vad kärlek är
    men jag vet inget om det där
    Bara sånt som man kan mäta
    kan jag förstå

Medlem
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av AngelBee Visa inlägg
    'Från pariserhjulets skelett av träd och stål' i Lund tror jeg, og i København.
    Jocke så sånn passe overrasket ut over at jeg kunne teksten, for some reason..
    Han såg väldigt nöjd ut med dig själv när han sjöng det (:

Erfaren medlem AngelBees avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av cord Visa inlägg
    I Lund da eller?
    Kent har lange fans, så det så jeg ikke.
    I København så han mest overrasket/imponert ut.
    Jag känner en sån lättnad när musiken går på igen

musik non stop till slut

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av cord Visa inlägg
    http://youtube.com/watch?v=EYamV-NhIMw

Standard

Finns det ingen som minns de extra textraderna till MIDVH som Jocke la till i slutet? Det var något om att han skämdes, eller bad om ursäkt, för skiten han proppat i oss (se: fansen), och han avslutade med att han tänkte ta sitt liv "men jag trivs ju bra här i min svit". Ingen?

/Gherry

Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •