Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 37

Ämne: Konsert 17/11 - Ljudet får betyg -1. Publikens engagemang försvann pga av detta..

Exclamation Konsert 17/11 - Ljudet får betyg -1. Publikens engagemang försvann pga av detta..

Jag tillhör en skara som inte är lika lyriska som många andra vad gäller konserten 17/11 i Annexet. Jag hade höga förväntningar på arret med tanke på tältkonserten som var lysande.

Först måste jag säga att låtvalen var jättebra!
    Jocke sjöng bättre än någonsin!!

Men

Ljudet var hemskt!!!

1) Basen var så stark att den slog sönder allt annat. Från låt nr.2 började jag irritera mig på att jag inte hörde melodin. Jockes sång gick fram, cymbaler och BASEN. Det lät som om man spelade med högtalare som var på väg att spricka, där pappret vibrerar i otakt med tonerna, dvs, bara brölar. Pga detta blev jag helt oengagerad i konserten, med en växande irritation över att mixarna inte hörde detta.

2) Det var för högt ljud. Jag vill höra alla instrument, alla tongångar, nyanser, precis som man gör när man lyssnar på CD. Detta är i princip omöjligt med hörselproppar som är ett nödvändigt ont om man inte skall ha tinnitus hela dagen efter.

Jag ser inte självändamålet då ett band (oavsett vilket) kör på med så hög volym att man bör använda hörselproppar för att inte få skador. När jag går på konsert så önskar jag att jag slapp se alla hörselproppsförsäljare utanför för att någonting säger mig redan då att ljudet kommer bli olidligt.

Ja, jag vet att många vill ha högt ljud för att känna musiken, men lagom är bäst. Det är ju inte den lilla skaran som älskar monsterhögt ljud man skall syfta till att tillfredställa utan den stora skaran, publiken, så att man får med sig alla!

Jag och min fru (som för första gången, mot sin vilja, stoppade in proppar för att hon tyckte att det var för högt ljud) diskuterade på vägen hem hur vi upplevt det hela. Vi var eniga om att Jocke verkligen gjorde vad han kunde för att få igång publiken men de bara stod där. Vi förstår varför.. Man blev passiv pga att man irriterade sig på ljudet. Man kände inte igen låtarna fullt ut eftersom otroligt mycket försvann när basen kom igång.

Jocke - KENT - Minska på basen ganska mycket, och sänk volymen lite på era nästa konserter så kan jag lova att ni får 5r rakt över. Då kan det inte bli bättre!

Låtar och text är OTROLIGT bra! Scenshowen var Jättebra! Härliga effekter! speciellt med IR-filmade kvinnan.

När jag gick hem så kändes det som om jag inte hade lust att gå på någon mer konsert... men jag har redan ändrat mig. Jag ser fram emot nästa turné.

Tack för er musik!

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003

Standard

Jag var orolig att ljudet skulle vara aningen för lågt nu med de nya bestämmelserna. Skönt att dom kör högt. Att ljudet är dåligt är väl mindre bra i för sig.

Har inte sett nåt än, ska se första till helgen.

I Malmö 2005 tyckte jag faktiskt att ljudet var lite som du beskrev det, bra ljud i början för att sedan skruvas upp & upp till det blev grötigt.

Sen bryr jag mig inte om detaljer och att ljudet ska vara perfekt när går på konsert. Viktigare med tryck och stämning.

Medlem sojkinos avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

håller med om att det var för mycket bas + att martins bas lät konstigt under några låtar...hade typ tinitus i två dagar...;P
    trots det en grym konsert...får en stark 5a...om dem sänker basen och höjer ljudet på syntharna istället..
    Hur kan ett gott skratt förlänga livet
    när tiden går fort när man har roligt?

Standard

Det här klippet återger faktiskt ganska bra hur det lät.. Kanske inte riktigt så illa med tanke på att det är en mobiltelefon som troligtvis har spelat in detta, men nära på.

http://www.youtube.com/watch?v=3gt_7MMO4WA

För mig får det gärna vara hög ljudvolym, men bara så hög att jag slipper ha proppar. Då blir upplevelsen max.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Poshman Visa inlägg
    Det här klippet återger faktiskt ganska bra hur det lät.. Kanske inte riktigt så illa med tanke på att det är en mobiltelefon som troligtvis har spelat in detta, men nära på.

http://www.youtube.com/watch?v=3gt_7MMO4WA

För mig får det gärna vara hög ljudvolym, men bara så hög att jag slipper ha proppar. Då blir upplevelsen max.

kent spelar på bästa möliga sätt om ni går på en konsert ska ni väll inte höra hur bra ska låta ska inte va bästa ljudet precis på konsert. det känslan att höra hela publiken sjunga med hoppa o allt det där. det är konsert ljudet kan du fixa med hemma

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Jag är av en helt annan åsikt.

Grymt ljud, men på tok för låg volym.

Medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    ...

I Malmö 2005 tyckte jag faktiskt att ljudet var lite som du beskrev det, bra ljud i början för att sedan skruvas upp & upp till det blev grötigt.
    ...
    Detta kanske är en sån grej som man bara hör när man varit på ett bra antal kent-konserter. Jag var på Malmö konserten under T19 och jag uppfattade inget fel på ljudet. (sen var det också bara min första kent-konsert, så man var väl rättså i exstas.)
    Spelar inte längre någon roll...

Standard

Jag tycker helt tvärtom, ljudet var perfekt!
    Spöklikt vit
    i solskens dis

Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

för mig var ljudet helt perfekt. jag hade sådana där gula enkla öronproppar. det var som att ha väldigt högt men lagom volym på datorn, skulle kunna vara högre för att få lite mer konsert-känsla. sen reagerade jag bara på basen i Ingenting, där var den så sjukt fet. hela sthlm skakade väl då?
    meningslösa, menigslöösa

Standard

Frågan är om ljudet varierar starkt beroend på var man står? Kanske är det bra när scenen men inte längre bort ??..

Tycker fortfarande att man inte skall behöva hörselproppar. Är ju så mycket av tonerna som försvinner..

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Fredagskonserten var sämst av de alla, men inte dålig. Aftonbladet gav den tre + och jämförde det med Hultsfredskonserten.
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Standard

Hopplöst ljud i Lisebergshallen igår. Ändå stod jag ganska i mitten och rätt långt bak så det borde varit bättre. Men var helt uselt, kan inte i världen förstå varför det ska vara så högt och...hm...trassligt är nog rätt ord. Alla instrumenten blev en gegga och jockes röst försvann under allt.

Konserten i sig var en 10-poängare dock! Ljuseffekterna var helt grymt coola!

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Sep 2006

Standard

Jag tycker inte att ljudet den 17/11 var dåligt alls, däremot igår... Det var helt värdelöst. Jag hörde publiken mer än vad jag hörde Kent.

Medlem Fannys avatar
    Reg.datum
    Oct 2002

Standard

japp ljudet var kasst igår. stod näst längst fram, precis framför joakim, och hörde vääääldigt
    lite av musiken. skitsynd. i övrigt tycker jag det var helt fantastiskt igår.

Medlem Silversnows avatar
    Reg.datum
    Oct 2006

Standard

Ljudet igår i Liseberghallen var, enligt mig, helt underbart. Jag hade öronproppar men det var ändå jättebra balans på musiken, man hörde sången och alla instrument, det var inte för högt, inte för lågt och det var bara... ljuv musik för öronen tänkte jag säga men det är ju klart att det var :P Det var helt Sjukt bra helt enkelt
    När ska jag lära mig att ingen är hel
    att allt är mer eller mindre trasigt

http://www.soundcloud.se/snow-drop

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •