Jag tillhör en skara som inte är lika lyriska som många andra vad gäller konserten 17/11 i Annexet. Jag hade höga förväntningar på arret med tanke på tältkonserten som var lysande.
Först måste jag säga att låtvalen var jättebra!
Jocke sjöng bättre än någonsin!!
Men
Ljudet var hemskt!!!
1) Basen var så stark att den slog sönder allt annat. Från låt nr.2 började jag irritera mig på att jag inte hörde melodin. Jockes sång gick fram, cymbaler och BASEN. Det lät som om man spelade med högtalare som var på väg att spricka, där pappret vibrerar i otakt med tonerna, dvs, bara brölar. Pga detta blev jag helt oengagerad i konserten, med en växande irritation över att mixarna inte hörde detta.
2) Det var för högt ljud. Jag vill höra alla instrument, alla tongångar, nyanser, precis som man gör när man lyssnar på CD. Detta är i princip omöjligt med hörselproppar som är ett nödvändigt ont om man inte skall ha tinnitus hela dagen efter.
Jag ser inte självändamålet då ett band (oavsett vilket) kör på med så hög volym att man bör använda hörselproppar för att inte få skador. När jag går på konsert så önskar jag att jag slapp se alla hörselproppsförsäljare utanför för att någonting säger mig redan då att ljudet kommer bli olidligt.
Ja, jag vet att många vill ha högt ljud för att känna musiken, men lagom är bäst. Det är ju inte den lilla skaran som älskar monsterhögt ljud man skall syfta till att tillfredställa utan den stora skaran, publiken, så att man får med sig alla!
Jag och min fru (som för första gången, mot sin vilja, stoppade in proppar för att hon tyckte att det var för högt ljud) diskuterade på vägen hem hur vi upplevt det hela. Vi var eniga om att Jocke verkligen gjorde vad han kunde för att få igång publiken men de bara stod där. Vi förstår varför.. Man blev passiv pga att man irriterade sig på ljudet. Man kände inte igen låtarna fullt ut eftersom otroligt mycket försvann när basen kom igång.
Jocke - KENT - Minska på basen ganska mycket, och sänk volymen lite på era nästa konserter så kan jag lova att ni får 5r rakt över. Då kan det inte bli bättre!
Låtar och text är OTROLIGT bra! Scenshowen var Jättebra! Härliga effekter! speciellt med IR-filmade kvinnan.
När jag gick hem så kändes det som om jag inte hade lust att gå på någon mer konsert... men jag har redan ändrat mig. Jag ser fram emot nästa turné.
Tack för er musik!