Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 81

Ämne: Lättaste låten på gitarr?

Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003

Standard

hur svår en låt är (eller hur lämplig den är för nybörjare) har ju inte så mycket att göra med hur många ackord det är i den. alls, faktiskt.
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

beror på vad det är för ackord, det är rätt lönlöst att säga till en nybörjare som aldrig hållt i en gitarr:lär dig klåparen nu!

Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003

Standard

men en låt med tre ackord kan vara svårare än en låt med 27 ackord, liksom. det beror mest på hur ackorden ska spelas, och hur invecklat taktmönstret är osv. och ibland beror det inte ens på något som går att sätta fingret på överhuvudtaget. gitarristen i mitt band är jävligt bra, men han har problem med en del saker som jag skriver (främst melodislingor) som egentligen är hur lätta som helst.vad som är lätt/svårt är helt och hållet individuellt, och hu många ackord låten innehåller är ett kast sätt att mäta svårighetsgraden. vill man lära sig spela gitarr måste man ändå lära sig förr eller senare, så varför inte ett par extra ackord direkt? att lära sig fem ackord istället för två är faktiskt inte direkt avskräckande.
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

Reg.datum
    Jun 2004

Standard

jovisst det skadar inte 10 ackord istället för 5 men nu var det tal om en nybörjar låt dvs att det ska gå fort och enkelt att lära sig den. jag tror det är svårar att lära sig en låt på 10 ackord utantill istället för 5...eller det kanske beror helt på minnet..

svårighetsgrad brukar jag mäta på hur svåra ackorden är.

Medlem estetflums avatar
    Reg.datum
    Mar 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Meany Visa inlägg
    hur svår en låt är (eller hur lämplig den är för nybörjare) har ju inte så mycket att göra med hur många ackord det är i den. alls, faktiskt.
    jo, faktiskt. Är du nybörjare vill du varken ha många ackord eller ackord som innehåller massa färgningar. Jag antar att du vill lära dig från grunden...
    Jag förmodar att dina första mattelektioner inte innehöll:

5+12+4+6+27+30+56+74 = Det du så gärna vill kunna.
    Men du kan bara addera grundtal som är max 4 st. Och bara det är jobbigt nog...

OK ja.. man kan dela upp låten i delar och lära sig 2-4 ackord åt gången. Men är det så att dem delarna är väldigt lika varandra, ja då blandar du ihop dem sen när det väl gäller.

Sen jag vet inte hur pass nybörjare vi snackar här. Men jag antar att personen i fråga inte är så jätte lärd på gitarr. Har du 27 ackord i din låt. Är det 27 nya fingersättningar för muskler och hjärna att komma ihåg. Det är som om du skulle ta 27 nya dans-kombinationer med fötterna.
    Senast redigerat av estetflum den 2007-06-24 klockan 23:16.
    http://myspace.com/theluxeband - släppte 4 låtars EP, fick singelkontrakt med warners efter en månad

Reg.datum
    Jun 2004

Standard

bra beskrivet...

Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

den osynliga mannen (kazoo verision) är busenkel, thihih
    meningslösa, menigslöösa

Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Gör så att du tar en kent-låt som verkar enkel, och strunta i om ackorden har sjuor eller är i moll, spela allt i dur, det är enklast, och sen....nä skoja bara :P

Men börja med typ Rödljus, Oprofesionell eller Den osynlige mannen och du _kan_ faktiskt ignorera sjuor och basgångar till en början...men inte moll-terserna
    Is this the real life? Is this just fantasy?

Medlem estetflums avatar
    Reg.datum
    Mar 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Halka Visa inlägg
    Gör så att du tar en kent-låt som verkar enkel, och strunta i om ackorden har sjuor eller är i moll, spela allt i dur, det är enklast, och sen....nä skoja bara :P

Men börja med typ Rödljus, Oprofesionell eller Den osynlige mannen och du _kan_ faktiskt ignorera sjuor och basgångar till en början...men inte moll-terserna
    Haha, ne men det du säge är faktiskt lite sant. Skit i alla "färgningar" som det heter. Dem har nästan inget och göra med sången i dem flesta fall. Så skit i dem och spela bara grundackordet.
    http://myspace.com/theluxeband - släppte 4 låtars EP, fick singelkontrakt med warners efter en månad

Standard

Saker man ser skulle jag föreslå.

Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

den aaaaallllrrraa lättaste är den osynlige mannen (kazoo verision) där är det bara: D, Em, E, G och A typ
    meningslösa, menigslöösa

Standard

Citat Ursprungligen postat av estetflum Visa inlägg
    jo, faktiskt. Är du nybörjare vill du varken ha många ackord eller ackord som innehåller massa färgningar. Jag antar att du vill lära dig från grunden...
    Jag förmodar att dina första mattelektioner inte innehöll:

5+12+4+6+27+30+56+74 = Det du så gärna vill kunna.
    Men du kan bara addera grundtal som är max 4 st. Och bara det är jobbigt nog...

OK ja.. man kan dela upp låten i delar och lära sig 2-4 ackord åt gången. Men är det så att dem delarna är väldigt lika varandra, ja då blandar du ihop dem sen när det väl gäller.

Sen jag vet inte hur pass nybörjare vi snackar här. Men jag antar att personen i fråga inte är så jätte lärd på gitarr. Har du 27 ackord i din låt. Är det 27 nya fingersättningar för muskler och hjärna att komma ihåg. Det är som om du skulle ta 27 nya dans-kombinationer med fötterna.

Perfekt beskrivning. Så är det när man lär sig något nytt, vad det nu än må vara.

Nybörjare osynligemannens avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

saker man ser är nog den lättaste om man är nybörjare bara c, am, fmaj7
    genom verserna fylls sedan ut med ett g i refrängerna..

Reporter: Många av era fans är ju precis i den perioden som ni beskriver. Hur märker ni av det i er kontakt med fansen som ni har?

Sami: - Man märker det speciellt på våran hemsida, vi har ju kontakt med fansen där, man märker att de är extremt frustrerade och känsliga.

Reg.datum
    Jun 2004

Standard

takten är nog rätt svår att få in på den om man är färskt på gitarr.

Standard

Mja, inte intro/vers. Refrängen kanske är svårare.

Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •