Måste flika in att själv är jag nybörjare på gitarr, alltså för en månad sedan kunde jag bara C-ackordet om ens det. Men den första kent-låt (och min första låt någonsin) jag lärde mig var "Socker". Spelade efter ackorden på www.ultimate-guitar.com, vet inte om det är helt likadant som på kent.nu men det låter bra i alla fall!
Håller på att lära mig "saker man ser" nu, parallellt med "utan dina andetag" ... har även lärt mig en massa snuttar som t.ex introt till sundance kid, om du var här, kräm, 747... och outrot i socker behärskar jag hyfsat ...
Hur som helst skulle jag rekommendera Socker till en nybörjare, det fungerade för mig (säger jag med en månads erfarenhet)
Kärleken väntar och Saker man ser är lätta tycker jag. Har spelat gitarr i lite mindre än ett år och kunde spela dem nästan direkt, även om det kanske inte var perfekt.
Hmm... Jag är inte så superbra på gitarr, men av de få låtarna jag kan utantill på gitarr tror jag att "Saker man ser" är den lättaste. Den består av nästan bara öppna ackord, och är ganska lätt att komma ihåg.![]()
Mannen i den vita hatten ( 16 år senare ) är också ganska lätt.
Det var typ den första Kent låten jag lärde mig utan till.
Körde den som finns på www.ultimate-guitar.com, den innehåller typ bara c,d,am och em. xD
Plocket till Berg & dalvana är ju skitlätt att lära sig iallafall, det var en av de första jag lärde mig när jag började lira gura. Bara två strängar i taget som trycks ner (lätt att "greppa").
Ackordmässigt är Nålens öga väldigt lätt med tanke på att ackordföljderna är ganska uppenbara, om man har hört låten tidigare.
Du och jag, Döden <3
Ackorden till Socker är då inte särskilt jobbiga
"We didn't invent goth, we just play emotional music"robert smith"Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"
Eller så gör man som jag och transponerar låtarna till ackord som är lätta att spela =)