Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19

Ämne: kungen är död i annan tonart?

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard kungen är död i annan tonart?

är det nån mer än jag som la märke till att kungen är död spelades en tonart högre än på skivan, Dm istället för C#m. jag påpekade det redan efter köpenhamn men jag la märke till det idag också. eftersom låten går i C#m på skivan borde det naturliga varit att jocke hade capo på fjärde bandet (han brukar väl ha capo på de flesta låtar som inte går i C/Am eller G/Em) så att man kan greppa ackorden som om det vore Am. i köpenhamn och ikväll hade han dock capot på femte bandet vilket skulle innebära att låten går i Dm istället vilket är en tonart (ett halv tonsteg) högre än på skivan. frågan är då varför kent höjer låten. kungen är död känns som en ganska ansträngande låt att sjunga, speciellt med haaaahaaa-skriken innan refrängen och att då höja låten känns märkligt med tanke på att jockes förklaring till att om du var här spelas lägre än på skiva var att man i studion kan kräma på som fan och sedan vila i två veckor men på turné måste man spara rösten. men visst, låten kanske inte går så högt men jag skulle ändå gärna vilja veta varför den är höjd. kanske jocke kan svara på det om han känner för det?

känner mig som värsta nörden här nu men det blir bara så att man står och studerar hur jocke spelar. märkte att jocke spelar Fmaj genom hela saker man ser istället för F med barré såvida han inte använder tummen på översta strängen). och sen på en timme en minut, försökte kolla vad jocke spelar på acken, låten börjar ju med Asus-plocket men sen kunde jag inte se att han bytte ackord under versen, byter han ut bastonen på nåt sätt för det kan väl inte hålla med Asus-plocket hela versen igenom? det låter som om bastonen varierar men jag är inte säker. nån som kollat hur jocke spelar på en timme en minut på nån annan konsert? det är så jävla snyggt just det plockkompet så det vore najs att lära sig hela och inte bara introt som jag kan nu...
    Senast redigerat av tobbe non stop den 2007-12-08 klockan 00:03.
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Jag kan inget om Dm & C#m men jag måste bara säga att introt är var hur skönt som helst.
    Riktigt cool var den.
    .
    .

just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

Erfaren medlem iias avatar
    Reg.datum
    Jan 2004

Standard

Det kanske har något med den nya versionen att göra, typ att det är lättare att spela något gitarr-riff i Dm?
    Men jag håller med, det är ju mer logiskt att sänka en låt när en ska sjunga live i två timmar.
    Eller så kanske Jockes register blivit högre men inte lägre (vilket i och för sig låter rätt ovanligt) så att han inte kommer ner till "försumbar och svag". Fast nej, det känns inte troligt.

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

är det någon som har koll på om låten går snabbare live eller?

om inte så kan man ju trycka in solot från live veriosonen när man spelar den vanliga...

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Tempot tror jag inte är ändrat... Men det där om tonarten var intressant, är du helt säker på att han hade capot på 5e och inte 4e?
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Medlem allezs avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Angående En timme en minut. Det är inte alls otänkbart att han ligger kvar på Asus versen igenom eftersom det både finns en bas och en kompgitarr som säkerligen har med bastoner båda två. Detta är dock inget jag kollat, men som sagt, det är helt klart möjligt.

Jag tar nästan alltid Fmaj7 istället för F om låten går i Am/C. Är ju förbannat mycket enklare och låter minst lika bra.

Det med Kungen är död har jag ingen aning om faktiskt. Kan det ha något med att den ska passa bättre till Max 500 som spelas innan eller Columbus som spelas efteråt? Max 500 går ju i F#m, känns ju inte så troligt då. Columbus - Gm innehåller förvisso Dm, men ändå? Det är ju ingen ihopbindning av låtarna och då är det ju mer eller mindre skit samma.

Om du var här har jag för mig sänktes till Fm ibland för övrigt.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av allez Visa inlägg
    Angående En timme en minut. Det är inte alls otänkbart att han ligger kvar på Asus versen igenom eftersom det både finns en bas och en kompgitarr som säkerligen har med bastoner båda två. Detta är dock inget jag kollat, men som sagt, det är helt klart möjligt.

Jag tar nästan alltid Fmaj7 istället för F om låten går i Am/C. Är ju förbannat mycket enklare och låter minst lika bra.

Det med Kungen är död har jag ingen aning om faktiskt. Kan det ha något med att den ska passa bättre till Max 500 som spelas innan eller Columbus som spelas efteråt? Max 500 går ju i F#m, känns ju inte så troligt då. Columbus - Gm innehåller förvisso Dm, men ändå? Det är ju ingen ihopbindning av låtarna och då är det ju mer eller mindre skit samma.

Om du var här har jag för mig sänktes till Fm ibland för övrigt.
    om du var här spelade sami och harri med capo på första bandet istället för andra vilket innebär att kent körde den i Fm. jocke förklarade det med att man kan kräma på i studion och sen vila rösten i två veckor men live går det inte. samt att harri och sami hade capo för att slippa joxa med halvtoner och grejor. och att det var han själv som spelade riffet på skiva, utan capo. vilket jag också gjort men har väl inte fått upp koordinationen med långfinger och ringfinger när man lägger pekfingret över band två. jag föredrar med capo
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Tempot tror jag inte är ändrat... Men det där om tonarten var intressant, är du helt säker på att han hade capot på 5e och inte 4e?
    jag kollade noga, jocke hade capot på femte bandet och martin brengesjö skrev i nån tråd att de sätter capo på femte bandet och stämmer inte ned gitarren heller. kanske har att göra med att bambam-samplingen går i Dm? nån som minns hur det var på hh-turnén?
    robert smith

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003

Standard

Dom har kört den i Dm innan också.

Om du var här gick i Em förra året. Sänkt ett helt steg alltså.
    Kommer ihåg ett inlägg från Jocke där han skrev att egentligen borde dom sänka den ett halvt till så dom slipper det förargliga Fm ackordet. Sen blev det så också.

Medlem Generation Exs avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Jag gillar inte alls nya introt till Kungen är död!
    Fan älskar verkligen vanliga introt till den, varför förstöra!!!!!!!!
    Det spelar ingen roll
    om Du håller mig hårt
    Ingen kommer att
    minnas om 100 år

Medlem allezs avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    om du var här spelade sami och harri med capo på första bandet istället för andra vilket innebär att kent körde den i Fm. jocke förklarade det med att man kan kräma på i studion och sen vila rösten i två veckor men live går det inte. samt att harri och sami hade capo för att slippa joxa med halvtoner och grejor. och att det var han själv som spelade riffet på skiva, utan capo. vilket jag också gjort men har väl inte fått upp koordinationen med långfinger och ringfinger när man lägger pekfingret över band två. jag föredrar med capo
    Jag vet inte hur varken du, Sami, Harri eller Jocke spelar riffet, men så som jag spelat det känns det totalt meningslöst att köra capo på första bandet. Skulle jag spela med capo skulle jag sätta den på andra bandet. Men förmodligen spelar inte jag introt likadant då.

Att jag hade för mig att de spelat den i Fm var att jag spelade med lite till nån liveinspelning och märkte då att den var sänkt. Men det kan ju ha varit min gitarr som var felstämd.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av allez Visa inlägg
    Jag vet inte hur varken du, Sami, Harri eller Jocke spelar riffet, men så som jag spelat det känns det totalt meningslöst att köra capo på första bandet. Skulle jag spela med capo skulle jag sätta den på andra bandet. Men förmodligen spelar inte jag introt likadant då.

Att jag hade för mig att de spelat den i Fm var att jag spelade med lite till nån liveinspelning och märkte då att den var sänkt. Men det kan ju ha varit min gitarr som var felstämd.
    Dom spelar med capo på första för att den är sänkt ett halvt steg...ska man spela som albumversionen är med capo sätter man det på andra bandet. På Hultsfred förra året var låten sänkt ett halvt steg till, alltså utan capo i Em.

Medlem allezs avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Jaha. Då missuppfattade jag nog. Jag trodde de spelade Fm-grepp med capo på första bandet så att låten gick i F#m, vilket jag tyckte var meningslöst. Men då är jag med.

Medlem 400slags avatar
    Reg.datum
    Mar 2005

Standard

Jag älskar verkligen "Kungen är död".....och sparka inte på mig nu, men jag vill helst höra den spelas så som den spelades på Turnè 19. Det är så underbart när det först är tyst, man väntar på nästa låt, och så hör man de första tonerna och hör direkt att det är den...då får jag rysningar.....

Kent har så många magiska intron....att höra de på konsert är bland de bästa ögonblicken!
    Gillade det som spelades före, men det tar bort lite av magin för mig när orginalintrot inte kommer från direkt tystnad....if you know what I mean....äh, det är svårt att förklara.....skit samma..... :-)

Tack J.Berg för att du lärt mig älska det svenska språket.

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    känner mig som värsta nörden här nu men det blir bara så att man står och studerar hur jocke spelar. märkte att jocke spelar Fmaj genom hela saker man ser istället för F med barré såvida han inte använder tummen på översta strängen).
    På skivan tycker jag det låter som att han spelar Fmaj (även C o Am) med sträng 1 och 6 tystade, alltså x3321x.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •