är det nån mer än jag som la märke till att kungen är död spelades en tonart högre än på skivan, Dm istället för C#m. jag påpekade det redan efter köpenhamn men jag la märke till det idag också. eftersom låten går i C#m på skivan borde det naturliga varit att jocke hade capo på fjärde bandet (han brukar väl ha capo på de flesta låtar som inte går i C/Am eller G/Em) så att man kan greppa ackorden som om det vore Am. i köpenhamn och ikväll hade han dock capot på femte bandet vilket skulle innebära att låten går i Dm istället vilket är en tonart (ett halv tonsteg) högre än på skivan. frågan är då varför kent höjer låten. kungen är död känns som en ganska ansträngande låt att sjunga, speciellt med haaaahaaa-skriken innan refrängen och att då höja låten känns märkligt med tanke på att jockes förklaring till att om du var här spelas lägre än på skiva var att man i studion kan kräma på som fan och sedan vila i två veckor men på turné måste man spara rösten. men visst, låten kanske inte går så högt men jag skulle ändå gärna vilja veta varför den är höjd. kanske jocke kan svara på det om han känner för det?
känner mig som värsta nörden här nu men det blir bara så att man står och studerar hur jocke spelar. märkte att jocke spelar Fmaj genom hela saker man ser istället för F med barré såvida han inte använder tummen på översta strängen). och sen på en timme en minut, försökte kolla vad jocke spelar på acken, låten börjar ju med Asus-plocket men sen kunde jag inte se att han bytte ackord under versen, byter han ut bastonen på nåt sätt för det kan väl inte hålla med Asus-plocket hela versen igenom? det låter som om bastonen varierar men jag är inte säker. nån som kollat hur jocke spelar på en timme en minut på nån annan konsert? det är så jävla snyggt just det plockkompet så det vore najs att lära sig hela och inte bara introt som jag kan nu...