Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: fråga om rörförstärkare

Medlem aprilkillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2003

Standard fråga om rörförstärkare

Hej!

Tänkte kolla om det finns någon kunnig på rörförstärkare här inne.
    Min gitarrförstärkare (Laney VC-50) har börjat dista vid låg volym (5/10 på skalan) och jag funderar på om det kan vara rören som är slitna. Jag har monterat loss dom och kollat på dom. Dom ser fina ut, men jag är inte så kunnig och vet inte hur man avgör om det är rören som är felet. Kan man se det på dom?
    Om det beror på rören, byter man ut alla på samma gång då? Eller räcker med med slutrören eller förstegsrören?

En annan fråga när jag ändå är igång. Jag har en Les paul som jag köpte ny för 2 år sedan och jag funderar på om man ska lämna in den på service. Vad gör dom på en service i musikaffären? Och vad kostar det ungefär?

Tacksam för svar!
    Rock on!

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

det smartaste är väl om du går till en musikaffär och frågar om priserna, samtidigt kan du väl visa dem rören..

Reg.datum
    Feb 2003

Standard

Ja, jag får väl göra det! Om det nu går att se på rören om dom är dåliga... annars måste jag släpa med stärkaren... som väger bly!
    Men tack för svaret iaf! Bättre än ingenting!

Reg.datum
    Jun 2004

Standard

ingen orsak; )

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

alltså du får ju ta ut ett rör och ta med det dit isf
    inte hela stärkaren

dom garvar nog rätt gott om du kommer släpandes på hela stärkaren för att fråga om ett av rören är slut

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av StandInSilence Visa inlägg
    inte hela stärkaren

dom garvar nog rätt gott om du kommer släpandes på hela stärkaren för att fråga om ett av rören är slut

äre elektronrör som i eniac eller vaddå?
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Reg.datum
    Feb 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av StandInSilence Visa inlägg
    inte hela stärkaren

Hehe... jo, precis... men är det så att alla rören är slut på en gång eller är det nåt enstaka? För jag tog ju ut dom och kollade på dom och tyckte de såg fina ut. Framförallt såg de likadana ut. Så då borde det ju inte vara nåt enstaka som är trasigt.
    Man möts kanske av ett garv i musikaffären om man kommer med ett rör ifall det inte går att se på rören om de är slut. Men det får jag bjuda på Tack för svaren!

Ang. tobbes inlägg:
    Ja, det är elektronrör vi pratar om.

Reg.datum
    Feb 2003

Standard

Nu har stärkaren varit inne på service, de bytte en pot. Nu är det ändå dags för rörbyte så jag tänkte höra om ni har nåt tips på var man ska köpa dessa (har hört att det finns mycket pengar att spara på att beställa från utlandet)?

Reg.datum
    Jun 2004

Standard

vet inte riktigt vad rör brukar kosta men många säger att http://www.thomann.de/se/index.html är en riktigt bra sida och har bra priser.

för att snabbt hitta rören så kan du bara söka "rör" på sidan.

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

varför funderar du på att lämna in LPn om det inte är nåt på den som behövs fixas?

jag har 4 gitarrer. 2 av dem skulle behöva en ombandning.
    en behöver få halsen sträckt och jag vill byta till tjockare jazz-strängar på den.. sen har jag en till som jag tror behöver en bandslipning nu..

jag drar mig för att lämna in för det är så dyrt..

så synd man inte kan göra sånt här själv.

Medlem Dysfunktions avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Billiga rör finns också på http://eurotubes.com/

Vad är det som behöver fixas på din LP? Jag vet inte riktigt vad du tänker på med service men du kan nog be musikaffären åtgärda just det som du vill ha fixat.

Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Glömde säga att du har en schysst förstärkare! Jag tycker att Laney VC-50'n låter kanon i förhållande till priset den betingar.

Reg.datum
    Feb 2003

Standard

Tack för svaren! Thomann och Eurotubes är ju billigare än musikbörsen men jag tror att det i princip går jämnt ut om man räknar in portot. Får se hur jag gör. Jag behöver nog bara byta slutstegsrören.

Det som blev fixar med LP var bara intonering, detta för att jag bytte från 0.09 till 0.10. Var rätt billigt dessutom. 375kr tror jag det gick på.

Dysfunktion: Jag läste lite reviews om folk som bytt ut själva högtalarmembranen och fått VC-50 att låta ännu bättre. Kan det vara smart?

Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av aprilkillen Visa inlägg
    Dysfunktion: Jag läste lite reviews om folk som bytt ut själva högtalarmembranen och fått VC-50 att låta ännu bättre. Kan det vara smart?
    Jag har också läst om flera som bytt till bättre högtalare och fått kanonljud, så visst är det värt att fundera över. Jag tycker iofs att den låter väldigt bra original men som sagt en uppgradering av elementen och du får en grym förstärkare. Det behöver ju inte bli någon dyr eller speciellt komplicerad historia.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •