Jag har läst den, eller försökte läsa den för några år sedan. I slutet på 90-talet, precis som du. Kanske jag ska ge den en ny chans igen också.
Jag har läst en del barnböcker de senaste veckorna, båda på svenska och ungerska. De var de enda jag klarade av, jag var trött i huvudet och behövde något roligt och lättläst. Jag har två kvar att läsa för jag omedvetet påbörjade en trilogi. Efter det ska jag läsa The Life-Changing Magic of Not Giving a F*ck. Jag har också två Witcher-böcker som jag lånade från min kattvakt som det börjar bli dags att lämna tillbaka, så de är näst på listan.
Jag la upp en bild på insta på alla olästa böcker jag har hemma, det är 14 stycken, så tills jag är klar med dem, blir det inte nya fysiska böcker för mig.
Jag försöker gå över till e-böcker. Planen är att läsa e-böcker framöver och bara köpa de som verkligen gillat fysiskt. Det är miljövänligt och jag kommer att ha min personliga 'hall of fame' av böcker hemma istället för att samla på mig igen. Jag har över 150 böcker just nu, trots att jag har gett bort runt 50 stycken till kompisar och donerat 250 stycken. Jag har ca 20 till som jag kunde ge bort men de är på svenska och jag känner ingen som skulle vilja ha dem. Men jag vill sluta samla på mig böcker som jag bara läser en gång. Om jag inte tänker läsa om den, måste den gå.
Jag tycker också att Kepler är orealistiska. Jag läste Sadnmannen och Hypnotisören och hade svårt att trå på karaktärerna. Tycker t.o.m. att filmen Hypnotisören var bättre än boken. Jag är inte heller imponerad av språket.
Böcker (och skrivandet) och musik är terapi för mig också. Jag gillar att drömma mig bort i en bra fantasy när mitt liv är tufft. Kent har bokstavligen menat räddet mitt liv några gånger också.
Att köpa böcker, skivor och dvd eller gå på bio/konsert/teater eller resor är som att köpa mat åt sjalen. Det är viktigt att mata sjalen också, inte bara kroppen. Det är absolut inte fel att köpa saker som man mår bra av.