Sidan 136 av 146 FörstaFörsta ... 3686126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145 ... SistaSista
Resultat 2 026 till 2 040 av 2183

Ämne: Vilken bok läser du nu?

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Marie-Gigi Andersen Visa inlägg
    Heh... ja, fan vet jag. Jag har inte än läst böckerna, men tycker det är ganska roligt hur särskilt kvinnor reagerar på de här böckerna.(det finns nog inte så många män som läser dem).
    Men om man inte gillar att läsa om s/m varför så läsa böckarna?
    Och sen finns det ju kvinnor (och män!!) som tänder på at bli dominerat, några vill bara bli dominerat medan de har sex andra vill bli dominerat på flera "plan"...
    - who cares ?!! Så länge det är i samförstånd.
    för mig handlar inte de här böckerna om s/m för mig handlar det här om en sjuk man och en ung kvinna som blir kär i en sjuk man. Men vad vet jag...har bara läst 1 och 1/2 bok än så länge. Jag kan ju rekommendera dig att läsa dom INNAN du bildar dig en klar uppfattning

hur tragisk barndom han än haft och hur mycket "kärlek" hon än botar honom med så är det han gör mot henne/utsätter henne för ändå inte ok.

jag vet jag vet....det är en BOK men det sorgliga är att den här typen av män och kvinnor existerar och i verkligheten så antingen åker mannen i fängelse eller så dör kvinnan. Men skriver man en bok om en sådan man då blir han plötsligt en sex symbol...som sagt...jag är ÄCKLAD.

Och Laila. under en väldigt kort period (i ett annat liv) så provade jag på s/m livet som dominatrix på ett ställe i malmö. Jag vet vad det handlar om men det är skillnad på frivillighet och att bli känslomässigt indraget i något som man inte vill. Jag njöt inte speciellt mycket av att förnedra/piska män men heyyyy...pengar är pengar. Ägarinnan till klubben tyckte jag hade en naturlig fallenhet för det och jag blev snabbt populär MEN valde att sluta innan min tro på det manliga släktet var helt krossat

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Marie-Gigi Andersen Visa inlägg
    Heh... ja, fan vet jag. Jag har inte än läst böckerna, men tycker det är ganska roligt hur särskilt kvinnor reagerar på de här böckerna.(det finns nog inte så många män som läser dem).
    Men om man inte gillar att läsa om s/m varför så läsa böckarna?
    Och sen finns det ju kvinnor (och män!!) som tänder på at bli dominerat, några vill bara bli dominerat medan de har sex andra vill bli dominerat på flera "plan"...
    - who cares ?!! Så länge det är i samförstånd.
    Jag har inte läst dem, mest för att språket skall vara så jävla dåligt och sånt kan irritera mig så mycket att jag inte ens uppfattar handlingen till slut.
    vill man läsa en bok med liknande innehåll- fast kanske med lite mindre romantisk twist ( om man så säger) så kan jag rekommendera BellaDonna av Karen Moline.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Erfaren medlem Bravorions avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Läste "Krig" av Sebastian Junger när vi var i italien i september. Helt fantastisk bok, en sån där jag inte kunde lägga ifrån mig eller sluta läsa högt ur. Han beskriver skräcken, lojaliteten, skyttegravshumorn och galenskapen som uppstår i krig. Författaren är en journalist som hänger med ett gäng i perioder under en lång tid under deras deployment i afghanistan. Men även vad som händer efteråt. Rekommenderar den starkt. Skrattade högt flera gånger men satt även och grät ibland. Ska beställa den på Engelska och läsa den igen, för det är ju så den är menad att läsas.

Lite i kontrast till kärleksböckerna ni pratar om.
    "It does not matter how slow you go so long as you do not stop." - Confucius

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bravorion Visa inlägg
    Läste "Krig" av Sebastian Junger när vi var i italien i september. Helt fantastisk bok, en sån där jag inte kunde lägga ifrån mig eller sluta läsa högt ur. Han beskriver skräcken, lojaliteten, skyttegravshumorn och galenskapen som uppstår i krig. Författaren är en journalist som hänger med ett gäng i perioder under en lång tid under deras deployment i afghanistan. Men även vad som händer efteråt. Rekommenderar den starkt. Skrattade högt flera gånger men satt även och grät ibland. Ska beställa den på Engelska och läsa den igen, för det är ju så den är menad att läsas.

Kärlek och kärlek... men din bok lät intressant.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bravorion Visa inlägg

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Kärlek och kärlek... men din bok lät intressant.
    ingen kärleksbok jag håller på och läser heller. äkta klysch bok och om kvinnor faller för den typen av män så är det ju inte så konstigt att de gets whats coming to them....

kommer bränna alla 3 när jag läst klart skiten.

Standard

Om man är sugen på att bli lite upprörd så kan Hannes Råstams bok om Quick-fallet rekommenderas. Ger fascinerande insikter om hur det svenska rättssystemet fungerar. Det är svårt att lura men om alla(polis, terapeut, psykologisk expertis, åklagare, försvarsadvokat) samarbetar så går det.
    Så det så.

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

Så jag erkände äntligen för mig själv att jag är en hopplös romantiker, jag älskar en bra kärlekshistoria. Jag har läst Wuthering Heights de senaste två jularna och ville ha något bara ett pyttelitet ljusare ...så jag köpte denna:

3 noveller i 1, läste den första i går kväll, var inte besviken! Fnissade mer än ett par gånger
    Jag kan rekommendera den.

d.9/1-'15:
    Läs boken!
    De är den typen av kärlekshistorier som kommer lämna dig leende och "feeling all warm, teen agey and gooey"
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2015-01-09 klockan 20:56.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Jag tror det är dags ... detta kommer att bli en utmaning, jag har aldrig läst något så här svårt på tyska, men jag gillar språkliga utmaningar - som i en välskriven text. Inte som i svårt att läsa bara för att "suck up to" några få intellektuella.
    Men som i välskriven där orden glider in i ditt sinne som varm honung, där orden nästan retsamt byggar upp varandra till perfekta meningar som kittlar dina små grå celler, och där orden nästan får dig att le när de mjukt lockar dina ögon över sidan framåt mot nya äventyr och kanske till och med nya insikter.
    ...ja, den typen av välskrivet.
    grass.jpg teet är klar och det är dags för Grass... får se om jag klarar mig genom den.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2015-04-14 klockan 13:45.

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    Men som i välskriven där orden glider in i ditt sinne som varm honung, där orden nästan retsamt byggar upp varandra till perfekta meningar som kittlar dina små grå celler, och där orden nästan får dig att le när de mjukt lockar dina ögon över sidan framåt mot nya äventyr och kanske till och med nya insikter.
    ...ja, den typen av välskrivet.
    Mmmm...precis så ska böcker vara. Bada i språket och berättarrösten liksom

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

... jag har redan läst den färdig...

Så tillbaka när jag jobbade på Stenhus Kostskole tog en kollega några böcker med som han lagde på ett bord, gratis för alla att ta, eftersom han och hans fru inte hade tilräckligt med hyllor hemma.
    Två av böckerna var de mycket omdiskuterade "Fifty Shades of Grey". Så jag bestämde mig att jag skulle ta den första - på det sättet kunde jag tillfredsställa min nyfikenhet och det skulle inte kosta mig några pengar...
    Men i min brådska tog jag fel bok. Jag fick tag i den andra boken i serien och därför jag läste jag inte den, jag bara knuffade in den på en hylla och glömde allt om den.

Fram till igår kväll ...när jag letade efter en plats att sätta en annan bok. Jag tog ut den här boken som lade med sin front på framsidan av hyllan och jag blev ganska förvånad över att upptäcka "Fifty Shades of Grey - Darker" på min hylla
    Så jag bläddrade igenom den ca. tills halvvägs och sedan fastnade jag...
    Haha, gissa vad som hände sedan?! Jag kunde inte lägga ner den igen och läste ända till slutet klokkan 04:00 i morse.

Jag har den engelska versionen, så jag kan inte säga något om eventuella översättningar och vad som kan gå förlorad i en sådan.
    Men jag håller inte med om att den är dåligt skriven.
    Den är helt tydligen inte skriven på "oxford engelska", men det skulle också vara fel eftersom historian utspelar sig i Seattle i nuläget.
    Jag var lite förvånad över svär orden ... men det är bara jag som är gammal
    Från där jag läste på det fanns ingen av den omtalade s/m sex'n, så jag har ingen åsikt om detta.
    Boken verkar vara en utspädd, vuxen version av Twilight - utan alla hjärtskärande kärleksprövningarna.
    Men det var okej underhållning och sådär eskapism, men inte riktigt dock, för att han är laddad med pengar och därför blir allt i detta avseende lite för "lätt".
    De möjliga prövningar och hinder i deras väg verkar lätt övervunna och för en person som mig som älskar "Wuthering Heights", ja, jag behöver karaktärer som är villiga att och måste kämpa för varandra, kämpa för att vara tillsammans - vad än de måste kämpa emot. Jag tyckte karaktärerna eller berättelsen saknade djup och reflektion.

Så "Fifty Shades - Darker" är okej underhållning om man inte har annat att läsa, eller vill läsa om kinky sex

Men ...fan också! Den är på nåt sätt också ett 'wake up call' för mig, eftersom min roman förmodligen inte är så annorlunda. Jag försöker intala mig själv att min självklart har mer djup, men har den det?
    Att hindren mitt par står inför är större, att deras kamp är svårare ...men jag vet inte...
    Min roman började sitt liv ungefär som "Fifty Shades", men den är på väg i en annan riktning nu - senaste året.
    Jag fokuserar på kärleks aspekten av historien - more Wuthering Heights (men inte ens nära !! ) och mindre "Fifty Shades". Berättelsen i mitt huvud sprang från ett ställe, men nu har förutsättningarna förändrats och fokus har skiftat.
    Den handlar om kärleken som kanske eller kanske inte kan klara allt.
    Jag är ingenting om inte en romantiker i hjärtat!
    Jag hoppas fan att det lyckas mig!

Men jag överlåta åt andra att skriva såhär: "där orden glider in i ditt sinne som varm honung, där orden nästan retsamt byggar upp varandra till perfekta meningar som kittlar dina små grå celler, och där orden nästan får dig att le när de mjukt lockar dina ögon över sidan framåt mot nya äventyr och kanske till och med nya insikter." - det klarar jeg inte av.

EDIT: Sorry!! det blev lite långt det här inlägget - jag ska gå skriva på något annat nu!
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2015-10-26 klockan 21:44.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Har någon här läst Cloud Atlas på engelska och kanske kan rekommendera den?
    - Filmen fascinerade mig så mycket att jag känner mig manad att läsa boken.

Erfaren medlem kmbs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Har någon här läst Cloud Atlas på engelska och kanske kan rekommendera den? - Filmen fascinerade mig så mycket att jag känner mig manad att läsa boken.
    Nej men har lånat den på svenska nu, men ej läst än. Gillar verkligen John Green.
    Jag har blivit äldre, saknar glöd
    det rår jag inte för...

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av kmb Visa inlägg
    Nej men har lånat den på svenska nu, men ej läst än. Gillar verkligen John Green.
    Jag har precis avslutat arbetet med "The Fault In Our Stars" i min engelska klass. En "Romeo and Juliet"-sk historia.
    Och jag fnittrade mig igenom hans "A Cheertastic Christmas Miracle"

Men ingen av dessa historierna berörde mig som "The Perks of being a Wallflower" gjorde - den boken fick mig att fundera över min/vår existens, skikterna i den boken är så många, det finns alltid något nytt som får dig att tänka. En verkligen bra bok och film.

Vad har du läst av John Green?

Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Jag har precis avslutat arbetet med "The Fault In Our Stars" i min engelska klass. En "Romeo and Juliet"-sk historia. Och jag fnittrade mig igenom hans "A Cheertastic Christmas Miracle" Men ingen av dessa historierna berörde mig som "The Perks of being a Wallflower" gjorde - den boken fick mig att fundera över min/vår existens, skikterna i den boken är så många, det finns alltid något nytt som får dig att tänka. En verkligen bra bok och film. Vad har du läst av John Green?
    Ja "Wallflower" är en av de bästa böcker jag läst och en väldigt bra film dessutom.

Har bara läst "The Fault in Our Star) än så länge. Men gillade den mycket. Kändes som det var riktiga människor. Sedan var det ganska kul med den svenska hip hopen.
    det rår jag inte för...

Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Läser Hobbiten. Gillar inte den nya översättningen. Den är bättre på vissa sätt men översättningen av namnen på orter och karaktärer är sämre. Särskilt med tanke på filmerna. Alltså Bilbo heter Bagger eller Baggins i efternamn inte Secker. Stör mig något otroligt på det. Även om jag rent förnuftigt fattar att översättaren inte ska ta hänsyn till sådana saker.

Dessutom har ju Peter Jackson förstört böckerna på så sätt att det är svårt att få egna bilder när man läser. De är liksom skådespelarna man ser även om berättelsen inte riktigt överensstämmer.
    det rår jag inte för...

Sidan 136 av 146 FörstaFörsta ... 3686126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •