Sidan 138 av 146 FörstaFörsta ... 3888128129130131132133134135136137138139140141142143144145146 SistaSista
Resultat 2 056 till 2 070 av 2183

Ämne: Vilken bok läser du nu?

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

"An Abundance of Katherines" av John Green verkligen rolig!- med en underliggande nerdy kvalitet, faktisk skrivit på ett lite nerdy sätt. So far I like! Den kräver mer matematiska kunskaper än jag har (vilket, om jag ska vara ärlig, inte är många) ...och den får mig att fnissa högljutt. #cool

Erfaren medlem Trivselgrodans avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Lonely planet om Sydafrika
    "Tror du på världen? Det gör inte jag. Men tänk inte på livet, en sån här Underbar Underbar dag"

Vinter_tiger02 Goes Trivselgroda

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Tom Malmquist - I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv läste jag för ett bra tag sedan. Kan verkligen rekommenderas.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

"An Abundance of Katherines" sidorna 210-213... heart, small.gif

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Jag läser "American Gods" just nu av Neil Gaiman och det tog tid för mig att vänja mig till hur han skriver. Korta meningar. Jag känner mig lite andfådd ibland på grund av den lite staccato-aktiga stilen som han använder.
    Jag har inget emot den, det tog bara ett tag att vänja mig.

Och det gav mycket mera mening när ex'n berättade att Neil Gaiman brukade (eller fortfarande gör?) att teckna comics. Eftersom jag kan se hur hans sätt att skriva skulle passa perfekt in i en comic, om än comics med en massa text, men ändå.

Nästa bok i raden är: "The Shell Collector" av Anthony Doerr.

Så vad jag kanske saknar lite sådär språkligt i "American Gods" hoppas jag att det görs upp för i själva historien, medan "The Shell Collector" definitivt kommer att ge mig mitt språkliga high, men där är jag inte alltför säker på själva historien ...jag hoppas att den förvånar mig! Like with most things in life it's all about what's between and behind the lines...

Erfaren medlem kmbs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    Jag läser "American Gods" just nu av Neil Gaiman och det tog tid för mig att vänja mig till hur han skriver. Korta meningar. Jag känner mig lite andfådd ibland på grund av den lite staccato-aktiga stilen som han använder. Jag har inget emot den, det tog bara ett tag att vänja mig. Och det gav mycket mera mening när ex'n berättade att Neil Gaiman brukade (eller fortfarande gör?) att teckna comics. Eftersom jag kan se hur hans sätt att skriva skulle passa perfekt in i en comic, om än comics med en massa text, men ändå. Nästa bok i raden är: "The Shell Collector" av Anthony Doerr. Så vad jag kanske saknar lite sådär språkligt i "American Gods" hoppas jag att det görs upp för i själva historien, medan "The Shell Collector" definitivt kommer att ge mig mitt språkliga high, men där är jag inte alltför säker på själva historien ...jag hoppas att den förvånar mig! Like with most things in life it's all about what's between and behind the lines...
    Jockes tatuering är från the Sandman som Neil Gaiman skrivit.
    Läs "Oceanen vid vägens slut" av samme författare. Den är underbar. Tror den är på min topptiolista.
    Jag har blivit äldre, saknar glöd
    det rår jag inte för...

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av kmb Visa inlägg
    Jockes tatuering är från the Sandman som Neil Gaiman skrivit.
    Läs "Oceanen vid vägens slut" av samme författare. Den är underbar. Tror den är på min topptiolista.
    "The Sandman" - naturligtvis!
    Jag har varit omgiven av "The Sandman" för hela mitt 21 år förhållande med Jonas. Han läser och samlar comics. Hans storebror brukade ge dem till honom för hans födelsedag. The Sandman... Jag tittade aldrig tillräckligt nära för att se namnet Neil Gaiman.
    Om du visste hur många timmar jag har tillbringat i "Fantask"* och "Faraos cigar"* medan jag väntade på Jonas som tittade igenom oändliga antal amerikanska comics och för sedan att köpa én...
    Läser du comics?

*Köbenhamns comics butiker för samlare och kännare.

Jag läste några recensioner på The Ocean at the end of the Lane. Men jag är inte säker... det verkar vara lite av en skräckhistoria? (Beroende på vilken recension jag läste). Och sedan handlar det om eller kretsar kring ett barn, och jag tycker att det är svårt att läsa historier som involverar barn.
    En recension talade om en scen där hans far häller kallt vatten i ett badkar och håller pojken under vattnet. Det är sånt jag inte kan läsa. Jag skulle ju gråta i flera timmar ...även om det "bara" är en historia.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-09-26 klockan 17:43.

Reg.datum
    Sep 2004

Standard

"The Sandman" - naturligtvis! Jag har varit omgiven av "The Sandman" för hela mitt 21 år förhållande med Jonas. Han läser och samlar comics. Hans storebror brukade ge dem till honom för hans födelsedag. The Sandman... Jag tittade aldrig tillräckligt nära för att se namnet Neil Gaiman. Om du visste hur många timmar jag har tillbringat i "Fantask"* och "Faraos cigar"* medan jag väntade på Jonas som tittade igenom oändliga antal amerikanska comics och för sedan att köpa én... Läser du comics? *Köbenhamns comics butiker för samlare och kännare. Jag läste några recensioner på The Ocean at the end of the Lane. Men jag är inte säker... det verkar vara lite av en skräckhistoria? (Beroende på vilken recension jag läste). Och sedan handlar det om eller kretsar kring ett barn, och jag tycker att det är svårt att läsa historier som involverar barn. En recension talade om en scen där hans far häller kallt vatten i ett badkar och håller pojken under vattnet. Det är sånt jag inte kan läsa. Jag skulle ju gråta i flera timmar ...även om det "bara" är en historia.
    Skulle inte kalla det skräck, men magisk realism. Men det är nog inget för dig om du känner så för den scenen. Fick hoppa över några sidor. Det är bara i slutet som det blir lite otäckt. Resten är så vackert.

Läser inte så mycket comics längre. Men när jag var yngre: Tintin bla.
    det rår jag inte för...

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Skulle inte kalla det skräck, men magisk realism. Men det är nog inget för dig om du känner så för den scenen. Fick hoppa över några sidor. Det är bara i slutet som det blir lite otäckt. Resten är så vackert.

Läser inte så mycket comics längre. Men när jag var yngre: Tintin bla.
    Jag är ju en sån diehard romantiker med ett hjärta som tillhör fantasy
    Dark romance är min drog.
    Men det betyder inte att jag inte läser andra saker, det är bara sällan att det ger mig samma High som jag får från ovan nämnda genre.

Jag läste "Crime and Punishment" för många år sedan, men 1/3 inne i andra boken blev jag så frustrerad och irriterad med huvudpersonen att jag slutade läsa och har aldrig läst den färdig.
    När mina ex-svärföräldra fick stuga i S och började köpa svenska deckare, brukade jag låna dem, bara för att lära mig språket lite bättre. Men en av dem hon lånade mig var en historie där ett baby i en barnvagn kidnappas ....och då var M 4 eller 5 månader gammal, och jag grät och hade ångest i flera dagar. Jag läste aldrig någon annan kriminalroman.
    Jag har inte läst några skräckhistorier sedan Anne Rice "The Witching Hour" och "Lasher" och det var mer än 15 år sedan.

Japp, jag har blivit gammal och dammig. Jag vill bara ha "feel good", "happy endings" eller "food of thought" böcker. #vilkentråkigtantjagharblivit

Vad läser du nu?

Och ja, det är jag som sitter och snyftar tyst i biografen och hoppas ingen kommer att höra mig när jag ser sörgliga filmar. Åtminstone var jag inte den enda som grät när jag såg "The Danish Girl". #Tudemarie
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-09-27 klockan 05:41.

Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Jag är ju en sån diehard romantiker med ett hjärta som tillhör fantasy Dark romance är min drog. Men det betyder inte att jag inte läser andra saker, det är bara sällan att det ger mig samma High som jag får från ovan nämnda genre. Jag läste "Crime and Punishment" för många år sedan, men 1/3 inne i andra boken blev jag så frustrerad och irriterad med huvudpersonen att jag slutade läsa och har aldrig läst den färdig. När mina ex-svärföräldra fick stuga i S och började köpa svenska deckare, brukade jag låna dem, bara för att lära mig språket lite bättre. Men en av dem hon lånade mig var en historie där ett baby i en barnvagn kidnappas ....och då var M 4 eller 5 månader gammal, och jag grät och hade ångest i flera dagar. Jag läste aldrig någon annan kriminalroman. Jag har inte läst några skräckhistorier sedan Anne Rice "The Witching Hour" och "Lasher" och det var mer än 15 år sedan. Japp, jag har blivit gammal och dammig. Jag vill bara ha "feel good", "happy endings" eller "food of thought" böcker. #vilkentråkigtantjagharblivit Vad läser du nu? Och ja, det är jag som sitter och snyftar tyst i biografen och hoppas ingen kommer att höra mig när jag ser sörgliga filmar. Åtminstone var jag inte den enda som grät när jag såg "The Danish Girl". #Tudemarie
    Jag låg vaken alldeles för länge i natt (varför gör jag så om och om igen?) och läste ut "Bokklubben vid livets slut". En fin historia om en man som läser och diskuterar böcker med sin mamma under hennes sista år i livet. Baserat på en verklig händelse.

Jag grät också till Danish girl.
    Senast redigerat av kmb den 2016-09-27 klockan 07:17.
    det rår jag inte för...

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Jag låg vaken alldeles för länge i natt (varför gör jag så om och om igen?) och läste ut "Bokklubben vid livets slut". En fin historia om en man som läser och diskuterar böcker med sin mamma under hennes sista år i livet. Baserat på en verklig händelse.

Jag grät också till Danish girl.
    Jag tror att det beror på natten ger oss typ av samma känsla som vi hade när vi var barn och gjorde små grottar* av täcken eller en filt, och natten ger en tystnad, ett lugn, som vi inte får under dagen med allt liv och rörelse. Natten är en tid för reflektion och djupa tankar ...och läsa!

Jag har samma dåliga vana.

Gör hennes situation att hon reflekterar annorlunda?

*a den = en grotta? Altså en sån man gör av filtar kallas det en grotta på svenska? Det var det enda ordet jag hittade...

Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Jag tror att det beror på natten ger oss typ av samma känsla som vi hade när vi var barn och gjorde små grottar* av täcken eller en filt, och natten ger en tystnad, ett lugn, som vi inte får under dagen med allt liv och rörelse. Natten är en tid för reflektion och djupa tankar ...och läsa! Jag har samma dåliga vana. Gör hennes situation att hon reflekterar annorlunda? *a den = en grotta? Altså en sån man gör av filtar kallas det en grotta på svenska? Det var det enda ordet jag hittade...
    Vi säger koja, men fattar vad du menar.

Jag är definitivt ett nattdjur, men min sjukdom gör att jag måste sova.
    det rår jag inte för...

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Vi säger koja, men fattar vad du menar.

Jag är definitivt ett nattdjur, men min sjukdom gör att jag måste sova.
    heh... finns en del motstridiga betydelser av liknande ord i svenska och danska. Det svenska "koja" kallas "hule" på danska, medan "køje" på danska är samma som "våningssäng" på svenska.

Jag visste att det engelska ordet "den" inte översattes korrekt till svenska men jag orkade inte att gå upp och hämta Prismas Eng-Sve, Sve-Eng. ordbok, Så jag använde en onlineordbok - My Bad! Så ni kallar ett litet "hideout" eller "den", gjord av ett matbord med filtar som täcker sidorna, för en "koja"?!

Apropos ... ordböcker, detta är min favorit http://www.thesaurus.com/browse/love?s=t
    Man skriver ett ord och upp dyker ibland flera sidor med ord som man kan använda i stället. Dessutom finns det en definition av varje ord - ibland även ursprunget... #HEAVEN #språkochordälskar

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Jag måste erkänna, jag var inte alltför imponerad av Neil Gaimans "American Gods". american gods.jpg
    Jag var någonstans runt sida 485 innan jag fann den intressant. Det är en bra historia, men den utmanade inte och satte inte heller min fantasi i brand.
    Ändå har jag köpt hans "Neverwhere ". Jag hoppas att den är bättre, kanske den kan ge mig den escape som jag längtar efter och behöver.
    Men jag tar också "Hush, hush" + tvåan och "The Shell Collector" med mig till Stockholm. #diversity
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-10-21 klockan 23:16.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Okej, så det tog mig runt 4 veckor att läsa "American Gods" utan att förlora någon sömn, men då började jag läsa "Hush, hush" inatt och omedelbart sugs jag in i detta nattliga tomrum där tiden upphör att existera, där du lätt kan passera gränserna mellan olika univers. And you end up fighting against ditt sunda förnuft, som säger att du ska lägga ner boken och återgå till det universum där din kropp existerar, eftersom den behöver vila för att hantera kraven från det universum. Men ditt hjärta och själ kämpar för att stanna i den andra sfären där du får leva vicariously genom någon annans ord, uppleva saker du aldrig skulle uppleva och leva ett annat liv...
    - men klockan sex på morgonen vinner min tråkiga, sunda förnuft kampen.
    3 timmars sömn är väl också tillräckligt eller hur...?!?

#IamsuchasuckerforDarkRomanceandInevergetanywiser

Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-10-22 klockan 10:14.

Sidan 138 av 146 FörstaFörsta ... 3888128129130131132133134135136137138139140141142143144145146 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •