Ja det är den. Jag är halvvägs igenom den nu.
Sen tror jag att jag ska börja på den här 14.01.17.jpg den jag ser fram emot. Har aldrig läst en bok som denna, it'll be an education.
Denna å andra sidan 14.01.17 2.jpg är lite av ett wild card, jag är inte säker på den alls, men den kommer förhoppningsvis att överraska mig.
Va läser du nu för tiden?
Jag har läst ut Utmarker.
Den blev bättre mot slutet och var en okej bok, men jag är besviken ändå. Han upprepade samma sak många gånger om karaktärer att det kändes som om han använder stående epitet (enligt wikipedia heter det så på svenska, vi kallar det epitheton ornans). Det är något som säkert funkade och underlättade att känna igen personer när han skrev böckerna med många huvudkaraktärer, men det kändes överflödigt i den här boken.
Dessutom hade jag jättesvårt att tro på händelsen. Karaktärerna kändes overkliga (och jag kan tro att det finns älvor och kobolder osv) och de agerade märkligt många gånger. Hur kan man jobba ihop med en kvinna i åratal utan att la märke till att hon för 5 år sen födde ett barn? Om man har så bra magkänsla att man kan använda det på jobbet, varför gör man inget när allt skriker 'det här stämmer inte, något är fel'? Hur kan man ha kvar en hobby som man förknippar med det mest traumatiska barndomsminnet? Det är så mycket som inte funkar, men resten skulle vara spoiler.
Jag hatade inte karaktärerna, så det är nog snäppet bättre än Stallo, som är och förblir den sämsta boken jag har någonsin läst. Men jag trodde inte för en sekund att de var levande, jag såg de inte framför mig på samma sätt som jag brukar se karaktärerna. Om boken inte slutade med en enrom cliffhanger, skulle jag inte ens överväga att läsa uppföljaren (ifall någon lånar den till mig för jag tänker inte lägga pengar på den).
Det var sista chansen Arne Dahl hade hos mig, så jag måste inse att det inte funkar för mig. Det blir aldrig något mellan oss.
Jag började läsa Fjärilspojken igår. Det är lovande. Otroligt stor skillnad mellan den och Utmarken. Det har inte hänt mycket än, men jag ser allt framför mig som om jag kollade på film. Jag har höga förväntningar.![]()
Jag har bara alla mina jävla ord
Alla de där stora tomma orden
Hittade boken "Öppnas vid händelse av min död" av Liane Moriarty hemma hos mina föräldrar. Eftersom jag var mellan böcker då började jag läsa den. Kan säga att jag skulle beskriva den på ett liknade sätt som Jazzpurist beskriver Utmarker. Tror inte på en enda sa karaktärerna i boken trots att jag också älskar att läsa om diverse onaturliga väsen.
Kan dock inte sluta läsa för jag måste bara veta vad historien går ut på. Det är något i sättet att berätta som gör att det blir en bladvändare trots att boken i dig inte är bra.
Tycker ofta det är så med böcker. De som egentligen inte är så bra läser jag väldigt fort medan jag försöker få de bra att räcka så länge som möjligt.
Senast redigerat av kmb den 2017-01-18 klockan 12:48.
Jag har blivit äldre, saknar glöd
det rår jag inte för...
Läser Alice i Underlandet med illustrationer sv Tove Jansson. Har aldrig läst den faktiskt men hade den som sagoband när jag var liten så jag har ju hörtläst den.
Den är ljuvlig! En riktig läsfest och bilderna hör den ännu bättre.
det rår jag inte för...
Är tydligen inne i en ny fantasyperiod nu. Läser just nu Mördarens lärling av Robin Hood. Vet att jag började läsa den när den kom någon gång i slutet på 90-talet, men jag avslutade aldrig. Fattar inte varför, än så länge innehåller den allt jag vill ha av en fantasybok.
Någon som läst? JP, kanske?
det rår jag inte för...
Jag läser just nu Keplers Kaninjägaren.
Jag tycker att Kepler är bra men gränsar till att vara orealistiska. samt att jag stör mig på att de gör huvudpersonerna Joona och Saga till såna supermänniskor som är de enda som förstår något och aldrig gör något fel. jag ser hellre att huvudpersoner framställs som mer mänskliga med fel och brister och tillkortakommanden.
jag gillar läskigt.älskar att läsa skräck och se skräckfilmer. så Stephen King är min favoritförfattare all time. men jag gillade Kepler i början, mest för att det kändes som nåt nytt bland svenska författare men nu börjar det som sagt kännas för orealistiskt.
köpte många böcker på bokrean förra veckan så jag har en hel hög med böcker på mitt skrivbord som väntar.min kära make förbjöd mig att köpa fler böcker för det är totalt överfullt i vår bokhylla och jag vill inte rensa bort några av de böckerna som är där, för det är alla Stephen King och lite annat som jag samlar på. får ha små bokgömmor runt om i huset så att han inte kommer på mig.
![]()
Jag tycker ofta att det blir så med serier att jag tappar intresset efter ett tag just för att karaktärerna inte känns trovärdiga eller att handlingen mest upprepar sig. Det håller oftast i två eller tre böcker men sedan märks det tydligt.
Jag kan aldrig låta bli att handla på bokrean, men jag bor ensam så jag behöver inte gömma mina fynd. (Jo okej men bara om mamma kommer)
det rår jag inte för...
ja det blir ofta upprepning när det kommer till serier tyvärr. gillar dock alla Wallander-böckerna. hade en väldigt intensiv Wallander-period när jag gick i högstadiet, då plöjde jag igenom alla böckerna.tycker fortfarande de håller hög kvalité.
nej, bokrea är farligt, jag tycker att det är så billigt och så tar jag typ tio böcker och då blir det jättedyrt när jag väl står i kassan.
vad köper du för böcker eftersom du måste gömma dem för din mamma!? :O
Ja Wallander är bra och de om Winter.
Haha nej menade inte så, men jag har ett litet dubbelt förhållande till mina föräldrar. Eftersom jag har varit sjuk ganska länge och inte har så mycket kompisar så har det blivit att jag är ganska beroende av mina föräldrar både ekonomiskt och socialt. Så jag tycker inte riktigt att jag har frigjort mig från dem som jag skulle vilja. Alltså jag är min egen men särskilt min mamma tror och jag är eller borde göra på ett visst sätt. Hon tycker kanske inte att jag borde köpa massa böcker tex när jag inte tjänar så bra, därför gömmer jag en del när hon kommer.
det rår jag inte för...
ok, jag förstår. tråkigt att du känner så. :/ jag tycker att du verkar vara en social, öppen och trevlig person som är lätt att prata med, så jag tänker att du säkert har lätt att knyta kontakter. jag är själv väldigt osocial och har inte någon stor umgängeskrets, nästan obefintligt...och detta är självvalt och något som jag trivs med, men utifrån så kan andra tycka att det är konstigt, bla mina föräldrar. men nu är jag ju vuxen, gift och har barn så de har insett att det är bara sån jag är och jag trivs med det och min man är likadan så vi trivs att ha det så.
att de ska ha åsikter om att du väljer att köpa böcker för dina pengar tycker jag är synd för böcker är en stor källa till glädje tycker jag. för mig har det alltid varit som en form av terapi. musik och böcker. det har alltid varit väldigt viktigt för mig och hade inte klarat mig igenom tuffa perioder i livet utan böcker och musik (läs kent)
Å tack så mycket! Jag är nog ganska öppen och social men jag tror jag har svårt med vissa socialakoder och kan säga fel saker. Sedan är jag inte kanske inte "typiskt kvinnlig", med det menar jag att jag tar för mig och skämtar och behöver inte behaga, sedan har jag svårt för allt för mycket yta ala Real houswifes osv. Så jag har aldrig riktigt haft något kompisgäng har alltid varit en liten satellit som kretsade runt och ibland fick vara med och ibland inte. Men när jag blev sjuk blev jag ännu ensammare. Dessutom bestämde jag för att sluta umgås med ett par kompisar för jag tyckte inte de behandlade mig på ett bra sätt. Jag var alltid lägst i rang och jag ser mig inte så.
Sedan gillar jag också att vara ensam. Självvald ensamhet är underbart. Älskar att göra saker på mitt vis och ha tv alldeles för mig själv. Lever i ett lyckligt förhållande med min tv.![]()
Det är inte så att mina föräldrar inte gillar att jag köper böcker just. Det tycker väl att jag använder mina pengar fel överhuvudtaget.
De är väldigt praktiska, jordnära och inga känslomänniskor. Jag är mer ett stort vuxenbarn som behöver nära mina olika fandoms. De kan inte riktigt fatta det. Vi lever som olika typ av liv.
Oj det blev långt och off topic.
Ja jag behöver verkligen den verklighetsflykt som böcker och film ger mig.
det rår jag inte för...