Sidan 141 av 146 FörstaFörsta ... 4191131132133134135136137138139140141142143144145146 SistaSista
Resultat 2 101 till 2 115 av 2183

Ämne: Vilken bok läser du nu?

Det är tårar
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av kmb Visa inlägg
    Å tack så mycket! Jag är nog ganska öppen och social men jag tror jag har svårt med vissa socialakoder och kan säga fel saker. Sedan är jag inte kanske inte "typiskt kvinnlig", med det menar jag att jag tar för mig och skämtar och behöver inte behaga, sedan har jag svårt för allt för mycket yta ala Real houswifes osv. Så jag har aldrig riktigt haft något kompisgäng har alltid varit en liten satellit som kretsade runt och ibland fick vara med och ibland inte. Men när jag blev sjuk blev jag ännu ensammare. Dessutom bestämde jag för att sluta umgås med ett par kompisar för jag tyckte inte de behandlade mig på ett bra sätt. Jag var alltid lägst i rang och jag ser mig inte så.

Sedan gillar jag också att vara ensam. Självvald ensamhet är underbart. Älskar att göra saker på mitt vis och ha tv alldeles för mig själv. Lever i ett lyckligt förhållande med min tv.

Det är inte så att mina föräldrar inte gillar att jag köper böcker just. Det tycker väl att jag använder mina pengar fel överhuvudtaget.

De är väldigt praktiska, jordnära och inga känslomänniskor. Jag är mer ett stort vuxenbarn som behöver nära mina olika fandoms. De kan inte riktigt fatta det. Vi lever som olika typ av liv.

Oj det blev långt och off topic.

Ja jag behöver verkligen den verklighetsflykt som böcker och film ger mig.
    sorry alla för off topic men det blev en intressant dialog.

vi är nog ganska lika på vissa bitar där, jag har också svårt för sociala koder och ses nog ofta som udda och lite av en enstöring. på jobbet hade jag helst av allt ätit min lunch inne på mitt rum och inte tvingats ut i lunchrummet men då ses man ju som riktigt skum om man gör så. och den beskrivningen du gör om att vara en satellit som kretsade runt kan jag verkligen känna igen mig i. har aldrig trivts i stora kompisgäng och bara haft en nära kompis "i taget" på nåt sätt. har ett stort behov av egentid, vilket tack och lov min make också har vilket gör att vi förstår varandra och kan ge varandra det utrymmet.
    på mång sätt känner jag mig också som ett vuxenbarn som vill leva kvar i tonårens värld, där allt upplevs mycket starkare och man kunde snöa in sig på olika saker (ex kent) utan att det sågs som så konstigt. men nu som vuxen så förväntas man inte vara så längre.

böcker film och musik är livet.

on topic, köpte en fantasy-bok på rean som jag ser fram emot att läsa. har aldrig hört talas om den och kommer just nu inte ihåg vad den heter, kan kolla när jag kommer hem. ska läsa klart Kepler först.

Standard

Ännu mer OT.
    Jag är ledsen att jag tappat min läslust.
    Min identitet vilar på litteratur. Men jag är numera utan läslust.
    Mitt senaste inköp är We were liars, tips från J.Berg.
    Men läslusten finns inte längre och det är en sorg. Hur hittar jag min identitet igen?
    De viskar du är tidlös
    men de menar omodern

Erfaren medlem kmbs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av K@ttis Visa inlägg
    Ännu mer OT. Jag är ledsen att jag tappat min läslust. Min identitet vilar på litteratur. Men jag är numera utan läslust. Mitt senaste inköp är We were liars, tips från J.Berg. Men läslusten finns inte längre och det är en sorg. Hur hittar jag min identitet igen?
    Fy vad jobbigt!

Den boken är väldigt bra, så den kanske får igång den igen.

Annars kanske ljudbok kan hjälpa till?
    Jag har blivit äldre, saknar glöd
    det rår jag inte för...

Standard

Fy vad jobbigt!

Den boken är väldigt bra, så den kanske får igång den igen.

Annars kanske ljudbok kan hjälpa till?
    Har du läst den? Krävs engagemang och ansträngning? Får man belöning i form av påfyllning?
    Den egentliga frågan - är det värt tiden och ansträngningen,, kommer det att ge mig läslusten tillbaka?
    De viskar du är tidlös
    men de menar omodern

Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Har du läst den? Krävs engagemang och ansträngning? Får man belöning i form av påfyllning? Den egentliga frågan - är det värt tiden och ansträngningen,, kommer det att ge mig läslusten tillbaka?
    Jag skulle säga JA!

Men samtidigt skulle jag få jättedåligt samvete om du inte råkade tycka det. Så jag vill inte svara på det.
    det rår jag inte för...

Standard

Jag skulle säga JA!

Men samtidigt skulle jag få jättedåligt samvete om du inte råkade tycka det. Så jag vill inte svara på det.
    Vet du - läslust (för mig) har inte att göra med böckers bra eller inte bra.
    Utan engagemang, äkthet.
    Jag vill bli fångad. Igen, tillslut.
    De viskar du är tidlös
    men de menar omodern

Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Vet du - läslust (för mig) har inte att göra med böckers bra eller inte bra. Utan engagemang, äkthet. Jag vill bli fångad. Igen, tillslut.
    Den fångade mig i alla fall. Helt absorberad faktiskt. Lättläst också.
    det rår jag inte för...

Standard

Är tydligen inne i en ny fantasyperiod nu. Läser just nu Mördarens lärling av Robin Hood. Vet att jag började läsa den när den kom någon gång i slutet på 90-talet, men jag avslutade aldrig. Fattar inte varför, än så länge innehåller den allt jag vill ha av en fantasybok.

Någon som läst? JP, kanske?
    Jag har läst den, eller försökte läsa den för några år sedan. I slutet på 90-talet, precis som du. Kanske jag ska ge den en ny chans igen också.

Jag har läst en del barnböcker de senaste veckorna, båda på svenska och ungerska. De var de enda jag klarade av, jag var trött i huvudet och behövde något roligt och lättläst. Jag har två kvar att läsa för jag omedvetet påbörjade en trilogi. Efter det ska jag läsa The Life-Changing Magic of Not Giving a F*ck. Jag har också två Witcher-böcker som jag lånade från min kattvakt som det börjar bli dags att lämna tillbaka, så de är näst på listan.

Jag la upp en bild på insta på alla olästa böcker jag har hemma, det är 14 stycken, så tills jag är klar med dem, blir det inte nya fysiska böcker för mig.

Jag försöker gå över till e-böcker. Planen är att läsa e-böcker framöver och bara köpa de som verkligen gillat fysiskt. Det är miljövänligt och jag kommer att ha min personliga 'hall of fame' av böcker hemma istället för att samla på mig igen. Jag har över 150 böcker just nu, trots att jag har gett bort runt 50 stycken till kompisar och donerat 250 stycken. Jag har ca 20 till som jag kunde ge bort men de är på svenska och jag känner ingen som skulle vilja ha dem. Men jag vill sluta samla på mig böcker som jag bara läser en gång. Om jag inte tänker läsa om den, måste den gå.

Citat Ursprungligen postat av Det är tårar Visa inlägg
    Jag läser just nu Keplers Kaninjägaren.
    Jag tycker att Kepler är bra men gränsar till att vara orealistiska. samt att jag stör mig på att de gör huvudpersonerna Joona och Saga till såna supermänniskor som är de enda som förstår något och aldrig gör något fel. jag ser hellre att huvudpersoner framställs som mer mänskliga med fel och brister och tillkortakommanden.
    Jag tycker också att Kepler är orealistiska. Jag läste Sadnmannen och Hypnotisören och hade svårt att trå på karaktärerna. Tycker t.o.m. att filmen Hypnotisören var bättre än boken. Jag är inte heller imponerad av språket.

Citat Ursprungligen postat av Det är tårar Visa inlägg
    att de ska ha åsikter om att du väljer att köpa böcker för dina pengar tycker jag är synd för böcker är en stor källa till glädje tycker jag. för mig har det alltid varit som en form av terapi. musik och böcker. det har alltid varit väldigt viktigt för mig och hade inte klarat mig igenom tuffa perioder i livet utan böcker och musik (läs kent )
    Böcker (och skrivandet) och musik är terapi för mig också. Jag gillar att drömma mig bort i en bra fantasy när mitt liv är tufft. Kent har bokstavligen menat räddet mitt liv några gånger också.

Det är inte så att mina föräldrar inte gillar att jag köper böcker just. Det tycker väl att jag använder mina pengar fel överhuvudtaget.

De är väldigt praktiska, jordnära och inga känslomänniskor. Jag är mer ett stort vuxenbarn som behöver nära mina olika fandoms. De kan inte riktigt fatta det. Vi lever som olika typ av liv.

Oj det blev långt och off topic.

Ja jag behöver verkligen den verklighetsflykt som böcker och film ger mig.
    Att köpa böcker, skivor och dvd eller gå på bio/konsert/teater eller resor är som att köpa mat åt sjalen. Det är viktigt att mata sjalen också, inte bara kroppen. Det är absolut inte fel att köpa saker som man mår bra av.
    Jag har bara alla mina jävla ord
    Alla de där stora tomma orden

Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av jazzpurist Visa inlägg
    Jag har läst den, eller försökte läsa den för några år sedan. I slutet på 90-talet, precis som du. Kanske jag ska ge den en ny chans igen också. Jag har läst en del barnböcker de senaste veckorna, båda på svenska och ungerska. De var de enda jag klarade av, jag var trött i huvudet och behövde något roligt och lättläst. Jag har två kvar att läsa för jag omedvetet påbörjade en trilogi. Efter det ska jag läsa The Life-Changing Magic of Not Giving a F*ck. Jag har också två Witcher-böcker som jag lånade från min kattvakt som det börjar bli dags att lämna tillbaka, så de är näst på listan. Jag la upp en bild på insta på alla olästa böcker jag har hemma, det är 14 stycken, så tills jag är klar med dem, blir det inte nya fysiska böcker för mig. Jag försöker gå över till e-böcker. Planen är att läsa e-böcker framöver och bara köpa de som verkligen gillat fysiskt. Det är miljövänligt och jag kommer att ha min personliga 'hall of fame' av böcker hemma istället för att samla på mig igen. Jag har över 150 böcker just nu, trots att jag har gett bort runt 50 stycken till kompisar och donerat 250 stycken. Jag har ca 20 till som jag kunde ge bort men de är på svenska och jag känner ingen som skulle vilja ha dem. Men jag vill sluta samla på mig böcker som jag bara läser en gång. Om jag inte tänker läsa om den, måste den gå. Jag tycker också att Kepler är orealistiska. Jag läste Sadnmannen och Hypnotisören och hade svårt att trå på karaktärerna. Tycker t.o.m. att filmen Hypnotisören var bättre än boken. Jag är inte heller imponerad av språket. Böcker (och skrivandet) och musik är terapi för mig också. Jag gillar att drömma mig bort i en bra fantasy när mitt liv är tufft. Kent har bokstavligen menat räddet mitt liv några gånger också. Att köpa böcker, skivor och dvd eller gå på bio/konsert/teater eller resor är som att köpa mat åt sjalen. Det är viktigt att mata sjalen också, inte bara kroppen. Det är absolut inte fel att köpa saker som man mår bra av.
    Jag tycker också om att läsa barnböcker när jag är trött eller behöver tröst. Läste som jag skrev i ett tidigare inlägg Alice i underlandet för ett tag sedan. Astrid Lindgrens böcker kan jag återkomma till ofta. Skulle vilja läsa Maria Gripes böcker igen men är lite rädd för några bokbloggar jag läser tyckte inte hon "höll" och jag vill inte mista minnet av att hennes böcker är underbara.
    det rår jag inte för...

Standard

Jag tycker också om att läsa barnböcker när jag är trött eller behöver tröst. Läste som jag skrev i ett tidigare inlägg Alice i underlandet för ett tag sedan. Astrid Lindgrens böcker kan jag återkomma till ofta. Skulle vilja läsa Maria Gripes böcker igen men är lite rädd för några bokbloggar jag läser tyckte inte hon "höll" och jag vill inte mista minnet av att hennes böcker är underbara.
    Alice läste jag när jag var barn och då gillade jag inte boken. Kanske skulle försöka läsa den igen, denna gång på engelska. Granntjejerna var väldigt förtjusta i den tecknade filmen så det kanske påverkade mig att jag har sett filmen så många gånger att jag kunde den utantill och förväntade mig att boken skulle ha precis samma händelse.

Astrid Lindgren har jag inte läst mycket på svenska än, lyckades bara få tag i Mästerdetektiven Blomkvist-böckerna här. På ungerska har jag också läst Ronja Rövardotter och Pipp Långstrump. Jag har sett en del filmerna baserade på böckerna dock. Jag planerar att läsa mer av henne, men jag föredrar Tove Jansson.

Jag har bara läst Agnes Cecilia av Maria Gripe. Tyvärr en översättning och jag var redan vuxen då, men jag tyckte att den var jättebra. Även om översättaren trodde att Djurgården var en djurpark... Jag tyckte de var jättekonstiga i boken, som är på en djurpark och bara sitter på en bänk istället för att titta på djur. Det vara bra två år sedan, när jag först åkte till Stockholm när jag fattade att det var visst Djurgården som menades i boken, inte någon djurpark.
    Jag har bara alla mina jävla ord
    Alla de där stora tomma orden

Det är tårar
    Guest

Standard

Jag har läst den, eller försökte läsa den för några år sedan. I slutet på 90-talet, precis som du. Kanske jag ska ge den en ny chans igen också.

Jag har läst en del barnböcker de senaste veckorna, båda på svenska och ungerska. De var de enda jag klarade av, jag var trött i huvudet och behövde något roligt och lättläst. Jag har två kvar att läsa för jag omedvetet påbörjade en trilogi. Efter det ska jag läsa The Life-Changing Magic of Not Giving a F*ck. Jag har också två Witcher-böcker som jag lånade från min kattvakt som det börjar bli dags att lämna tillbaka, så de är näst på listan.

Jag la upp en bild på insta på alla olästa böcker jag har hemma, det är 14 stycken, så tills jag är klar med dem, blir det inte nya fysiska böcker för mig.

Jag försöker gå över till e-böcker. Planen är att läsa e-böcker framöver och bara köpa de som verkligen gillat fysiskt. Det är miljövänligt och jag kommer att ha min personliga 'hall of fame' av böcker hemma istället för att samla på mig igen. Jag har över 150 böcker just nu, trots att jag har gett bort runt 50 stycken till kompisar och donerat 250 stycken. Jag har ca 20 till som jag kunde ge bort men de är på svenska och jag känner ingen som skulle vilja ha dem. Men jag vill sluta samla på mig böcker som jag bara läser en gång. Om jag inte tänker läsa om den, måste den gå.

Jag tycker också att Kepler är orealistiska. Jag läste Sadnmannen och Hypnotisören och hade svårt att trå på karaktärerna. Tycker t.o.m. att filmen Hypnotisören var bättre än boken. Jag är inte heller imponerad av språket.

Böcker (och skrivandet) och musik är terapi för mig också. Jag gillar att drömma mig bort i en bra fantasy när mitt liv är tufft. Kent har bokstavligen menat räddet mitt liv några gånger också.

Att köpa böcker, skivor och dvd eller gå på bio/konsert/teater eller resor är som att köpa mat åt sjalen. Det är viktigt att mata sjalen också, inte bara kroppen. Det är absolut inte fel att köpa saker som man mår bra av.
    Ja kent är verkligen livräddare. Utan dem hade inte jag heller överlevt. Hade inte orkat ta mig igenom vissa perioder i livet utan deras musik, utan jockes texter, jockes röst.

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

Ännu mer OT.
    Jag är ledsen att jag tappat min läslust.
    Min identitet vilar på litteratur. Men jag är numera utan läslust.
    Mitt senaste inköp är We were liars, tips från J.Berg.
    Men läslusten finns inte längre och det är en sorg. Hur hittar jag min identitet igen?
    Har också läst den, men var inte alltför imponerad av den. Den fångade mig, men ... ja, jag kan inte riktigt säga något mer utan att ge alltför mycket bort. Du får läsa den.

Jag har inte bara försökt att hitta böcker som jag tyckte om, men jag också nya genrer - varav några förvånade och andra besvikade mig. Kämper fortfarande med min andra Neil Gaiman bok (Neverwhere), förstår inte varför jeg inte grips av dem...
    Har du provat dyka ner i nya genrer?

Eller kanske försöka med poesi? När jag helt utan läslust, vänder jag mig till poesi. Dikter är korta och ändå lite som "eternity bobons", du läser én men får "smaka" den hela dagen.
    Jag kan rekommendera de klassiska poeterna eller Öijer.

Det är tårar
    Guest

Standard

har nu läst ut Kepler och ska börja med Färjan. någon som har läst den?

Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Nu förstår jag varför jag inte läste klar serien när jag var yngre. Den är väldigt sorglig och skrämmande på ett både suggestivt och brutalt sätt. Fick hoppa över lite i andra delen, men måste läsa tredje ändå, vill veta hur det slutar.
    det rår jag inte för...

Det är tårar
    Guest

Standard

Har läst ut Färjan, den var bra. kändes typ som en svensk Stephen King faktiskt. nu läser jag Eldnatt av Yrsa Sigurdadottir. har bara läst några sidor än.

Sidan 141 av 146 FörstaFörsta ... 4191131132133134135136137138139140141142143144145146 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •