Sidan 12 av 35 FörstaFörsta ... 2345678910111213141516171819202122 ... SistaSista
Resultat 166 till 180 av 524

Ämne: Filosofitråden

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Jag tycker vi borde skrämma lite liv i den här tråden!!!

Någon djuping som vet nåt om meningen med livet?
    Mest grundläggande är antingen leva eller dö. Val: leva.

Detta kräver :
    Leva moraliskt (leva så att man överlever i längden, ska människan som art överleva krävs det att alla lever moraliskt)

Effekt: Happiness, vilket kan vara syftet och moroten att leva moraliskt.

Nåt sånt...

Rebecka95
    Guest

Standard

Vad mekaniskt och tråkigt det där lät gingerfish....

Det beror väl på hur man ser det, krasst går livet ut på att födas, förökas och dö, ungefär.

Jag väljer att inte se det så då jag skulle bli något biologiskt fel. jag ser det mer som att man "ska" försöka ha det så roligt som möjligt och vara så lycklig sm möjligt under den tid man har. varför måste livet vara långt? det kan vara kort och underbart med.
    alla har väl sina syften och mål, meningar i sina liv så frågan blir väl rätt individuell. kan inte se en kollektiv lösning direkt, men det är väl jag. alla är olika

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Mest grundläggande är antingen leva eller dö. Val: leva.

Detta kräver :
    Leva moraliskt (leva så att man överlever i längden, ska människan som art överleva krävs det att alla lever moraliskt)

Effekt: Happiness, vilket kan vara syftet och moroten att leva moraliskt.

Nåt sånt...
    Håller inte med.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Står man utan jobb, inkomst och mat så är stöld den naturliga vägen till överlevnad.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Står man utan jobb, inkomst och mat så är stöld den naturliga vägen till överlevnad.
    Och om det inte finns något att stjäla?

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Frågan jag ställer mig är väl kanske snarare: finns det en mening? Kan den finnas?
    Snarare än att definiera exakt vad denna eventuella mening går ut på.

Hur man än vrider och vänder på det tycker jag ändå att man kan konstatera att tillvaron kan te sig ganska meningslös i det stora hela. Trots det agerar jag ju knappast som om tillvaron vore meningslös eftersom jag lever (med allt vad det innebär). Måste vi inte ha någon typ av föreställning om en mening för att över huvud taget.. stå ut?

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Frågan jag ställer mig är väl kanske snarare: finns det en mening? Kan den finnas?

Hur man än vrider och vänder på det tycker jag ändå att man kan konstatera att tillvaron kan te sig ganska meningslös i det stora hela. Trots det agerar jag ju knappast som om tillvaron vore meningslös eftersom jag lever (med allt vad det innebär). Måste vi inte ha någon typ av föreställning om en mening för att över huvud taget.. stå ut?
    Jag tror inte på nåt efterliv eller nåt högre syfte, jag tror att när jag dör så är jag död, punkt slut. Men so what? Jag lever nu och kan bara försöka göra det bästa av det, och det bästa är att njuta så mycket man kan. Naturen har ju begåvat oss med känslor, med ett spektra från lidande till njutning, så varför inte söka sig mot det förra och undvika det senare och se det som "meningen" med livet?

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Man lever för att göra det bästa utav det man har och är medveten om.
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jag tror inte på nåt efterliv eller nåt högre syfte, jag tror att när jag dör så är jag död, punkt slut. Men so what? Jag lever nu och kan bara försöka göra det bästa av det, och det bästa är att njuta så mycket man kan. Naturen har ju begåvat oss med känslor, med ett spektra från lidande till njutning, så varför inte söka sig mot det förra och undvika det senare och se det som "meningen" med livet?
    Det låter väl rimligt att välja att se det som meningen med livet, men det betyder ju inte att det stämmer?
    Det är ju som att säga "Jag vet inte varför jag existerar och jag skulle lika gärna inte kunna ha existerat alls. Därför skulle jag lika gärna inte kunna ha brytt mig om nånting men nu gör jag det och så är det med det!".

Det kanske är ett tillfredsställande svar för vissa, men det kan ju också vara ganska deprimerande.

Last.fm

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det låter väl rimligt att välja att se det som meningen med livet, men det betyder ju inte att det stämmer?
    Det är ju som att säga "Jag vet inte varför jag existerar och jag skulle lika gärna inte kunna ha existerat alls. Därför skulle jag lika gärna inte kunna ha brytt mig om nånting men nu gör jag det och så är det med det!".

Det kanske är ett tillfredsställande svar för vissa, men det kan ju också vara ganska deprimerande.
    Absolut, men det gör ju ingen större skillnad. Religion är ett sätt för människor att söka tröst från det faktum att de en dag kommer försvinna, men det gör ju inte att de faktiskt slipper försvinna. Om de blir lyckliga av det så fine, men det är fortfarande bara en illusion.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Automatvapen Visa inlägg
    Man lever för att göra det bästa utav det man har och är medveten om.
    Fast det där säger ju absolut ingenting. Om vi förutsätter att allt är meningslöst och att inget spelar någon roll så har ju inte lycka något större värde än något annat tillstånd.

Last.fm

Rebecka95
    Guest

Standard

Hm, bra frågeställning. Man får väl hitta sin egen mening med det man gör här i livet... egenvinning t.ex. Ja, det handlar väl lite om det där med hopp för det är ju trots allt det som håller människan vid liv (jag är medveten om att mat, vatten, kläder osv är nödvändiga med men utan hopp är övriga faktorer rätt meningslösa eftersom människan är död ändå) Fast det där är väl relativt egentligen, en gång, eller flera gånger har människor sagt att jag är den människa med minst hopp de träffat och jag lever ju (än så länge) så vad är hopp då? kan inte riktigt sätta ord på detta men det är väl livskraft, styrkan att leva vidare trots allt i livet.
    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jag är rätt inne på din linje, att njuta så mycket jag kan av det jag har här och nu. Dock så tror jag, eller snarare hoppas att det finns något efter döden. Min teori (återigen, det jag hoppas) är att vi får träffa alla våra nära och kära igen då vi dör, men det är väl något jag har för mig för att orka leva vidare. Mitt hopp alltså.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Fast det där säger ju absolut ingenting. Om vi förutsätter att allt är meningslöst och att inget spelar någon roll så har ju inte lycka något större värde än något annat tillstånd.
    Men så är det ju inte, jag tror inte speciellt många människor föredrar lidande framför njutning, om de nu inte råkar njuta av just lidande. Att det inte finns något högre syfte betyder ju inte att man måste vara likgiltig mellan olika känslotillstånd, det betyder bara att livet är ändligt.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rebecka95 Visa inlägg
    Jag är rätt inne på din linje, att njuta så mycket jag kan av det jag har här och nu. Dock så tror jag, eller snarare hoppas att det finns något efter döden. Min teori (återigen, det jag hoppas) är att vi får träffa alla våra nära och kära igen då vi dör, men det är väl något jag har för mig för att orka leva vidare. Mitt hopp alltså.
    Jo, alltså, så länge man inte slösar bort sitt liv med att lida för Gud så spelar det väl ingen roll om man tror på en fortsättning efter döden eller ej.

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Men om du ni inte vet något annat tillstånd så måste du ju göra det bästa av vad du har för att bli lycklig. Så på vilket sätt säger det jag sa ingenting?
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Sidan 12 av 35 FörstaFörsta ... 2345678910111213141516171819202122 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •