Sidan 13 av 35 FörstaFörsta ... 34567891011121314151617181920212223 ... SistaSista
Resultat 181 till 195 av 524

Ämne: Filosofitråden

Rebecka95
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Absolut, men det gör ju ingen större skillnad. Religion är ett sätt för människor att söka tröst från det faktum att de en dag kommer försvinna, men det gör ju inte att de faktiskt slipper försvinna. Om de blir lyckliga av det så fine, men det är fortfarande bara en illusion.
    Väldigt sant, religon handlar mycket om hopp för många men jag tror också att det handlar mycket om det där kollektiva tänkandet, att det är rätt tryggt att vara del av något, ett kollektiv, en samling människor som tänker/tycker liknande tankar som en själv. Lite som med fotboll och sport, så kul är det inte att glo på ett gäng svettiga män som jagar en läderboll men det är en gemenskap för många. Jag är helt anti allt sådant och har inget behov av att vara del av ett kollektiv eller liknande och ställer mig helt utanför all religon,sport, idol och annat som intresserar den stora massan (generellt sett).

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Automatvapen Visa inlägg
    Men om du ni inte vet något annat tillstånd så måste du ju göra det bästa av vad du har för att bli lycklig. Så på vilket sätt säger det jag sa ingenting?
    Det svarar inte på frågan om livets mening. Det är iofs en omöjlighet att svara på den frågan så du är ju duktig om du lyckas

Frågan kanske i själva verket är meningslös i sig? haha.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Rebecka95
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jo, alltså, så länge man inte slösar bort sitt liv med att lida för Gud så spelar det väl ingen roll om man tror på en fortsättning efter döden eller ej.
    Håller helt med. Har väldigt lite förståelse för t.ex. självmordsbombare för de lider ju för sin Gud, men om den där guden finns och om h*n verkligen vill se sina troende gå och spränga upp sig själva och ta med sig andra in i döden, det kan man ju undra.

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Det svarar inte på frågan om livets mening. Det är iofs en omöjlighet att svara på den frågan så du är ju duktig om du lyckas

Frågan kanske i själva verket är meningslös i sig? haha.
    Jag har ett eget väldigt lätt och logiskt svar på det:

Meningen med livet är att göra sig själv odödlig genom befruktning. Generna styr dig och dina val och de lever i sin tur vidare om du fortplantar dig.

När det sedan kommer till sinnet och medvetandet så blir det ju svårare att svara på. Men jag tror ändå att det jag just skrev är grunden av meningen med livet.
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Någon större mening med livet finns inte, förutom att fortplanta sig.
    Meningen är inte objektiv, dock individuell. Det gäller för oss alla att hitta vårt sätt att leva.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Rebecka95
    Guest

Standard

Om det nu är som du säger Automatvapen är ju livets mening rätt tråkig...

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rebecka95 Visa inlägg
    Om det nu är som du säger Automatvapen är ju livets mening rätt tråkig...
    Just därför fortsätter folk att söka efter det "roligare" svaret istället för att inse faktum(:
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

Rebecka95
    Guest

Standard

Just därför fortsätter folk att söka efter det "roligare" svaret istället för att inse faktum(:
    Äh man får väl försöka hitta sin plats i livet ist! annars lär väl jag misslyckas hårt... kan ju alltid adoptera en unge iofs, hehe : D

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Äh man får väl försöka hitta sin plats i livet ist! annars lär väl jag misslyckas hårt... kan ju alltid adoptera en unge iofs, hehe : D
    Precis!
    Jag nöjer mig iaf inte med "42" som svaret på meningen med livet.

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Med ett sånt fortplantningsperspektiv på meningen med livet följer också att människor som inte fortplantar sig lever ett mer eller mindre meningslöst liv. Det låter inte rimligt.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Standard

den här tråden gav mig ångest!
    hejdå

Rebecka95
    Guest

Standard

Precis!
    Jag nöjer mig iaf inte med "42" som svaret på meningen med livet.
    Haha... fast det där är ju rätt klockrent ändå. hehe. Men ja, man får hitta sin egen "mening"... alla behöver inte skaffa barn för det skulle nog bli för många ungar då men iaf. För övrigt är väl långt ifrån alla lämpliga föräldrar heller. Innan någon frågar vad en olämplig förälder är, ja någon som inte har en stabil ekonomi, om personen inte har tid med sitt barn (t.ex. jobbar väldigt mycket), har någon form av missbruk, misshandlar barnet, barnets mamma/pappa, någon i dess omgivning psykiskt resp. fysiskt osv. Någon som inte klarar av det helt enkelt men det finns ju alla varianter...

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Med ett sånt fortplantningsperspektiv på meningen med livet följer också att människor som inte fortplantar sig lever ett mer eller mindre meningslöst liv. Det låter inte rimligt.
    Sett ur dagens samhälle så kan det te sig konstigt men varför skulle det inte kunna vara rimligt?
    Jag vill verkligen inte ha barn men ändå tror jag att det är meningen.

Rebecka95
    Guest

Standard

Jag lär väl misslyckas då så om man ser det så är jag meningslös med. Då kan man fråga sig varför jag ändå finns eftersom naturen i princip inte borde skapa något som är meningslöst. Visserligen kan något ha gått fel då eller något sånt, haha. Ett genetiskt fel möjligtvis? hmhm.

Ot: msn joel? är du här borde du vara där med!

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Haha... fast det där är ju rätt klockrent ändå. hehe. Men ja, man får hitta sin egen "mening"... alla behöver inte skaffa barn för det skulle nog bli för många ungar då men iaf. För övrigt är väl långt ifrån alla lämpliga föräldrar heller. Innan någon frågar vad en olämplig förälder är, ja någon som inte har en stabil ekonomi, om personen inte har tid med sitt barn (t.ex. jobbar väldigt mycket), har någon form av missbruk, misshandlar barnet, barnets mamma/pappa, någon i dess omgivning psykiskt resp. fysiskt osv. Någon som inte klarar av det helt enkelt men det finns ju alla varianter...
    Nej men man måste se det ur ett genetiskt perspektiv och cellulär nivå. De skiter i hur det liv är. Bara de får finnas.

Sidan 13 av 35 FörstaFörsta ... 34567891011121314151617181920212223 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •