Sidan 4 av 35 FörstaFörsta 1234567891011121314 ... SistaSista
Resultat 46 till 60 av 524

Ämne: Filosofitråden

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av vetur Visa inlägg
    Nej, noll påverkan på omgivningen är självklart en ren omöjlighet. Men jag tror inte att det skadar så hemskt mycket att minimera den. Om människan hade slösat på resurser och skövlat naturen helt utan hämningar (d.v.s. enbart agera för att gynna sig själv utan att ta hänsyn till omgivningen/kommande generationer) och aldrig någonsin utfört något miljöarbete (d.v.s. aldrig utföra handlingar som gynnar omgivningen på egen bekostnad) så tror jag nog att vår situation hade sett annorlunda ut nu, för att inte tala om hur den skulle se ut om sisådär 50 år (frekventa miljökatastrofer, massiv resursbrist, allvarliga störningar i ekosystemen o.s.v.). Som du säger, så finns det många sätt att gynna sig själv på utan större negativ inverkan på andra/miljön, så om vi bara väljer dessa alternativ framför sådana som missgynnar omgivningen så tror jag inte alls att minimerad påverkan på omgivningen behöver handla om att missgynna sig själv.
    Ja, eftersom det är rationellt att inte bara tänka bara här och nu. Om man köper en fabrik så förlorar man pengar här och nu, men imorgon börjar man få avkastning. Vad jag reagerade på var klyschan att det är omoraliskt att gynna sig själv. Det är det i allra högsta grad inte.

Medlem veturs avatar
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

För att lätta lite på de politiska diskussionerna till fördel för mer filosofiska tankar i den här tråden tänkte jag släppa ut en fråga som jag ägnat mycket tankar åt, nämligen frågan om vad medvetandet egentligen är. I dessa diskussioner är det nog oundvikligt att snubbla över tanken på existensen av en inneboende själ, någonting icke-materiellt som förbinder vårt medvetande med den kropp vi äger. Själv har jag dock väldigt svårt för denna tanke eftersom jag har min ateistiska och stenhård materialistiska världsbild. Jag tänker på medvetandet som något som existerar i alla objekt med någon mån av perception/förmåga att tänka. Med andra ord kan vi skapa ett medvetande genom att bygga upp en människa atom för atom, eller för den delen bara konstruera en relativt simpel robot. Människan och andra organismer är alltså ingenting annat än ett stycke komplicerat organiskt maskineri. När man tänker efter så finns det ju egentligen inget sätt att avgöra om två personer har bytt medvetande med varandra, eftersom allt som rör minnen, tankar och nuvarande perception är förbundet med nervimpulser i hjärnan (i alla fall utifrån den kunskap vi hittills har om hjärnan), vilket är högst materiellt. Det finns alltså inget sätt att komma ihåg att ens medvetande har befunnit sig i en annan kropp. Detta understödjer att det är helt ekvivalent vilken kropp ett medvetande befinner sig i, vilket motsäger existensen av en själ. Jag har dock haft svårigheter med att finna denna övertygelse eftersom jag så starkt känner att jag är jag och att mitt medvetande alltid har befunnit sig i min kropp. Nu skulle jag gärna vilja höra andras tankar om medvetandet också.
    Det är så det ska vara
    Som en perkfekt och underbar lag
    Perfekt och oförstörbar
    som du

Medlem veturs avatar
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av isolativ Visa inlägg
    Sådär har jag också tänkt. Sedan slutade jag för att det var så förbannat deprimerande. För mig till tanken att allt är inget och inget är allt och det skrämmer mig.
    Jag är helt oreligiös jag med och har också en ganska materiell världsbild. Men att man skulle kunna bygga ett medvetande genom en enkel robot är för mig omöjligt. Ett medvetande bygger på liv, av hjärta och hjärna, och jag skulle inte kalla en robot levande. Därmed betyder det också att när hjärtat och hjärnan dör, gör även medvetandet det.
    Skulle du kunna precisera den tanken lite? Den första tanken som slog mig när jag fick min fullständigt materialistiska världsbild var att då kan det ju egentligen inte finnas någonting som betyder något/har något värde; allting är ju bara partiklar som svävar runt och lyder under fysikens lagar. Jag förkastade dock snabbt den tanken eftersom det finns många andra sätt att se på världen som inte alls behöver stå i konflikt med materialism. Man kan t.ex. välja att se världen ur en mer psykologisk synvinkel och tänka att det som existerar är det som påverkar mig eller har ett personligt värde för mig. Så jag skulle nog inte säga att min världsbild är pessimistisk, möjligtvis är den det för den som inte vill se världen med andra ögon också.
    Det är så det ska vara
    Perfekt och oförstörbar
    som du

Medlem veturs avatar
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av isolativ Visa inlägg
    Oj, det är lite tidigt för sådant här tänkande på dagen... Men den tanken är, ja ungefär lika med den att inget betyder något/har något värde. Det är något som återkommer hela tiden, jag har alltid tänkt väldigt mycket (för mycket) och ofta när man gör det (i alla fall för mig) finns till slut ofta bara den känslan kvar (fast där spelar dock humör och sinnesstämning en stor roll också). Att allting bara är atomer och molekyler, impulser och nerver får mig också att tänka så. Det får allting att te sig så menlöst och oviktigt, ett tidsfördriv man råkat hamna i för att det är gener och skit och jordens lagar med mera. Samtidigt är tanken på att själen aldrig dör och att livet är evigt lika motbjudande, och även det leder till känslan att allt är inget och tvärtom.
    Jag skulle inte säga att min världsbild är pessimistisk heller. Jag har bara alltid varit en hopplös eskapistisk optimist med alldeles för mycket tid att slösa.
    Det känns som att jag bara lägger krokben för mig själv gång på gång. Har alltid varit mästare på att slå knut på allting så att jag själv inte fattar ett dugg. Kanske är jag bara dum och förvirrad, jag vet inte.
    haha, nej det tror jag inte. Det är bara en självklar del av livet att reflektera kring sin världsbild, och det är nog inte alltid det lättaste att ta sig ur några av de tankefällor man lätt snubblar på i sina reflektioner. Jag levde t.ex. länge med en deterministisk syn på världen, och då var det lätt för mig att tänka att man bara var någon sorts bricka i ett spel. Egentligen har man ingen makt över sina handlingar eller någon fri vilja, allt styrs bara av orsak och verkan ner på partikelnivå. Det är också en typisk tanke som får allting man gör att verka helt meningslöst, verkligheten är bara en film som spelas upp. Sedan läste jag kvantmekanik på universitetet, vilken visade att det ändå finns en slumpmässighet i partiklars dynamik som inte går att frånkomma, vilket på ett sätt motsäger deteminismen. Å andra sidan är slumpmässigheten ingenting som vi kan kontrollera (då skulle det ju inte vara slumpmässigt längre), vilket gör att vi fullt likaväl är slavar under fysikens lagar i kombination med denna slumpmässighet i partiklars rörelser. Det gäller helt enkelt att försöka låta bli att låsa sig själv i denna bild av verkligheten och se att det finns mycket som kan berika ens eget och andras liv i alla fall. En annan läskig tanke har uppkommit ibland när jag undrat över varför allting existerar. Om allting som existerar bara är materia och energi i andra former så kan det ju egentligen inte finnas ett direkt syfte med att allting existerar. Den läskiga tanken är att det precis lika gärna skulle kunna ha existerat absolut ingenting (den ultimata katastrofen måhända?). Min enda gissning om varför allting existerar är för att det är möjligt helt enkelt. På samma sätt skulle andra universum/andra verkligheter kunna existera där kanske fysikens lagar är annorlunda, men de existerar av den enkla anledningen att de kan göra det.
    Det är så det ska vara
    Perfekt och oförstörbar
    som du

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jag har funderat lite på vad ett "samvete" egentligen är.
    För mig själv känns det som jag inte har något samvete, istället så har jag någonting som hindrar mig från att göra saker pga kunskap om risker och konsekvenser.

Jag avstår inte från att stjäla grannens cykel för att jag skulle må dåligt av att min granne inte skulle kunna transportera sig snabbt mellan korta sträckor.
    Jag avstår från att stjäla cykeln för att en stöld eventuellt kan orsaka väldiga konsekvenser, inte bara att grannen polisanmäler mig, men också en förstörd vänskaplig relation och möjligen en raserad idyllisk gransämja.
    Så tror jag iallafall det är, eller så känner jag inte mig själv riktigt.

När det gäller sympati för människor som jag aldrig har träffat, så vet jag inte om jag har någon. Altruismen saknas.
    Jordbävningar, svält och folkmord. Jag har svårt att lämna ett rum till offer för katastrofer som dessa i mina tankar, jag kan tyvärr inte säga att jag bryr mig om hundra människor dör i nästa sekund.
    Jag skulle säkert kunna offra 1 miljon människor för en piggelin.
    Frågorna jag ständigt ställer mig själv: är jag ond? är jag galen? eller är jag helt normal?
    Sláinte Mhath!

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Jag har funderat lite på vad ett "samvete" egentligen är.
    För mig själv känns det som jag inte har något samvete, istället så har jag någonting som hindrar mig från att göra saker pga kunskap om risker och konsekvenser.
    Jag tycker snarare att samvetet är en slags spegel som vänder på en handlingar. När jag får dåligt samvete har jag handlat fel och skulle inte vilja finna mig i den drabbades situation. Om jag själ en cykel tänker jag självklart på konsekvensen av min handling, - att jag kan åka fast och betala böter tex. Men mitt samvete har inte den funktionen. Jag skulle må dåligt eftersom jag vet att det är hemskt att bli av med sin cykel. Jag skulle tänka på mig själv i den situationen.

När det gäller sympati för människor som jag aldrig har träffat, så vet jag inte om jag har någon. Altruismen saknas.
    Jordbävningar, svält och folkmord. Jag har svårt att lämna ett rum till offer för katastrofer som dessa i mina tankar, jag kan tyvärr inte säga att jag bryr mig om hundra människor dör i nästa sekund.
    Jag skulle säkert kunna offra 1 miljon människor för en piggelin.
    Frågorna jag ständigt ställer mig själv: är jag ond? är jag galen? eller är jag helt normal?
    Det är lite svårt att ha empati (för det är det du talar om här) när man själv aldrig har varit med om någonting liknande. Dock vill jag inte påstå att alla människor skulle tycka synd om andra bara för att de har varit med om samma sak. Jag tycker tex inte synd om dig om du blir av med din cykel, trots att jag har varit med om samma sak. Det skulle jag kalla osympati. Skulle vi bry oss så mycket om hela världens bekymmer och axla dess bördor så skulle vi inte klara av att leva. Tänk att hela tiden ha ångest över alla dessa jordbävningar, orkaner, bränder och svältkatastrofer...

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    Jag tycker snarare att samvetet är en slags spegel som vänder på en handlingar. När jag får dåligt samvete har jag handlat fel och skulle inte vilja finna mig i den drabbades situation. Om jag själ en cykel tänker jag självklart på konsekvensen av min handling, - att jag kan åka fast och betala böter tex. Men mitt samvete har inte den funktionen. Jag skulle må dåligt eftersom jag vet att det är hemskt att bli av med sin cykel. Jag skulle tänka på mig själv i den situationen.

Det är lite svårt att ha empati (för det är det du talar om här) när man själv aldrig har varit med om någonting liknande. Dock vill jag inte påstå att alla människor skulle tycka synd om andra bara för att de har varit med om samma sak. Jag tycker tex inte synd om dig om du blir av med din cykel, trots att jag har varit med om samma sak. Det skulle jag kalla osympati. Skulle vi bry oss så mycket om hela världens bekymmer och axla dess bördor så skulle vi inte klara av att leva. Tänk att hela tiden ha ångest över alla dessa jordbävningar, orkaner, bränder och svältkatastrofer...
    Ah, det låter väldigt klokt.

Jag har många gånger blivit förvånade när folk har sagt saker som "jag skulle ge mitt eget liv för tusen andra liv" dock när 30,000 människor dör i en jordbävning i Iran så visade samma personer ingen sorg alls. Om man tänker att den personen hellre skulle gå tillbaka till gårdagen och dö än att 30 tusen människor dör dagen efter så tycker jag att man borde märka en viss förtvivlan på dom, en förtvivlan som teoretiskt i det här fallet borde vara större en den man känner när man tillexempel just fått reda på att man har 5 minuter kvar att leva.
    Eller så var allt dom sa skitsnack.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem niclasarringers avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zimme Visa inlägg
    Varför skulle det vara dåligt att vara fri?
    Varför skulle det vara bra att vara fri ?
    All makt åt tengil vår befriare!

http://protectedidentity.blogg.se/

beaver-fever!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av niclasarringer Visa inlägg
    För att du när du står inför en valsituation kan göra det som passar dig och gynnar dina intressen, och därmed får eftersträva din egen lycka istället för andras.

Din tur.

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

frihet existerar ju inte...så länge vi lever så är vi alla fångar...en del tror ju på titaner på månen som bevakar oss andra på blommor andra på kärlek andra vill tro och en del tror sig tro men i själva verket så är ju allt bara skal...

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    frihet existerar ju inte...så länge vi lever så är vi alla fångar...en del tror ju på titaner på månen som bevakar oss andra på blommor andra på kärlek andra vill tro och en del tror sig tro men i själva verket så är ju allt bara skal...
    Det beror iofs på vad man menar med frihet.

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    Och de som inte tror på det är fria =)

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av niclasarringer Visa inlägg
    Det är bra att vara fri eftersom frihet bygger på att människan har rätt till sitt eget liv.Om människan inte är fri uppfylls inte den rättigheten. Och om människan inte har rätt till sitt liv har hon heller ingen rätt att leva och i så fall är självmord den enda moraliska handlingen människan kan begå.
    I have seen it all

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    Och de som inte tror på det är fria =)
    de e sant...ignorance is a bliss

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Filosofi är så jobbigt, jag upptäcker alltid att mina filosofiska inriktningar alltid får allting att kännas dystert och meningslöst.
    Min hjärna verkar tycka att Nihilism är en jättebra idé, det låter så förnuftigt och sanningsenligt för mig.
    Sláinte Mhath!

Sidan 4 av 35 FörstaFörsta 1234567891011121314 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •