Sidan 5 av 35 FörstaFörsta 123456789101112131415 ... SistaSista
Resultat 61 till 75 av 524

Ämne: Filosofitråden

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Filosofi är så jobbigt, jag upptäcker alltid att mina filosofiska inriktningar alltid får allting att kännas dystert och meningslöst.
    Min hjärna verkar tycka att Nihilism är en jättebra idé, det låter så förnuftigt och sanningsenligt för mig.
    Är du ironisk?
    I have seen it all

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zimme Visa inlägg
    Är du ironisk?
    nej.............
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

nej.............
    Det är nog bara för att tycker om låten Nihilisten ... Du har lyssnat för mycket på Kent.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

... Ändå argumenterar du i diverse trådar glatt för att vissa handlingar är rätt medan andra är fel. Hur går det ihop?

Om det inte existerar några värden finns det heller inga handlingar som kan vara mer rätt än någon annan, eftersom du inte kan värdera dem på något vis ...
    I have seen it all

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

... Ändå argumenterar du i diverse trådar glatt för att vissa handlingar är rätt medan andra är fel. Hur går det ihop?

Om det inte existerar några värden finns det heller inga handlingar som kan vara mer rätt än någon annan, eftersom du inte kan värdera dem på något vis ...
    Nej, jag argumentar för vad jag tycker fungerar bäst, det har ingenting med rätt och fel att göra.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Nej, jag argumentar för vad jag tycker fungerar bäst, det har ingenting med rätt och fel att göra.
    Men varför "tycker" du det, du måste ju ha en måttstock. Om du anser att något fungerar "bäst" så utgår du från olika kriterier, och hur väljer du dem om du samtidigt anser att det inte finns några värden?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Men varför "tycker" du det, du måste ju ha en måttstock. Om du anser att något fungerar "bäst" så utgår du från olika kriterier, och hur väljer du dem om du samtidigt anser att det inte finns några värden?
    Jag behöver inga värden för att avgöra vad som fungerar bäst, om min cykel med fyrkantiga hjul går långsammare än cykeln med runda hjul så väljer jag den senare.
    Sláinte Mhath!

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Jag behöver inga värden för att avgöra vad som fungerar bäst, om min cykel med fyrkantiga hjul går långsammare än cykeln med runda hjul så väljer jag den senare.
    Med andra ord är ett snabbare transportmedel av värde för dig. Varför är det så?
    I have seen it all

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Med andra ord är ett snabbare transportmedel av värde för dig. Varför är det så?
    Då kommer jag fram lättare, snabbare och roligare till var jag än ska. Är det en värdesättning?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jag måste påpeka att jag inte är nihilist, jag tycker bara att många nihilistiska ideer låter förnuftiga, jag vet inte riktigt vad jag är (om det finns ett namn för det).
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

tänk att inte alltid behöva argumentera för sin åsikt
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Då kommer jag fram lättare, snabbare och roligare till var jag än ska. Är det en värdesättning?
    Ja, absolut, du värdesätter snabbhet eftersom det innebär något positivt för dig. Utan värden skulle du vara liktiltig inför när du kom fram till var nu nu skulle.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Ja, absolut, du värdesätter snabbhet eftersom det innebär något positivt för dig. Utan värden skulle du vara liktiltig inför när du kom fram till var nu nu skulle.
    Ja ok isåfall tror jag ju på värden. Jag har inte tänkt igenom det här helt.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ja ok isåfall tror jag ju på värden. Jag har inte tänkt igenom det här helt.
    Det är kanske så självklart att man inte tänker på det, men allting man gör i livet värderar man ju utifrån nån typ av måttstock. Den generella är helt enkelt "det egna livet", alltså det du värderar som "bra" är det som på något sätt gynnar ditt eget liv, tex att komma fram snabbare till en plats du är på väg till.

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Absolut. Och i grund och botten begår du dessa handlingar eftersom du värderar livet och har det som värdemätare. Du vill handla på så vis att ditt liv blir trevligare, mer njutbart och lättsammare att leva. Fråga dig gärna varför du vill ta dig fram lättare, snabbare och roligare? Och varför ska du ens ta dig fram till dit du ska? Varför vill du ha ett ställe att bo på? Varför vill du ha tillgång till dusch och tvål? Varför tycker du om kent och deras forum? Varför tycker du om tacos (här gissar jag vilt) osv.

I grund och botten finns det bara två värdemätare: Livet och Döden. Det finns handlingar som leder till död och det finns handlingar som leder till liv. Av vad jag har förstått väljer du handlingar som leder till liv, ty om du hade haft döden som värdemätare hade det varit ytterst motsägelsefullt att begå handlingar som leder till just liv.

Eller läs Oskar igen ...
    I have seen it all

Sidan 5 av 35 FörstaFörsta 123456789101112131415 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •