Ja, jeg har et sterkt ønske om å høre Spökstad live i Molde i sommer.
Som moldenser har jeg vel omtrent en million grunner, men jeg skal prøve å begrense meg.
Ok. I disse dager utgir Arild Stavrum, tidligere spiller og trener i Molde Fotballklubb, en bok om Molde.
Eller, det å komme fra et annet sted, til Molde, og det å MÅTTE være der.
I boken står det blant annet følgende: "Det er for jævlig å bo i Molde i femtien uker i året. Så kommer jazzfestivalen, da blir det enda verre".
For å understreke dette, prøvde jeg å finne bilder fra Storgata i Molde Sentrum.
Noen fra festival-uken, og noen fra andre tider på året. Yeah, right.
Å finne bilder fra diverse festivaler var ikke noe problem. Men bortsett fra det? Glem det.
Jeg finner ikke et eneste bilde fra Storgata som er tatt utenom uke 29.
Det nærmeste jeg fant, er tatt rett FØR Storgata begynner. Etter mitt syn bare understreker det mitt poeng.
Det finnes ingenting å gjøre i Molde. Det vil si, hvis du ikke spiller fotball.
Eller er ekstremt opptatt av biler, og synes det er greit å kjøre fram og tilbake i Storgata i flere timer hver dag.
Molde sentrum består nemlig kun av denne ene gaten.
Et annet sitat fra Arild Stavrums bok "31 år på gress": Welcome to the asshole of the world. I mange år trodde jeg det var Marlon Brando som sa det i Acopalypse Now. Det var det ikke. Men uansett hvem som sa det, vedkommende kan aldri ha satt sin fot i Rosenes by. Og har heller ikke vært bundet til en treårskontrakt med Molde Fotballklubb."
Nå skal det sies at herr Stavrum kommer fra Kristiansund, en liten by ca en times kjøring fra Molde.
Kristiansundere er generelt mindre glade i Molde. Kanskje fordi Kristiansund er mindre enn Molde, og således er det enda mindre å gjøre der.
Han har rett i det han skriver, så langt kan jeg strekke meg. Samtidig blir jeg skitsur når ikke-moldensere kommer og hakker på MIN by. Forstå det den som kan.
Til slutt;
I 2002 ble det avholdt en samling for Nordens statsministre i Molde.
Etter at samlingen var over, spurte en journalist Göran Persson hva som hadde gjort mest inntrykk ved oppholdet.
"Ananasbrusen!" svarte han. Nå sier det kanskje like mye om Göran, men det er en annen sak.