Sidan 12 av 12 FörstaFörsta ... 23456789101112
Resultat 166 till 170 av 170

Ämne: Fildelning - bra eller dåligt

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

För övrigt tror jag att det är extremt få som låter bli att ladda ned musik därför att det är olagligt, om ens några. De som låter bli att ladda ned gör det antingen p.g.a. en egen moralisk övertygelse om att det är fel eller att de helt enkelt inte fattar hur man gör. Om det är lagligt eller inte har egentligen väldigt lite med saken att göra. I det här fallet är almänhetens uppfattning och rättsväsendets uppfattning så långt ifrån varandra som det bara går.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Självklart är det okej att mörda och våldta människor också...
    Skämt åsido, det är naturligtvis inte så att det aldrig är okej att bryta mot en lag. Jag anser åtminstone inte det, sedan får väl du tycka vad du vill. Jag uppmanar inte dig att bryta mot några lagar.
    En helt ungdomsgeneration ser inte fildelning som något olagligt. De ser det som något naturligt självklart som tekniken gett oss och som vi kan utnyttja på en massa smarta och fantastiska sätt.
    Först skriver du alltså att det inte är okej att bryta mot lagen. En mening senare är det okej, såvida man inte "ser" handlingen som något olagligt. Nu måste du förtydliga dig lite för att jag ska förstå.

För övrigt ser jag också fildelningen som något fantastiskt. Just nu sitter jag t.ex. och laddar ner Nine Inch Nails senaste skiva via bittorrent (NIN har själva beslutat att släppa skivan gratis). Tekniker för med sig fantastiska möjligheter som bör tas tillvara. Musikbranchen har varit dålig på det, det erkänner, men det är inget försvar för att bryta mot lagen eller för att avskaffa upphovsrätten. Upphovsrätten i sin nuvarande form inkräktar INTE på dessa fantastiska möjligheter.

Dessutom är det så otroligt enkelt att bryta mot upphovsrättslagen att den har spelat ut sin roll. Fildelning är svårt att jämföra med många andra brott som är betydligt svårare att begå. Fildelning ser människor som en självklarhet, det är ett faktum vi måste acceptera.
    Det finns många brott som är lätta att begå. Exempelvis är det jättelätt att jobba svart och deklarera falskt. Borde vi därmed avskaffa skatteplikten?

Nu tycker jag inte att vi ska överdriva konsekvenserna av illegal nedladdning. När mp3-spelarna kom och den digitala musiken på nätet fick sitt genombrott hade CD-skivan spelat ut sin roll. Åratal senare har musikbranschen börjat fatta vinken och erbjuda legala alternativ. Visst har skivförsäljningen minskat, men det är ju för att folk helt enkelt inte vill ha skivor längre! Det klart att det är dåligt för artisterna om de får in mindre pengar, men det beror inte enbart på den illegala nedladdningen och det vet du också...
    Ja, jag vet också att det inte enbart beror på den illegala nedladdningen. Jag har aldrig påstått något annat heller, så där plockar du inga poäng.

Det är lite som att man skulle förbjudit frysen eftersom isförsäljarna inte längre kunde livnära sig på sitt yrke... Idiotiskt.
    Den liknelsen skulle snarare passa på om man helt förbjöd internet eller filutbyte via internet.

Jag tycker nog att jag har motiverat mig ganska väl redan. Jag ser fildelning som ett smidigit enkelt och billigt sätt att få tag på bra musik. Jag ser inte mig själv som en tjuv för det, jag bidrar gärna ekonomiskt till artister jag verkligen tycker om.
    Så generöst av dig. Det är klart att det är billigare att ta något utan att betala, jämfört med att betala.

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Först skriver du alltså att det inte är okej att bryta mot lagen. En mening senare är det okej, såvida man inte "ser" handlingen som något olagligt. Nu måste du förtydliga dig lite för att jag ska förstå.
    Ingen kan rent genrellt säga att det är rätt att antingen bryta mot alla lagar eller ingen alls. Jag tror att de flesta kan tänka sig att bryta mot en hel del lagar, och ibland kan det faktiskt vara rätt. En gång i tiden var det t.ex. kriminellt att vara homosexuell, och jag tror att du håller med mig om att det var var rätt att vara öppen med sin homosexualitet även om man riskerade straff. Människor har brutit mot lagar i alla tider, och det är inte så lätt att antingen försvara alla lagbrott eller inga alls.

Det finns många brott som är lätta att begå. Exempelvis är det jättelätt att jobba svart och deklarera falskt. Borde vi därmed avskaffa skatteplikten?
    Nej, men om någon vill utöva olydnad mot skatteplikten är inte jag den som har rätt att straffa den personen. Jag bryter mot en lag och argumenterar för varför det borde bli lagligt och varför man inte gör fel när man fildelar.

Den liknelsen skulle snarare passa på om man helt förbjöd internet eller filutbyte via internet.
    Vilket är precis vad man måste göra om man ska stoppa nedladdningen av upphovsrättsskyddat material.

Så generöst av dig. Det är klart att det är billigare att ta något utan att betala, jämfört med att betala.
    Jag betalar när jag finner det rimligt och när jag vill stödja artisten. Jag ser inte min nedladdning av musik som stöld, och oftast kan den inte liknas vid stöld heller eftersom artisten inte gått miste om något. Nej, jag skulle inte ens kunna betala för all musik jag äger.
    "Men om du inte vill betala för den är den väl ändå inte värd att ha?" säger någon puckad anti-fildelare. Jodå, det är den visst. Jag vill ha något och laddar ned det, därmed inte sagt att jag skulle överväga att betala för samma sak. Men som sagt, en del betalar jag för också och köper en del skivor så jag stöder den musik jag verkligen uppskattar...

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Det är ungefär samma som om jag säger att jag inte förstår snatteri/stöld/valfritt annat brott. (Förutsatt att det är illegal nedladdning vi pratar om.)
    nej för nerladdning är i princip riskfritt (om vi bortser från risken att få virus på datorn)
    det är extremt enkelt att handskas med ett nerladdningsprogram
    det går snabbt för dom allra flesta
    det är gratis
    etc etc
    hur kan man säga att nej det där vill jag inte ha, jag fattar inte grejen. isåfall ljuger man ju för sig själv.
    sen är det inte rätt att ladda ner musik illegalt för det och det är inte heller självklart att man gör det men klart att man förstår VARFÖR.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Ingen kan rent genrellt säga att det är rätt att antingen bryta mot alla lagar eller ingen alls. Jag tror att de flesta kan tänka sig att bryta mot en hel del lagar, och ibland kan det faktiskt vara rätt. En gång i tiden var det t.ex. kriminellt att vara homosexuell, och jag tror att du håller med mig om att det var var rätt att vara öppen med sin homosexualitet även om man riskerade straff. Människor har brutit mot lagar i alla tider, och det är inte så lätt att antingen försvara alla lagbrott eller inga alls.
    Visst håller jag med om det. Vissa lagar är riktigt konstiga och kan med bibehållen moral brytas mot. För mig är dock kriterierna för en sådan lag att den ska kränka mina grundläggande mänskliga rättigheter samt att mitt brytande av den inte kränker någon annans rättigheter. Om du är homosexuell eller inte påverkar inte mina rättigheter. Däremot om du piratkopierar mina verk så kränker du min rätt till bestämmande över det jag skapat.

Nej, men om någon vill utöva olydnad mot skatteplikten är inte jag den som har rätt att straffa den personen. Jag bryter mot en lag och argumenterar för varför det borde bli lagligt och varför man inte gör fel när man fildelar.
    Va? Nu förstår jag inte riktigt. Nej, det är ju klart att det inte är du som ska straffa den som byter mot skatteplikten. Vad har det med saken att göra? Menar du att jag har påstått att jag vill ha rätten att straffa den som bryter mot upphovsrättslagen?

Vilket är precis vad man måste göra om man ska stoppa nedladdningen av upphovsrättsskyddat material.
    Det är bara vad du tror och det tror inte jag alls.

Jag betalar när jag finner det rimligt och när jag vill stödja artisten. Jag ser inte min nedladdning av musik som stöld, och oftast kan den inte liknas vid stöld heller eftersom artisten inte gått miste om något. Nej, jag skulle inte ens kunna betala för all musik jag äger.
    "Inte ens kunna"? För att du inte har råd eller varför?

"Men om du inte vill betala för den är den väl ändå inte värd att ha?" säger någon puckad anti-fildelare.
    Så här skrev du i början av tråden:
    För det första borde man skilja på fildelning och olaglig fildelning. Olagligt blir det ju först om man delar med sig av upphovsrätts skyddat material, något som iofs de flesta som fildelar gör.
    Trots det påstår du alltså att jag och de andra som ser oss som antipirater är emot fildelning? Var har du fått det ifrån? Jag har flera gånger skrivit att jag tycker att fildelning är något bra. Kul förövrigt att du tycker att vi är "puckade". Det öppnar liksom för fler personangrepp.

Jodå, det är den visst. Jag vill ha något och laddar ned det, därmed inte sagt att jag skulle överväga att betala för samma sak. Men som sagt, en del betalar jag för också och köper en del skivor så jag stöder den musik jag verkligen uppskattar...
    Läs igenom det här högt för dig själv en gång. Låter det inte jävligt konstigt? Du betalar alltså bara för det du vill betala för? Men du vill ändå ha det som du inte tänker betala för? Du tar saker som du måste betala för, men du gör det utan att betala för det. Det låter som stöld i mina öron.

Sidan 12 av 12 FörstaFörsta ... 23456789101112

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •