Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Varför funkar inte Youtube-klippen längre?

  1. #1
    Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Mälarhöjden, Stockholms län, Sverige
    Inlägg
    32 090

    Standard Varför funkar inte Youtube-klippen längre?

    Det finns massvis av Kent-klipp på Youtube. Alla Kents videos finns där. Oftast uppladdade av fans för att de gillar videon. Dessa videos är länkade till från kent.nu och massvis av andra sajter.

    Nu har dessa länkar och embeddade videos slutat funka (tex. här: http://kent.nu/video-spela.asp?videoid=152 ) och jag ska nu berätta varför.

    SonyBMG har skrivit ett avtal med Youtube om att de och artisten ska få ersättning när deras videos visas. Det är ju superbra tycker jag. Tyvärr var sättet detta genomfördes på allt annat än superbra. Man kan säga att det var superdåligt faktiskt.

    SonyBMG har laddat upp alla Kents videos på nytt, på sitt eget Kent-konto, och samtidigt bett Youtube radera alla videos som fansen har laddat upp (detta gäller musikvideos, inte konsertklipp vad jag sett).

    Vad blir då effekten av detta? Jo, alla tusentals länkar till de "gamla" Youtube-klippen har slutat funka. Alla embeddade videoklipp har slutat funka. Det betyder att alla som vill se en video möts av ett felmeddelande.

    Att SonyBMG gått med på dessa villkor som Youtube har ställt är för mig en gåta, men SonyBMG vill naturligtvis börja få royalties så fort som möjligt och har då inte velat vänta på att Youtube gör det möjligt för SonyBMG att "claima" rätten till videos upplagda av andra än dem själva.

    Nu vet ni varför ni kanske kommer att stöta på icke fungerande länkar till Kent-videos (och andra SonyBMG-artister). Det enda vi kan göra innan SonyBMG fått Youtube att fixa dessa saker är att hänvisa till den officiella Kent-kanalen på Youutube: http://www.youtube.com/user/kentchannel
    Lid för konsten eller brinn.

  2. #2
    Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24 349

    Standard

    Skitbra att kent ska få ersättning för att videoklippen visas. Mindre bra att man inte kan se dom från hemsidan, men det kanske går att ändra? Vem är det som sköter kentchannel förresten? Är det nån från skivbolaget?
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

    Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

  3. #3
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    2 130

    Standard

    Jag har ett par små frågor angående "Musicboxen" som Kent.nu länkar till:
    Kommer den att finnas kvar och finns det någon möjlighet att få in "Columbus" och "Generation ex" i den? Dessa videos saknas.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Ort
    Vantaa/Vanda, Finland
    Inlägg
    456

    Standard

    Sorry to post in English, takes too long to try to think på svenska.

    Are all of the videos really available at the Kent channel on Youtube? I just yesterday saw the Reijo Taipale -video for the first time and wanted to compare it to the original one, but couldn't find it. Or maybe there is a good reason why it isn't uploaded and I should be aware of it..?

  5. #5
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    2 130

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Suvi Visa inlägg
    Sorry to post in English, takes too long to try to think på svenska.

    Are all of the videos really available at the Kent channel on Youtube? I just yesterday saw the Reijo Taipale -video for the first time and wanted to compare it to the original one, but couldn't find it. Or maybe there is a good reason why it isn't uploaded and I should be aware of it..?
    I couldn't find it on YouTube either. You can still watch it in the Kent-Musicbox though!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Ort
    Vantaa/Vanda, Finland
    Inlägg
    456

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rotuhiiri Visa inlägg
    I couldn't find it on YouTube either. You can still watch it in the Kent-Musicbox though!
    Thanks.. The Musicbox somehow always fucks up my Firefox I guess I'll just have to start using Safari.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Suvi Visa inlägg
    Thanks.. The Musicbox somehow always fucks up my Firefox I guess I'll just have to start using Safari.
    FOr some reason, i couldnt use firefox for musicbox eighter. But now its working as a swiss clock (yes, got mac)..
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!



  8. #8
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Varför kan man inte embeda videos för? Även om jag har en film på min blogg får väl bandet ersättning varje gång någon ser på filmen?

  9. #9
    Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Mälarhöjden, Stockholms län, Sverige
    Inlägg
    32 090

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sofia747 Visa inlägg
    Skitbra att kent ska få ersättning för att videoklippen visas. Mindre bra att man inte kan se dom från hemsidan, men det kanske går att ändra? Vem är det som sköter kentchannel förresten? Är det nån från skivbolaget?
    SonyBMG jobbar på att få till en ändring så att de officiella klippen går att ändra. Kentchannel sköts av skivbolaget.
    Lid för konsten eller brinn.

  10. #10
    Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Mälarhöjden, Stockholms län, Sverige
    Inlägg
    32 090

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rotuhiiri Visa inlägg
    Jag har ett par små frågor angående "Musicboxen" som Kent.nu länkar till:
    Kommer den att finnas kvar och finns det någon möjlighet att få in "Columbus" och "Generation ex" i den? Dessa videos saknas.
    Jag vet inte vad som ska hända med Musicbox. Den var ju väldigt viktig för skivbolaget för några månader sedan men nu är det tydligen Youtube som är viktigast. Det har alltid dröjt länge innan nya videor kommer in i Musicbox, tyvärr.
    Lid för konsten eller brinn.

  11. #11
    Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Mälarhöjden, Stockholms län, Sverige
    Inlägg
    32 090

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Varför kan man inte embeda videos för?
    Om jag det visste. SonyBMG säger att det är Youtube som bestämt att det ska vara så och att SonyBMG nu jobbar på att få till det så att man kan embedda.

    Personligen tycker jag ju att man skulle ha väntat med detta avtal tills Youtube hade löst både embeddingen och möjligheten att claima material som andra laddat upp. Att ta bort en massa videos är så jävla idiotiskt korkat att jag kokar när jag tänker på det. Gör man så så har man inte fattat vad internet handlar om. Inte för fem öre. Men å andra sidan, vem är förvånad?
    Lid för konsten eller brinn.

  12. #12
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henrik Visa inlägg
    Om jag det visste. SonyBMG säger att det är Youtube som bestämt att det ska vara så och att SonyBMG nu jobbar på att få till det så att man kan embedda.

    Personligen tycker jag ju att man skulle ha väntat med detta avtal tills Youtube hade löst både embeddingen och möjligheten att claima material som andra laddat upp. Att ta bort en massa videos är så jävla idiotiskt korkat att jag kokar när jag tänker på det. Gör man så så har man inte fattat vad internet handlar om. Inte för fem öre. Men å andra sidan, vem är förvånad?
    Jag och en kompis gjorde nyligen en channel på Youtube (Zuerst Vorder) och då fick vi välja om vi ville låta andra att embedda våran film eller inte. Självfallet ville vi ge andra chansen att se på filmen och sprida den via sina bloggar, ser ingen anledning att inte göra det

    Någonting annat jag har svårt att förstå är att Youtube vill bestämma över BMGs möjligheter att välja mellan att kunna embedda eller inte. Vad har de för intresse i frågan?

  13. #13
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    2 216

    Standard

    Sverige tralllaaa i ett nöötskaaal..
    (mimmi77 med ny tillfällig profil)

  14. #14

    Standard

    Henrik:

    Naa faar jeg musicbox til aa virke her jeg sitter i tsjekkia, men jeg har ikke adgang til aa se feks generation ex direkte fra youtube (Feilmelding: This video is not available in your country.) Jeg faar se feks columbus og ingenting, men ikke music non stop osv.. Hvorfor ikke? Ikke at jeg har det store behovet, i og med at musicbox endelig fungerer for meg, men det er jo litt synd at kentchannels videos ikke fungerer i det store utland, er det ikke?
    Senast redigerat av Sorrow den 2008-04-18 klockan 16:01.
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •