Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kentlåtar på keyboard. Hjälp?

Nybörjare FuttFels avatar
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard Kentlåtar på keyboard. Hjälp?

http://www.youtube.com/watch?v=WAiHDGL9UWA

Detta är den enda video jag känner till. Men den är bara 1:50 lång, jag ser inte vad han spelar utanför skärmen och ackorden han gav mig verkar inte stämma. Synd, för det är den enda Kentlåt med riktigt mycket piano som man dessutom kan spela hela vägen igenom.

Så... Vore fin fint med hjälp, jag är inte så haj på gitarr så alla tabs här är för min del oanvändbara. (Orkar inte lära mig just nu...) Men keyboard däremot är en annan sak.

Kan någon hjälpa mig få ordning ett 'sheet music' för den här låten? Vore kul att lära sig hela den.

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Ackorden är ju desamma på keyboard som på gitarr antar jag... Alltså ska det ju stämma om du spelar efter dom ackord som står på kent.nu, även fast det är en keyboard och inte gitarr du kör på.

Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Visst. Men vem vill spela bara ackord på ett piano? Sitta och bara trycka C... C... C... C... G... G... G... G... D... D... d..

Med vänsterhanden, inte kul. Båda händer, ackord samt melodi samtidigt är det som gäller. Annars är ju det ointressant. Samma med högerhanden, att spela enbart melodier på piano kan ju vem som helst.

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Nä, men man kan ju färga dom och utgå ifrån dom. Tonerna i OWC har jag t ex lyckats spela löst bara på gitarr med utgång från ackorden. Slingorna är lätta att lista ut, nu har du ju dessutom en YouTube-film på det.

Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Inte så lätt för min del. :P Jag är ganska ny på instrument i största allmänhet, visst kan man lyssna sig till men för min del skulle det nog ta en mindre evighet nu...

Så tyvärr, med bara ackorden samt begränsad kunnighet om annat så kommer jag inte långt. Därför jag undrar om någon kan få ner låten på ett notstycke.

Medlem veturs avatar
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Jag tog ut introt allra hastigast. Ska kanske försöka mig på resten av låten nån gång.
    Det är så det ska vara
    Som en perkfekt och underbar lag
    Perfekt och oförstörbar
    som du

Medlem veturs avatar
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Jag hittade en gitarrplockversion av låten också när jag googlade lite (http://tabnabber.com/view_Tab.asp?so...Kent&sName=OWC) Om man vill kan man ju försöka överföra det till piano. Plocket är dock inte skrivet på vanligt sätt, utan det står vilken ton man spelar på varje sträng istället för vilket band. Vad siffrorna gör där har jag ingen aning om. Men vad jag har förstått så betyder de stora bokstäverna höjt ett halvt tonsteg, d.v.s. F = f#, C = c# o.s.v.
    Det är så det ska vara
    Perfekt och oförstörbar
    som du

Medlem veturs avatar
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Jag har gjort ett försök till versen nu också. Sen kommer den svåra biten under mellanspelet där pianot till stor del är dränkt av andra intstrument. Det kanske går att improvisera ihop ett stycke där.
    Det är så det ska vara
    Perfekt och oförstörbar
    som du

Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Åh hej och hå, hade ingen aning om att någon postat här. Tack som faen, ska kolla direkt! =D

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •