Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 54

Ämne: Socialstyrelsen/13-års gräns

Mr. Manager
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard Socialstyrelsen/13-års gräns

Vänner!
    Här är de regler man har att efterleva som fastighetsägare, arrangör och verksamhetsutövare (artist).
    MVH
    Martin

Socialstyrelsens allmänna råd om höga ljudnivåer;

beslutade den 15 mars 2005.
    I dessa allmänna råd ges rekommendationer till stöd för tillämpningen av 9 kap. 3 § och 26 kap. 19 § miljöbalken. Tillämpningsområde Dessa allmänna råd gäller för sådana lokaler och platser, såväl inomsom utomhus, där hög musik spelas, t.ex. diskotek, konsert- och träningslokaler.

Egenkontroll Verksamhetsutövaren skall enligt 26 kap. 19 § miljöbalken fortlöpande planera och kontrollera verksamheten för att motverka eller förebygga att olägenheter för människors hälsa uppstår. Egenkontrollen bör bland annat inkludera fortlöpande kontroller av ljudnivåerna. Utredning Standardiserade mätmetoder bör användas.

Riktvärden Dessa riktvärden bör tillämpas vid bedömningen av om olägenhet för människors hälsa föreligger. Såväl värdena i tabell 1 som 2 bör beaktas vid bedömningen.

Tabell 1 – Riktvärden för lokaler och platser dit barn under 13 års ålder inte har tillträde

Maximalt ljud (LAFmax1) 115 dB
    Ekvivalent ljud (LAeqT2) 100 dB

Tabell 2 – Riktvärden för lokaler och platser dit både barn och vuxna har tillträde

Maximalt ljud (LAFmax1) 110 dB
    Ekvivalent ljud (LAeqT2) 097 dB

Särskild hänsyn bör tas i verksamheter som är särskilt riktade till barn, s.k. knattediskotek eller liknande. Där bör ekvivalenta A-vägda ljudnivåer under 90 dB alltid eftersträvas.

Socialstyrelsen

Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2004

Cool

Citat Ursprungligen postat av Martin Roos Visa inlägg
    Vänner!
    Här är de regler man har att efterleva som fastighetsägare, arrangör och verksamhetsutövare (artist).
    MVH
    Martin

Socialstyrelsens allmänna råd om höga ljudnivåer;

beslutade den 15 mars 2005.
    I dessa allmänna råd ges rekommendationer till stöd för tillämpningen av 9 kap. 3 § och 26 kap. 19 § miljöbalken. Tillämpningsområde Dessa allmänna råd gäller för sådana lokaler och platser, såväl inomsom utomhus, där hög musik spelas, t.ex. diskotek, konsert- och träningslokaler.

Egenkontroll Verksamhetsutövaren skall enligt 26 kap. 19 § miljöbalken fortlöpande planera och kontrollera verksamheten för att motverka eller förebygga att olägenheter för människors hälsa uppstår. Egenkontrollen bör bland annat inkludera fortlöpande kontroller av ljudnivåerna. Utredning Standardiserade mätmetoder bör användas.

Riktvärden Dessa riktvärden bör tillämpas vid bedömningen av om olägenhet för människors hälsa föreligger. Såväl värdena i tabell 1 som 2 bör beaktas vid bedömningen.

Tabell 1 – Riktvärden för lokaler och platser dit barn under 13 års ålder inte har tillträde

Maximalt ljud (LAFmax1) 115 dB
    Ekvivalent ljud (LAeqT2) 100 dB

Tabell 2 – Riktvärden för lokaler och platser dit både barn och vuxna har tillträde

Maximalt ljud (LAFmax1) 110 dB
    Ekvivalent ljud (LAeqT2) 097 dB

Särskild hänsyn bör tas i verksamheter som är särskilt riktade till barn, s.k. knattediskotek eller liknande. Där bör ekvivalenta A-vägda ljudnivåer under 90 dB alltid eftersträvas.

Socialstyrelsen
    Ballt. KooLT.

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Om jag inte minns fel så betyder denna ökning på 3db att ljudeffekten fördubblas. Vilket är en bra grej.
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

ivan 12 år var mycket besviken!!! min bror skrattade.......
    hur som helst, var det inte kent själva som valde det? och om dom hade valt att ha längre ljud hade alla kunnat gå... jag såg själv kent när jag var under 13 och var överlycklig så nog känner jag lite medlidande för ivan allt.......

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    ivan 12 år var mycket besviken!!! min bror skrattade.......
    hur som helst, var det inte kent själva som valde det? och om dom hade valt att ha längre ljud hade alla kunnat gå... jag såg själv kent när jag var under 13 och var överlycklig så nog känner jag lite medlidande för ivan allt.......
    jag började med skratta åt honm, är jag en hemsk människa? fast meat hur aftonbladet la upp det kanske ... jag såg kent när jag var 11 första gången. så jag känner med lite medlidande....

Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

jag såg kent när jag var 10 förra gången vad är felet med mig nu då?
    jag är faktiskt nästan 13 så vad är reglerna där?

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Sep 2006

Standard

Just nu är jag väldigt glad att jag är 14. XD

Nybörjare
    Reg.datum
    Dec 2005

Standard

Men faaaaaaaan!!!!!!!! Och jag som just börjat acceptera att jag bara är tolv!!!! Nu tänker jag gråta bittra tårar av besvikelse. Jättejättekul att alla mina vänner kommer kunna gå men inte jag. Fan, jävla sverige. Fan fan vad jag hatar sverige just nu.
    HAHAHAHA XD

Erfaren medlem 13_Maj_tjejens avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Men alltså hur många fans har Kent som är under 13, väldigt få känns det som, visst jag började väl gilla Kent när jag var ca 12, i samband med v&a men det var ju också en såndär skiva med extremt lättlyssnade låtar men det känns ju inte direkt som att de som är 12-13 nu började lyssna när v&a kom, mestadels eftersom de bara var 7-8 år och det låter lite för ungt i mina öron, dojd har jag ännu mer svårt att tro, fast iofs visst 10-11 år ligger kanska precis på gränsen för att förstå sådan musik men vad vet jag egentligen, troligen ingenting, jag brukar ha fel.
    "Getting old is not for sissies."

Erfaren medlem kentads avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

alltså, jag har fått min lillasyster att gilla kent och hon är 12. ^^ lite arg hon är! men tror ni hon kommer in ändå? hon ser fan minst ut som 14

Erfaren medlem 13_Maj_tjejens avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av kentad Visa inlägg
    alltså, jag har fått min lillasyster att gilla kent och hon är 12. ^^ lite arg hon är! men tror ni hon kommer in ändå? hon ser fan minst ut som 14
    Min lillasyster är nästan i samma ålder och hon är helt hopplös, hon lyssnar fortfarande på samma meningslösa musik...
    Hon tycker att JB sjunger dåligt och är ful (som om det skulle ha något med saken att göra) osv.

Fast iofs alla mognar inte i samma takt och en del ändrar aldrig musiksmak.
    "Getting old is not for sissies."

Medlem Pierrens avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Jag undrar hur dom ska kolla det. Man måste ju inte ha legg när man är 14 precis, går dom på längd/utseende då eller?
    du, du, du gör mig hel

Bilddagboken

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

nää precis, det blir nog inte så svårt för dom under 13 att komma in ... ?
    man kanske inte direkt blir insläppt om man är 5 men är man runt 13 borde det nog vara hyffsat lätt... liksom överdrivet ståhej i aftonbladet? aja

Medlem Pierrens avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Det är en regel men fungerar med som en rekommendation, eller?
    du, du, du gör mig hel

Bilddagboken

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Pierren Visa inlägg
    Det är en regel men fungerar med som en rekommendation, eller?
    haha känns som det eftersom att det är så lätt att komma runt den liksom, på hultsfred satt det lappar på träden framför hawaii där det stog att man inte fick gå framför om man var under 13 ... hahaha seriöst ; D

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •