Sidan 52 av 76 FörstaFörsta ... 2424344454647484950515253545556575859606162 ... SistaSista
Resultat 766 till 780 av 1127

Ämne: Diskussioner om låtlistorna (SPOILERS)

Medlem Marishkas avatar
    Reg.datum
    Dec 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    De egna gigen spelar vi 21-22 låtar (jag räknar Om Du Var Här och Dom Andra som 2 olika låtar, de råkar bara sitta ihop).
    Jag tycker det är precis på gränsen till aningen för långt.
    En annan anledning till att vi spelar de låtar vi gör är att vi spelar det vi VILL spela (med vissa undantag/kompromisser).
    Och det där med att byta 56 låtar per gig är helt enkelt inte realistiskt.
    Jag vet inte om nån stå det ut att skrika och sjunga när ni spela 56 låter (eller flera timmar). ;-)
    Tänker att det är tillräcklig om ett band spelar omkring 90 minuter.

Men för mig vore det förfullt om ni spelar ens bara 30 minuter och det nånstans i Tyskland.
    Flyger alltid till Sverige blir för dyrt med tiden...
    (men jag vet att ni kommer aldrig tillbaka igen *sniff*)

(ursäkta min dåligt svenska... )
    Senast redigerat av Marishka den 2008-07-17 klockan 10:08.
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    History knows no conjunctive!

Medlem eyous avatar
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Helst skulle man ju vilja höra alla låtar någon gång live, men det är ju en omöjlighet och även om de skulle spela olika låtar på varje konsert så skulle man missa någon. Jag har alltid velat höra Nihilisten live, men den missade jag i Stockholm för jag gick på "fel" konsert, men igengäld spelades en hög andra låtar. Skulle alla låtar spelas som alla vill höra fick konserten hålla på en vecka .
    In my life
    Why do I give valuable time
    To people who don't care if I
    Live or die?

Medlem Jolenes avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Jeg har ikke fått sett de en eneste gang i sommer, så 3-4 timer hadde vært helt fint for min del! Heller lenger tid med et band man virkelig liker enn å høre på flere halvdårlige band som det kanskje blir på festivaler.
    Och jag känner en sån lättnad när musiken går på igen...

Smygare
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

jag är alltid nöjd
    kanske fick jag inte höra just mina favoritlåtar
    men jag är endå helnöjd och lyckligast för jag har ju fått se kent.

puss. göteborg snart.

Standard

Jag menar inte att det är vi som blir trötta fysiskt utan att jag har svårt att se poängen överhuvudtaget med att lyssna på EN artist i 4 timmar.
    Men som sagt, det är bara min åsikt.
    Jo, det är sant. Samtidigt kan man aldrig få nog av er musik. Men det är självklart bara min åsikt. Fortsätt som ni gör.

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

3-4 timmars konsert?! Huh?! Hur fan ska man orka se på det? Man orkar ju inte ens se en film på bio så länge...

Ikväll är det Winnerbäck i Mariestad! Blir götters!

/Daniel
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Det finns många som faller bort för att jag och de andra tycker att de är dåliga/trista/låter kass live.
    Jag är ytterst tveksam till att jag kommer att få svar, men försöka duger.
    Kan du inte ge exempel på låtar som enligt er är dåliga/trista/låter kass live?

Gärna med en motivering. Samtidigt förstår jag om du/ni inte vill avrätta låtar offentligt.

Citat Ursprungligen postat av popdrog Visa inlägg
    Jag tror inte jag hade orkat en 3h konsert.
    Jag har överlevt 3 h och 15 min Ulf Lundell.
    Det var en riktigt lysande spelning, tro det eller ej.
    Men visst, hellre 100 min tight kent, än 195 min avslaget.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

fördelen med en lång setlist är ju annars att man slipper kompromissa och välja bort en massa bra låtar, ju fler skivor ett band släpper, desto fler låtar finns det att välja bland och finns det då kanske 5-6 grymma livelåtar på skiva kanske bara en eller två kommer med eller om ens det. lite synd är det ju om grymma låtar måste stryka på foten för att det inte finns plats för dem i setlisten och det måste ju finnas fler grymma låtar som fått stryka på foten än låtar som bandet inte gillar att spela live.

och för att förtydliga så menade jag typ 5-6 låtar som ingår i en "pool" av byteslåtar där man plockar 2-4 låtar per konsert och varierar setlistorna med. vore intressant att veta hur stor en sån "pool" blir när den är lagom, eller typ hur många byteslåtar som är okej att repa in och plocka bland, de senaste turnéerna har det väl varit runt 6-7 olika låtar som dykt upp på olika ställen i setlistsen...

sist men inte minst så bygger inte den här turnén på nån skiva som tidigare turnéer gjort, tidigare om åren har det ju varit kanske 7-8 låtar från senaste skivan och resten gamla godingar och byteslåtar och ännu fler albumlåtar om det varit en turné för att supporta en skiva. nu är det trots allt bara 5 tts-låtar och resten en del nyare livefavoriter och sen en stor portion "gamla" låtar, (den del som jag gläds nåt förbannat åt). det handlar ju hela tiden om att kompromissa, den stora massan vill väl höra hitsen medan jag & en del andra som inte utgör nån stor grupp helst vill höra obskyra albumspår och b-sidor. känns lite som att den här setlisten är den som nog kan göra flest människor nöjda men det går nog aldrig att göra alla nöjda. man får vara glad åt det som ges och jag är överlycklig över att äntligen få höra blåjeans igen, enligt mig är den en av kents grymmaste livelåtar, inte pga låten utan mer känslan och "tyngden" (eller hur man nu ska beskriva det). och stenbrott är lika grymt tung och distad och sen ovanpå det lite b-sidor och albumspår. fantastiskt. ovanpå det kommer en ungefär lika stor portion nya låtar och den här blandningen känns som sagt grym, ungefär lika mycket gammalt som nytt.

nu blev det lite långt här men vad jag vill komma fram till är att den här låtlistan känns som den mest varierade på länge eftersom den inte bygger på en skiva med gamla godingar instoppade, det här är mer som en påse malaco gott & blandat. vissa tycker inte om lakritsen i påsen medan andra älskar lakrits...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av popdrog Visa inlägg
    Jag tror inte jag hade orkat en 3h konsert. Sen plus förband till det eller?
    Hellre då som det är nu, flera lite kortare. :P
    du orkar köa utanför 30 timmar men du orkar inte se bandet i tre? haha. man behöver ju inte stå längst fram och trängas i tre timmar om man tycker det är för jobbigt liksom.

Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    fördelen med en lång setlist är ju annars att man slipper kompromissa och välja bort en massa bra låtar, ju fler skivor ett band släpper, desto fler låtar finns det att välja bland och finns det då kanske 5-6 grymma livelåtar på skiva kanske bara en eller två kommer med eller om ens det. lite synd är det ju om grymma låtar måste stryka på foten för att det inte finns plats för dem i setlisten och det måste ju finnas fler grymma låtar som fått stryka på foten än låtar som bandet inte gillar att spela live.

och för att förtydliga så menade jag typ 5-6 låtar som ingår i en "pool" av byteslåtar där man plockar 2-4 låtar per konsert och varierar setlistorna med. vore intressant att veta hur stor en sån "pool" blir när den är lagom, eller typ hur många byteslåtar som är okej att repa in och plocka bland, de senaste turnéerna har det väl varit runt 6-7 olika låtar som dykt upp på olika ställen i setlistsen...

sist men inte minst så bygger inte den här turnén på nån skiva som tidigare turnéer gjort, tidigare om åren har det ju varit kanske 7-8 låtar från senaste skivan och resten gamla godingar och byteslåtar och ännu fler albumlåtar om det varit en turné för att supporta en skiva. nu är det trots allt bara 5 tts-låtar och resten en del nyare livefavoriter och sen en stor portion "gamla" låtar, (den del som jag gläds nåt förbannat åt). det handlar ju hela tiden om att kompromissa, den stora massan vill väl höra hitsen medan jag & en del andra som inte utgör nån stor grupp helst vill höra obskyra albumspår och b-sidor. känns lite som att den här setlisten är den som nog kan göra flest människor nöjda men det går nog aldrig att göra alla nöjda. man får vara glad åt det som ges och jag är överlycklig över att äntligen få höra blåjeans igen, enligt mig är den en av kents grymmaste livelåtar, inte pga låten utan mer känslan och "tyngden" (eller hur man nu ska beskriva det). och stenbrott är lika grymt tung och distad och sen ovanpå det lite b-sidor och albumspår. fantastiskt. ovanpå det kommer en ungefär lika stor portion nya låtar och den här blandningen känns som sagt grym, ungefär lika mycket gammalt som nytt.

nu blev det lite långt här men vad jag vill komma fram till är att den här låtlistan känns som den mest varierade på länge eftersom den inte bygger på en skiva med gamla godingar instoppade, det här är mer som en påse malaco gott & blandat. vissa tycker inte om lakritsen i påsen medan andra älskar lakrits...
    På samma sätt som folk tenderar att inte inse att man testar flera olika arr på samma låt (nästan aldrig bara det som blir slutproduktionen) när man spelar in en skiva, så spelar man igenom en jävla massa låtar när man repar inför en turné. Vi gick säkert igenom 40-50 låtar på repen till höstturnén. Jag tror att vi slutade med en "pool" på ca 30 låtar som vi spelade på hösten. Ett grundset och ett utbytes/extraset med låtar som stoppades in.
    Till våren så repade vi förutom dessa 15 låtar till men då var det mer planerat, dvs vi visste ungefär vad setet behövde av erfarenheten från hösten.
    Nu har vi lagt till ytterligare 10-15 låtar och då grävde vi ju väldigt djupt i katalogen.
    När man gör en produktion så som denna med ljus och filmer och laser och fan och hans moster så KAN man inte byta exakt hur man vill. Man får liksom följa en grov grundplan för gigen eftersom det annars blir totalt tekniskt kaos. det är ju en nackdel med stor teknisk produktion. Fördelen är ju den uppenbara. Det blir extremt fett.
    Det största problemet med festivaler är ju annars att man inte har ngt soundcheck. Det är annars då man brukar kunna repa en låt som man inte spelat på länge om man får feeling.
    Nu har dessutom resorna varit så bökiga så att vi inte hunnit med soundcheck på de flesta egna gigen heller. Vi har typ kommit fram 1,5 timme innan gig och gjort setlistförändringar på planet eller i bussen.
    I Tuna repade vi Beskyddaren i logen. På två acke och en elgitarr man inte hörde, utan trummor och keyboard. Bovin spelade aldrig låten med oss innan. Han och Max (som aldrig spelat den) hade ackorden på ett papper
    Men det blev helt OK ändå tror jag bestämt.
    Senast redigerat av J.Berg den 2008-07-17 klockan 12:39.

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Bovin spelade aldrig låten med oss innan. Han och Max (som aldrig spelat den) hade ackorden på ett papper
    Skickliga musiker, tror jag bestämt att det heter
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Beskyddaren eller Klåparen eller båda i Göteborg, tack!
    .
    .

just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

I Tuna repade vi Beskyddaren i logen. På två acke och en elgitarr man inte hörde, utan trummor och keyboard. Bovin spelade aldrig låten med oss innan. Han och Max (som aldrig spelat den) hade ackorden på ett papper
    det blev riktigt grymt måste jag säga och en rolig överaskning och det håller nog de flesta med mig om. tack
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Standard

Jeg er spent innenfor lørdagens spilling. Det var veldig bra på zinken, med unntak av en eneste låt som jeg syntes "falt igjennom" arrangementsmessig. Er spent på om den kommer på bukta også, og om kent klarer å få den opp på nivå med resten.

kent er "the grand finale" på bukta, så de får lov til å gå over tida og showe litt ekstra om de vil.

Jeg har forøvrig tenkt en del på det med arrangement på låtene, men så kom jocke meg i forkjøpet, gitt. Men han nevnte på at det er enkelte låter han synes låter kass live. Men jeg vet ikke om det er arrangementet de legger opp til eller om det er låtene i seg selv som gjør at de ikke fungerer live. Det hadde vært roligt å høre kentlåter, spilt av kent selv, i totalt nye arrangementer.

Sånnsett har jeg heller ikke så mye jeg skulle ha sagt, det eneste sammenligningsgrunnlaget jeg har er fra zinken...

Forresten, jeg er litt spent på hvordan dere løser laser/storskjerm-showet på festivaler. Det er vel sånn omtrent umulig å ta med og rigge opp eget utstyr...(?)
    Senast redigerat av Sorrow den 2008-07-17 klockan 14:53.
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2004

Standard

Angående snack om längd på konserterna ...

Kent är mitt favoritband, jag kan sjunga med i samtliga låtar, köper alla skivor etc.

Ändå tyckte jag att spelningen på Zinkensdamm samt i Ö-vik var aningen för långa. Det var nog då jag insåg att man kan verkligen få för mycket av det goda (tro det eller ej). 2 timmar är nog ungefär vad jag klarar av, blir det nå mycket längre så vettefan.

Med det sagt kanske jag inte klassas som ett riktigt 'fan' men vafan, det finns gränser. Jag vill ha kvar känslan av att det är speciellt att se kent live, det ska inte gå till överdrift Skulle verkligen inte bli ledsen om jag hamnade på en kent konsert som var över på en timme, kan tänka mig att magin skulle vara fullständig rakt igenom en sådan konsert.
    Skellefteå 4/6 -05
    Stockholm 17/11 -07
    Örnsköldsvik 6/3 -08
    (Stockholm 28/6 -08)

Sidan 52 av 76 FörstaFörsta ... 2424344454647484950515253545556575859606162 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •