Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Folket - E-tunaspelningar Martin Sköld minns

Erfaren medlem Pulvermoss avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard Folket - E-tunaspelningar Martin Sköld minns

Eftersom jag är så snäll skriver jag av tidningen då artikeln inte fanns på tidningen Folkets hemsida när jag kollade (runt 13:00). Den är skriven av Jesper Bohm. Finns åtminstone två historier jag inte hört förut, som första spelningen Martin Roos såg utan att spela i bandet..

Martin längs minnenas allé
    ESKILSTUNA. I kväll spelar Kent i Eskilstuna. För tolfte gången i ordningen - sedan namnbytet till Kent 1993. Folket följde basisten Martin Sköld längs minnenas alléw när han minns tillbaka på tolv år av spelningar i hemstaden.
    - Man kommer kanske inte ihåg vilka låtar vi spelade, men man brukar minnas saker runt omkring. Ibland brukar vi prata om sådant i bandet och när vi får prata så lägger alla sin lilla tårtbit av minnen så att det blir som ett gemensamt minne ändå, säger Martin.
    28 februari 2008 Sporthallen
    - Vi spelade på Peace and Love i Borlänge och det var första spelningen på den här sommarsvängen och det var skitbra publik, men när vi spelade i Eskilstuna kände man verkligen "fan, nu har vi kommit hem". Det var absolut, utan konkurrens, bästa publiken vi hade under den vårsvängen. Och jag kommer ihåg att jag var väldigt nervös innan.
    23 juli 2002 Kalasturnén, Parken Zoo
    - Det var Kalasturnén med Thåström och Hellacopters. Jag hade sett Thåström på precis samma scen när jag gick i plugget och det tänkte jag på när jag stod och glodde på honom från sidan där man hade logerna. Sedan kommer jag ihåg att alla föräldrar var där och att det var rätt rörigt i den där lilla ladan bredvid.
    14 juli 2000 Kalasturnén. Isstadion
    - Den första låten vi spelade på den spelningen var OWC. Markus brukade spela piano och Harri brukade spela trummor på just den låten, me nså bytte de så vår turnéledare Nisse fick spela trummor på den låten istället. Bara för att han föräldrar skulle vara där. Så han spelade den låten och gick av skitstolt, men så visade det sig att hans föräldrar hade stått så att de inte sett trummorna. Så det blev flopp där ändå. Och sedan var det fest på Country hotell.
    11 februari 2000 Sporthallen
    -Det var med The Ark, men annars kommer jag inte ihåg så mycket av den spelningen.
    30 juni 1998 Parken Zoo
    - Oj, nu börjar vi komma långt tillbaka i tiden. Det är ju tio år sedan. Vi släppte Isola i november 1997 och sedan turnerade vi. Vi gjorde också den engelska skivan samtidigt som vi gjorde den svenska. Det jag minns av den sommaren är just bara att vi turnerade jäbligt mycket och till slut flöt allt samman. Ena dagen var vi i Köln och spelade och andrta dagen var vi i Nyköping och då skulle Jocke sjunga på svenska och så var vi i Englad två dagar och då skulle Jocke sjunga på engelska.
    - Jag kommer ihåg att allt var så jävla förvirrande. Den sommaren fanns det hur många stadsfestivaler som helst och vi spelade på typ alla. Jag har för mig att vi gjorde typ 60 eller 68 spelningar från våren till slutet av sommaren bara i Sverige, och kanske lite i Norden, vilket är otroligt mycket.
    31 februari 1998 Popstad (Hotell Statt)
    - Den spelningen kommer jag ihåg som väldigt bra.
    - Det var en kul händelse, många gamla kompisar och jag minns att allt runtomkring var väldigt kul. Vi hängde på något hotellrum och kollade på andra band.
    12 oktober 1996, 30 april 1997, 6 december 1997 Stinsen
    - Jag kommer ihåg att vi spelade på Stinsen ett par gånger. Jag kommer ihåg en spelning specielltm jag vet inte vilken det var, när en tjej som hade flugit från Japan för att kolla på oss. Hon blev så himla rädd för alla fulla svenskar som var typ dubbelt så stora, så hon gick därifrån, hon vågade inte vara kvar. Jag tyckte så himla synd om henne.
    1996 5 juli Vilstafestivalen
    - Ja, men det kommer jag ihåg. Det var första spelningen som Martin Roos såg med oss utan att vara med i bandet. Och jag kommer ihåg att han grät efter den spelningen. Han tyckte det var så bra. Han hade ju aldrig sett oss live. Och han ångrade sig nog lite också.
    1996 20 april Exit
    - Exit, var låg det någonstans? Exit har jag faktiskt ingen koll på.
    JESPER BOHM
    Suffer with pride.

Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Pulvermos Visa inlägg
    14 juli 2000 Kalasturnén. Isstadion
    - Den första låten vi spelade på den spelningen var OWC. Markus brukade spela piano och Harri brukade spela trummor på just den låten, men så bytte de så vår turnéledare Nisse fick spela trummor på den låten istället. Bara för att hans föräldrar skulle vara där. Så han spelade den låten och gick av skitstolt, men så visade det sig att hans föräldrar hade stått så att de inte sett trummorna. Så det blev flopp där ändå.
    Hahaha, stackars Nisse!

Å andra sidan är det inte alla som, trots detta, har fått trumma med kent.

Jag såg ju Isolaturnén jan-febr 1998, men kan inte minnas några trummor alls under just OWC (som brukade inleda spelningarna). Jag har hela tiden tänkt tillbaka på det som att Markus spelade piano och Jocke sjöng. Inte att Harri satt bak trummorna. Inte inledningsvis i alla fall. Där ser man.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Grymt jobbat Pulvermos! Cred!
    Trevlig artikel också
    "Jag har inte längre något vettigt att säga med min jävla signatur"

Erfaren medlem Pulvermoss avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av david_h Visa inlägg