Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: dom upplagda låtarna

Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007

Standard dom upplagda låtarna

Okej ackord på hemsidan är lite fucked up. En del låtar finns bara halva tabben på(typ som låten är avklippt) kolla "Du är ånga" som exempel.

Sen funderar jag lite: Stämmer verkligen ackorden på LSD, någon? Slutdelen av verserna jag tänker på. Vet att det är D i dur ibland istället för dm och på vissa ställen känns det... som att det ska vara andra ackord. Mycke whine för en sång kan man tycka men jag älskar den låten och vill lira den rätt.

Hoppas det går att fixa! Och kul att alla låtar finns här.
    "Det hjärtat är fullt av talar munnen."

Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

detdär första har ju tagits upp i "kent.nu"-avdelningen.. och ja det är j lite wierd.

men sen det med LSD tycker jag låter som det ska...
    meningslösa, menigslöösa

Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av NewBorn Visa inlägg
    detdär första har ju tagits upp i "kent.nu"-avdelningen.. och ja det är j lite wierd.

men sen det med LSD tycker jag låter som det ska...
    Delen där "Kan man vara eeeensam" ska det vara D i dur inte dmoll. testa och sjung med så känner du.

Va bra att det redan tagits upp ^^. Det har gått nån vecka sen jag märkte det så jag tyckte det var lika bra att säga något.

Erfaren medlem megalomanias avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av skugge Visa inlägg
    Va bra att det redan tagits upp ^^. Det har gått nån vecka sen jag märkte det så jag tyckte det var lika bra att säga något.
    Verkar inte vara nåt som ska åtgärdas heller, admin har väl inte ens kommenterat det tror jag.

Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Delen där "Kan man vara eeeensam" ska det vara D i dur inte dmoll. testa och sjung med så känner du.

ja,, men det står ju D nu?..
    meningslösa, menigslöösa

Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av NewBorn Visa inlägg
    ja,, men det står ju D nu?..

Nä? Jag kollade precis en gång till för att du sa sådär. Är det nå tekniskt mubo jumbo som gör att min webbläsare får upp gamla sidor eller nå sånt? Skit samma.

Synd om låtarna inte kommer "åtgärdas" för kent.nu har alltid hållit hög klass på ack. avdelningen i mina ögon. Brukar surfa hit och sjunga sönder skiten ur mig själv när jag är lite nere

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Har inte lyssnat och kollat nu på kvällen men jag har spelat och sjungit och tycker absolut att det ska vara D moll och inte dur. Kan kolla mer imorgon.

Medlem veturs avatar
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Jag håller med om att det ska vara D-dur på eeensam-biten. Framför allt eftersom jag verkligen tycker att det låter som att jocke sjunger ett F# på första stavelsen där och man hör tydligt F# i stråkarna i första versen, och i pianot i andra versen. Konstigt nog så står det bara Dm i första versen, men inte i andra. Förmodligen bara en liten miss som gjorts. =P

Edit: Jag har hittat en del andra mindre konstigheter bland ackorden på några andra låtar också, fast jag har inte direkt brytt mig om dem. Men om jag råkar upptäcka nån mer tveksamhet kan jag lägga upp dem här. ^^
    Senast redigerat av vetur den 2008-08-10 klockan 23:53.
    Det är så det ska vara
    Som en perkfekt och underbar lag
    Perfekt och oförstörbar
    som du

Medlem veturs avatar
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Jajusteja! I Att presentera ett svin, tycker jag att biten "varför skrapa kinden..."/"varför är du som jag..." och framåt känns väldigt konstig med varannat A varannat E. Prova själv att spela den biten. Det är visserligen väldigt svårt att tolka fram ackord från de dova synth-ljuden. När jag spelar låten på gitarr spelar jag helt andra ackord, fast det är mest bara fria tolkningar från ljudet i kombination vad jag tycker låter bra, så de ackorden säger kanske inte så mycket egentigen. Kan nån hjälpa mig kanske med vilka ackord som kan tänkas höra dit, eller möjligtvis höra vilka toner som spelas av synth-ljuden i bakgrunden?
    Det är så det ska vara
    Perfekt och oförstörbar
    som du

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Att presentera ett svin har jag alltid tyckt funkar jättebra att spela...
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Medlem veturs avatar
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Att presentera ett svin har jag alltid tyckt funkar jättebra att spela...
    Hmm.. Kanske är det bara min subjektiva uppfattning då. =P Visst det låter harmoniskt och så, men jag tycker inte det alls låter som låten. När jag lyssnar efter tycker jag också att jag tydligast hör ett B (tonen, inte ackordet) i synthen i både "varför skrapa kinden..." och "när benen...", så förslagsvis tycker jag nog Bm passar bäst i de bitarna. Och i "klämma fingrar..." hör jag ett F#, och i "i dörrarna.." ett D, så där låter kanske bäst med F#m respektive D. Så för att sammanfatta hur jag tycker att det låter:

Kod:
                   Bm         E
    varför skrapa kinden mot väggarna
            F#m       D
    klämma fingrar i dörrarna
         Bm
    när benen   
    E                    D
    alltid bär tillbaka hit
    [...]
                      Bm
    varför är du som jag
         E
    mot väggarna    
           F#m         D
    står tvekande vid dörrarna 
         Bm            E                  D
    när benen alltid skakar dig tillbaka hit
    Finns det nån som håller med? Tonerna hörs tydligare om man ökar på basen lite.
    Senast redigerat av vetur den 2008-08-12 klockan 23:25.
    Det är så det ska vara
    Perfekt och oförstörbar
    som du

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Okej, jag förstår vad du menar... Har lyssnat ett tag, men omöjligt att säga. Tycker det funkar ungefär lika bra med båda versionerna. Den här får nog Jocke reda ut isåfall.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av vetur Visa inlägg
    Hmm.. Kanske är det bara min subjektiva uppfattning då. =P Visst det låter harmoniskt och så, men jag tycker inte det alls låter som låten. När jag lyssnar efter tycker jag också att jag tydligast hör ett B (tonen, inte ackordet) i synthen i både "varför skrapa kinden..." och "när benen...", så förslagsvis tycker jag nog Bm passar bäst i de bitarna. Och i "klämma fingrar..." hör jag ett F#, och i "i dörrarna.." ett D, så där låter kanske bäst med F#m respektive D. Så för att sammanfatta hur jag tycker att det låter:

Kod:
                   Bm         E
    varför skrapa kinden mot väggarna
            F#m       D
    klämma fingrar i dörrarna
         Bm
    när benen   
    E                    D
    alltid bär tillbaka hit
    [...]
                      Bm
    varför är du som jag
         E
    mot väggarna    
           F#m         D
    står tvekande vid dörrarna 
         Bm            E                  D
    när benen alltid skakar dig tillbaka hit
    Finns det nån som håller med? Tonerna hörs tydligare om man ökar på basen lite.
    Satt på mig lurar och skruvade upp volymen. Tycker dock det låter som det är skrivet A och E. Men jag testade att spela som du menar och jag tycker det lät skönt. Speciellt F#m .

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •