Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 48

Ämne: Var är tonartshöjningarna!?

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Den enda bra låten med tonartsändring jag kan komma på just nu är Lasse Winnerbäcks Ingen soldat. Sista refrängen går i Em istället för A-dur som resten av låten... Funkar skitbra!
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rowo Visa inlägg
    Jag har lyssnat massor på Kent. Och jag har inte upptäckt EN ENDA tonartshöjning!! Jag kan inte fatta det här.

Låtar kan ju få ett otroligt lyft om man höjer tonarten en bit in i låten. Ok man kanske inte behöver göra det i alla låtar men i alla fall ibland!

Kan det här bero på lathet kanske? Att de inte orkar spela samma sak igen i en annan tonart. Utan kopierar något man redan spelat?
    Ja det beror endast på lathet.
    Vi kan bara C G och Ddur. Alla våra låtar går i dessa tre ackord.
    Eller också är det så att det finns typ två låtar i hela musikhistorien som någonsin tjänat på en tonartshöjning och i ALLA andra fall är det skitfult och extremt fantasilöst.
    Har du fortfarande inte förstått vad jag menar så hatar jag och alla andra människor jag respekterar tonartshöjningar. Framför allt i sista refrängen.

Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Jaså, nu ratar Jocke Lars Winnerbäck också.

Standard

Ändrar man tonart i en låter tycker jag att även att själva arrangemanget och utförandet av låten ska ändras en aning. Inom schlagervärlden är det ju väldigt vanligt att man bara kopierar ljudspåret och höjer tonarten = skitdrygt...

Har dock inget bra exempel på det förstnämnda. Någon annan kanske har?
    Du och jag, Döden <3

Nybörjare
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Eller också är det så att det finns typ två låtar i hela musikhistorien som någonsin tjänat på en tonartshöjning och i ALLA andra fall är det skitfult och extremt fantasilöst.
    vilka två låtar då?

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Den enda bra låten med tonartsändring jag kan komma på just nu är Lasse Winnerbäcks Ingen soldat. Sista refrängen går i Em istället för A-dur som resten av låten... Funkar skitbra!

Fast man får skilja på krystade tonartshöjningar och geniala tonartsbyten.. Tror att det en halv till en hel tonartshöjning a'la schlager som de flesta här inne inte tycker om.

Finns ju t.ex. massvis med grymt bra symfonisk musik med både tonartsändringar och taktartsbyten!
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Standard

Modulering (toneartsfoandring) er det kjipeste og billigste trikset i popen. Det er noen få som virkelig klarer å modulere så det blir brukandes, men da er det som regel IKKE mellom to refreng i slutten av låta.

Derimot har jeg noen ganger forundra meg over at kent kjører bare i 4/4-takt, så langt jeg har klart å telle meg igjennom låtene. Hører gjennom Vy från et luftslott nå, for å telle meg igjennom (den går i 4/4 hele veien så langt jeg klarer å telle---). Noe av det vanskeligeste å spille, men også roligste, er musikk som skifter taktart hver andre og tredje takt Det krever en svært god perkusjonist (trommis), og de andre i bandet må virkelig vise at de kan telle..

En tredje ting man kan gjøre, er å endre tempoet i låta. Gjort riktig er det også veldig snyggt.

Men min absolutte favoritt når det kommer til tekniske grep man kan gjøre i en låt, er synkoper. At låten går i en rytme (feks 4/4), men hovedmelodien (gjerne sangstemmen) holder tonene over taktslag 4 og 1 i neste takt. Et eksempel er den helt nydelige Välgäringar & Illdåd (som jeg hørte for første gang for 2 dager sia..) Om man klapper/teller takta der, vil man høre at jockes sang holder samme tempo og samme takt, bare at nærmest et taktslag før resten av bandet.

Om noen er veldig glad i modulering, så er dette låta for dere:
    http://www.youtube.com/watch?v=vnS-Dqf6P34
    Billig, billig.
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!

Erfaren medlem Gråbos avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

varför tar alla den här tråden seriöst hahaha? eller är den kanske seriös...? dagens stora fråga

Standard

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Fast man får skilja på krystade tonartshöjningar och geniala tonartsbyten.. Tror att det en halv till en hel tonartshöjning a'la schlager som de flesta här inne inte tycker om.

Finns ju t.ex. massvis med grymt bra symfonisk musik med både tonartsändringar och taktartsbyten!
    Tchaicovsky var jo en ekspert på dem, har du noen gang hørt (eller for den skyld, spilt, sleeping beauty (tornerose)??

4/4 i to takter, 2/4 i en takt, tilbake til 4/4... fram og tilbake sånn over et helt parti. Og så slår det plutselig over i vals, 3/4-takt. Tempobytter er det også grymt mange av.

Det er også veldig vanlig å ha toneartsbytter, men da skifter det også ofte fra dur til moll også. I trioer feks.

Sånnsett er forresten svensk folkemusikk veldig interessant, det er til tider veldig vanskelig å si om låten går i dur eller moll fra tid til annen..

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Det kan jag iofs hålla med om...
    annars brukar det ju funka sådär

Nybörjare
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sorrow Visa inlägg
    Noe av det vanskeligeste å spille, men også roligste, er musikk som skifter taktart hver andre og tredje takt Det krever en svært god perkusjonist (trommis), og de andre i bandet må virkelig vise at de kan telle..
    Gillar du taktartsändringar så lyssna på Stravinskijs Våroffer. Eller kolla på partituret. Taktartsändringarr var och varannan takt.

Eller också kan man göra helt tvärtom och ha samma rytm genom hela låten: Ravel's Bolero har en sex takter lång rytm som pågår hela låten (15 minuter lång) vilket ger utrymme för subtila ändringar i arrangemanget utan att rytmen stör.

Nybörjare
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg

Fast det är ju Refrängen som går från Bm till Em..
    Säg inte emot mig, för det är det värsta jag vet..

Är du (Fast Forward) samma "Fast Forward" som på www.dunklarum.se??

Standard

tonartshöjningen i "higher love" med DM är ju grym! eller det kanske inte räknas som tonartshöjning när det byter från a-moll till c-moll men är ändå genialisk.

Erfaren medlem What it feels likes avatar
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

vilka två låtar då?
    kent egna såklart, som säkert Martin ansvarar för, eller halka?.. (vet inte vilken det är så)
    och Fångad av en stormvind. Det kan jag lova dig.
    En tekopp från de dödas värld

Först ut med skandalerna:
    www.kentbloggen.nu

Standard

Gillar du taktartsändringar så lyssna på Stravinskijs Våroffer. Eller kolla på partituret. Taktartsändringarr var och varannan takt.

Eller också kan man göra helt tvärtom och ha samma rytm genom hela låten: Ravel's Bolero har en sex takter lång rytm som pågår hela låten (15 minuter lång) vilket ger utrymme för subtila ändringar i arrangemanget utan att rytmen stör.
    Mamma er musikklærer på det som tilsvarer högstadiet i Norge. Hun spiller alltid Ravels Bolero for alle elevene sine. Det er ganske mange i hjembyen min som alltid vil forbinde henne med Bolero. Den er også spennende i nettopp det at takten og melodislingen holdes gjennom hele låta, men den er likevel ikke ensformig å høre på!

Det var også laget en video til verket, som består av mennesker som går opp en trapp. I 15 minutter. helt fantastisk!

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •