Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 48

Ämne: Var är tonartshöjningarna!?

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av PatrikL Visa inlägg
    Fast det är ju Refrängen som går från Bm till Em..
    Säg inte emot mig, för det är det värsta jag vet..

Är du (Fast Forward) samma "Fast Forward" som på www.dunklarum.se??
    Jo det har du visserligen rätt i. Men visst är det en tonartshöjning hursomhelst.

Hehe, jepp det är jag. Och du heter vad på DR?
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sorrow Visa inlägg
    Derimot har jeg noen ganger forundra meg over at kent kjører bare i 4/4-takt, så langt jeg har klart å telle meg igjennom låtene. Hører gjennom Vy från et luftslott nå, for å telle meg igjennom (den går i 4/4 hele veien så langt jeg klarer å telle---). Noe av det vanskeligeste å spille, men også roligste, er musikk som skifter taktart hver andre og tredje takt Det krever en svært god perkusjonist (trommis), og de andre i bandet må virkelig vise at de kan telle..
    Jag tror inte att precis alla Kents låtar går i 4/4. Visst finns det något som liknar vals någonstans. Ta t.ex. "Gravitation": den skulle jag vilja säga går i 6/8 (eller 12/8 beroende på hur man räknar, vilket i och för sig motsvarar 4/4...). Du kan i alla fall räkna till tre i den snarare än fyra!

Ett exempel på en låt som skickligt växlar mellan 3/4 i versen och 6/4 (4+2) i refrängen: http://www.youtube.com/watch?v=hgukduYJZ44 (Midnight Oil: "Short memory")
    Även "Read about it" med samma band (från samma album) avviker från 4/4-mönstret. Lyssna på gitarriffet i 7/4 (redan i introt): http://www.youtube.com/watch?v=joto7Bqnf5o

Två bra exempel på att taktartsbyten inte behöver låta komplicerade! Kanske något för Kent att laborera med till nästa skiva?
    Senast redigerat av Vettvilling den 2008-08-25 klockan 12:22.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Jag tror inte att precis alla Kents låtar går i 4/4. Visst finns det något som liknar vals någonstans. Ta t.ex. "Gravitation": den skulle jag vilja säga går i 6/8 (eller 12/8 beroende på hur man räknar, vilket i och för sig motsvarar 4/4...). Du kan i alla fall räkna till tre i den snarare än fyra!

Ett exempel på en låt som skickligt växlar mellan 3/4 i versen och 6/4 (4+2) i refrängen: http://www.youtube.com/watch?v=hgukduYJZ44 (Midnight Oil: "Short memory")
    Även "Read about it" med samma band (från samma album) avviker från 4/4-mönstret. Lyssna på gitarriffet i 7/4 (redan i introt): http://www.youtube.com/watch?v=joto7Bqnf5o

Två bra exempel på att taktartsbyten inte behöver låta komplicerade! Kanske något för Kent att laborera med till nästa skiva?
    Flott, skal telle meg igjennom Gravitasjon også. Takk for tipset.

Men du må være enig med meg at det aller meste av kents musikk (som populærmusikk/rock osv osv for det meste gjør) går i 4/4.

Gravitasjon vil jeg si at går i 3/4 (men ikke i vals), kanskje du har rett i at den går i 6/8 for å unngå at den blir for wienervals.. Interessant!
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!

Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Flott, skal telle meg igjennom Gravitasjon også. Takk for tipset.

Men du må være enig med meg at det aller meste av kents musikk (som populærmusikk/rock osv osv for det meste gjør) går i 4/4.

Gravitasjon vil jeg si at går i 3/4 (men ikke i vals), kanskje du har rett i at den går i 6/8 for å unngå at den blir for wienervals.. Interessant!
    Precis vad jag menar med "Gravitation", det är ingen vals eftersom betoningen inte ligger på 1 i andra takten, så man kan se det som en takt med 6 slag. Dock är det i så fall fråga om en väldigt långsam 6/8-takt, för det är ju ingen marsch heller!
    Senast redigerat av Vettvilling den 2008-08-25 klockan 12:49.

Standard

Precis vad jag menar med "Gravitation", det är ingen vals eftersom betoningen inte ligger på 1 i andra takten, så man kan se det som en takt med 6 slag. Dock är det i så fall fråga om en väldigt långsam 6/8-takt, för det är ju ingen marsch heller!
    Nei.. Skulle vært spennede å se partituret på den låta. Men det er jo en veldig tidlig kentlåt. Merkelig at de ikke har tatt opp tråden med andre takter og alternativer seinere.

Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Nei.. Skulle vært spennede å se partituret på den låta. Men det er jo en veldig tidlig kentlåt. Merkelig at de ikke har tatt opp tråden med andre takter og alternativer seinere.
    Vi har glömt "Vid din sida": i den är ju sticket, pianodelen, i 3/4-takt. Se där en äkta vals!
    Dessutom går "Columbus" i 6/8.

Standard

Vi har glömt "Vid din sida": i den är ju sticket, pianodelen, i 3/4-takt. Se där en äkta vals!
    Dessutom går "Columbus" i 6/8.
    Visst søtten! Vid din sida, 2.16 - 3.20 minutter ut i låta. Og det forundrer meg ikke det grann at det er nettopp pianostemmen som får i oppgave å bytte om på takten. Markus er tross alt rytmikeren.

Sikker på at columbus går i 6/8? Om man følger basstromma, så går den i langsom 4/4, og får støtte i tamburinen som kommer inn med ett slag på hvert fjerde taktslag. Og den rytmen holdes gjennom hele låten. Men det er jo selvfølgelig mulig å dele opp en 4/4-dels takt i 6-deler ved å legge en kjapp 6/8-dels takt oppå 4/4-delstakten. Men jeg anser Columbus som en hovedsakelig 4/4-låt.
    Senast redigerat av Sorrow den 2008-08-25 klockan 14:11.

Nybörjare
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Jo det har du visserligen rätt i. Men visst är det en tonartshöjning hursomhelst.

Hehe, jepp det är jag. Och du heter vad på DR?
    Okej
    Jag är ingte medlem där, dom är ju så jäävla sega på att acceptera så..

Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Aha okej. Hehe, ja...
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Standard

Rätta mig om jag har fel, men Frank använder väl sig av samma taktart som Columbus?

Trumspåret i Columbus kan användas i Frank och vice versa.

Visserligen är det inte alls ovanligt med låtar som inte håller 4/4 (och tråden handlar dessutom om tonartshöjningar) men jag var tvungen att säga det nu. :b
    Du och jag, Döden <3

Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Nä, Frank och Columbus är väl inte samma?
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Nybörjare
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Frank och Vad två ögon klarar är 3/4, numera har de övergått nästan helt till 4/4, så därför var det välkommet med lite nya taktarter på TTS.

Fast det finns variationer i 4/4 också, beroende på hur många slag i själva takten. Det vanliga är 8-slags-takt i stil med Våga vara rädd men med 16 slag som 747 ger en annan betoning.

Däremot ratar de helt 12 slag (shuffle), det är väl för mycket dansband. Fast 24 slag (E-Types Free Like A Flying Demon) kanske vore nåt?

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rowo Visa inlägg
    Däremot ratar de helt 12 slag (shuffle), det är väl för mycket dansband.
    LSD, någon?

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    LSD, någon?
    Ja, det låter ganska vettigt.

EDIT: Kom på att "Stanna hos mig" använder sig av shufflebeat. Coolish.
    Senast redigerat av bara socker man ser den 2008-08-29 klockan 18:23.
    Du och jag, Döden <3

Nybörjare
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

på tal om tretakt slash 6/8 går frank i det.
    det känns... att det är långt hem

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •