Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 12345678910 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 147

Ämne: Teknisk kvalité på demos

Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Har funderat på samma sak som frippe, och varför isåfall vissa inte har kommit med. Om det är dålig ljudkvalité, eller om de helt enkelt inte är tillräckligt "bra". Eller ja, det är ju skrivet sen tidigare men menar mer specifikt för själva låten.
    Tänkte tex på "en perfekt värld", tycker mycket om texten på den. Men det kanske bara är jag
    When you can live forever, what do you live for?

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Tycker det är fånigt att inte ta med vissa låtar för att de inte håller en viss nivå.
    Man borde ta med samtliga demos och låta folk ta del av dem på ett juste sätt, och sen får väl folk ha överseende med kvaliteten...

Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Fast samtidigt så förstår man ju dem också om de inte vill "ge ut" vad som helst.
    Även fast vi fans kanske tycker att allt de gör är bra så har de ju säkert höga krav på vad de vill släppa ut och inte. Om nån fattar vad jag menar.

Hade jag varit artist hade jag ju inte velat att vad som helst kom ut bara för att fansen kanske vill höra det ändå.
    When you can live forever, what do you live for?

Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg

Självklart blir det en markant kvalitetsökning.
    På tal om sådant, är det remastrade versioner av några av albumen i boxen?
    "kent" och "Verkligen" (främst "Verkligen") skulle nog vara intressanta i så fall.

Edit: Remastrade = digitally remastered
    Senast redigerat av kallt kaffe med socker den 2008-10-05 klockan 20:20.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Tycker det är fånigt att inte ta med vissa låtar för att de inte håller en viss nivå.
    Man borde ta med samtliga demos och låta folk ta del av dem på ett juste sätt, och sen får väl folk ha överseende med kvaliteten...
    tigger du om ännu mera irritation eller från folk eller?
    är du ens seriös med det här inlägget?

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av kallt kaffe med socker Visa inlägg
    På tal om sådant, är det remastrade versioner av några av albumen i boxen?
    "kent" och "Verkligen" (främst "Verkligen") skulle nog vara intressanta i så fall.

Edit: Remastrade = digitally remastered
    Nej, snälla remastra inte. Mastering idag betyder (i 99 fall av 100) att man trycker upp ljudnivån så mycket som möjligt vilket totalt dödar all dynamik. Detta vore oerhört tråkigt för Kent och Verkligen. De albumen är helt beroende av sin dynamik. Om det är remastringar hoppas jag att det är det hundrade fallet.

EDIT: Märker att jag kanske kan tolkas som grinig och bakåtsträvande. Så är inte fallet. Dock blir jag ledsen över hur nästan all musik mastras sönder idag. Detta vill jag inte ska hända gamla skivor, därför är jag generellt emot remasters.
    Senast redigerat av MrHenko den 2008-10-05 klockan 21:10.

Erfaren medlem theonetoblames avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    men lägg ner
    http://fyrahundra-slag.bilddagboken.se

har du tänkt på att vi nästan
    aldrig lyfter vår blick från
    marken mot den svarta rymden
    ovanför molnen?

Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Tycker det är riktigt snålt av kent att de inte ger ut allt som de gjort, håller med fredrik till fullo
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt

Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Nej, snälla remastra inte. Mastering idag betyder (i 99 fall av 100) att man trycker upp ljudnivån så mycket som möjligt vilket totalt dödar all dynamik. Detta vore oerhört tråkigt för Kent och Verkligen. De albumen är helt beroende av sin dynamik. Om det är remastringar hoppas jag att det är det hundrade fallet.
    I fallet "Verkligen" så behöver inte nödvändigtvis ljudnivån upp. Snarare en bättre och mer homogen ljudbild. För mig är inte remastring att bara kräma på högre av samma, så att säga. Jag vill snarare ha lite mer tyngd i det. Inte sylvasst sound / gitarrer och nästan lite tam och tafatt produktion och mastring därtill. Det går nog på sina ställen att få fram lite mer bas och trummar på bekostnad av "vassa" gitarrer.

Jag har för mig att kent, på ett eller några ställen, också har sagt sig inte vara riktigt nöjda med ljudbilden / helheten av den produktionen som "Verkligen" innebar. Allt verkar nästan ha gått i 190 km/h i det där skräckhuset som målas upp i bl.a. Sonicintervjun från 2002. "Verkligen" är väl den av kents skivor som (enligt mig) inte riktigt har åldrats riktigt med värdighet. Jag var inte riktigt förtjust i den ljudbilden år 1996 heller.

Bara en tanke från mig.
    Senast redigerat av kallt kaffe med socker den 2008-10-05 klockan 21:18.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av kallt kaffe med socker Visa inlägg
    I fallet "Verkligen" så behöver inte nödvändigtvis ljudnivån upp. Snarare en bättre och mer homogen ljudbild. För mig är inte remastring att bara kräma på högre av samma, så att säga. Jag vill snarare ha lite mer tyngd i det. Inte sylvasst sound / gitarrer och nästan lite tam och tafatt produktion och mastring därtill. Det går nog på sina ställen att få fram lite mer bas och trummar på bekostnad av "vassa" gitarrer.
    Att ändra balansen mellan individuella instrument är för mig snarare ommixning än remastering och det känns ännu mer inaktuellt. "Verkligen" låter som den gör idag för att det var så den lät då. Att mixa om den skulle göra att den inte längre är ett tidsdokument. Det vore trist, tycker jag.

Medlem Jajjas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av frippe99 Visa inlägg
    En sak jag verkligen hade velat se i boxen är den fantastiska ballad-versionen av Kräm som kent gjorde live för dansk radio i samband med någon av Roskilde-spelningarna.
    Håller också med.
    Denna kan man lyssna på hur många gånger som helst.

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Jag vill inte irritera någon.
    Inte jävlas.
    Bara uttrycka min åsikt, att flera demosar förtjänar mer plats i rampljuset.
    Som "Ellen".
    Bortglömd och undanknuffad för att den inte låter lika bra som vissa andra.
    Men jag tycker det är charmen med de låtarna, att de är gjorde long time ago och inte låter som senaste skivan. Skitigt, inte välproducerat. För så lät bandet inte då. Men det är tydligen att klaga. Att vilja andra människor ont. Förlåt, men det var inte alls min tanke. Förlåt igen...

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

det är rent av rätt taskigt att kalla det fånigt för att dom inte vill ha med alla låtar.

Erfaren medlem theonetoblames avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

men vadå inte irritera någon, det är väl ganska obvious att du irriterar folk när du hela tiden klagar?
    först var kent sellouts, sen var dom inte sellouts för att boxen var billig, sen vill du ha med alla demos och alla engelska låtar men på något sätt känns det inte som att boxen blir så billig då?
    http://fyrahundra-slag.bilddagboken.se

har du tänkt på att vi nästan
    aldrig lyfter vår blick från
    marken mot den svarta rymden
    ovanför molnen?

Erfaren medlem megalomanias avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Det är nu jocke ska komma och bara "please håll din jävla käft gnälliga ungJÄÄÄÄÄÄÄVEEEEEEEEEEEEEEEL!"

Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 12345678910 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •