Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 47

Ämne: 10 år siden HH kom

  1. #1

    Standard 10 år siden HH kom

    Neste sommer er det ti år siden Hagnesta Hill kom. Jeg har tenkt litt på det, og siden dette er det desidert beste albumet fra Kent, så synes jeg selv at de skal spille hele albumet gjennom på en slags jubileumskonsert.

    DET hadde vært kult det!

    Andre tanker rundt jubiléet?

  2. #2
    Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    38 827

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av revolution.of.the.mind Visa inlägg

    Neste sommer er det ti år siden Hagnesta Hill kom.
    December nästa år, så då får du nog snarare hoppas på en lucia- eller julkonsert.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kallt kaffe med socker Visa inlägg
    December nästa år, så då får du nog snarare hoppas på en lucia- eller julkonsert.

    Så det etterpå. Leste 12.06.99 istedenfor 06.12.99 :P Men i desember da. Hadde uansett vært kult^^

  4. #4
    Medlem frippe99s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    1 596

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av revolution.of.the.mind Visa inlägg
    Så det etterpå. Leste 12.06.99 istedenfor 06.12.99 :P Men i desember da. Hadde uansett vært kult^^
    Det var en fin jul det där.

  5. #5
    Medlem ErikFribergs avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Ort
    Karlskrona, Nereihörnet
    Inlägg
    280

    Standard

    Haha, ja, man gick väll i mellanstadiet typ :P Förövrigt den första Kent-plattan jag köpte på releasedagen! :P Nostalgi på hög nivå! =D
    Något som flög in via TV:n
    kan nuförtiden få mig ur balans...

    Adda gärna: EriikFriiberg@hotmail.com

  6. #6
    Nybörjare
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    18

    Standard

    Musiksiten Joyzine.se hälsar det nya året välkommet genom att summera vad som var bäst för tio år sedan och listar de bästa albumen från 1999.

    Kent lyckas knipa en listplacering med "Hagnesta Hill"

    http://www.joyzine.se/?p=3075
    ----
    http://www.joyzine.se
    Allt för den musikintresserade!

  7. #7
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    det känns helt sjukt att det i år är 10 år sen den kom. tiden har gått så sjukt fort liksom, redan tre plattor sen den också. men helt klart en av kents bästa
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  8. #8
    Medlem erols avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    427

    Standard

    Mmm... Tio år sedan... Fan, minns det som igår när jag hörde den första gången. En av de bästa plattor jag hört. Kan vara Kents bästa.
    Så länge fötterna bär
    Så länge lungorna kan

    automobiliana.blogspot.se

  9. #9

    Standard

    Vad är egentligen storheten med detta album? Jag älskar det men kan inte riktigt förklara varför.. kanske ngn lugn låt för mkt bara.

  10. #10
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erol Visa inlägg
    Mmm... Tio år sedan... Fan, minns det som igår när jag hörde den första gången. En av de bästa plattor jag hört. Kan vara Kents bästa.
    Citat Ursprungligen postat av Grönfors Visa inlägg
    Vad är egentligen storheten med detta album? Jag älskar det men kan inte riktigt förklara varför.. kanske ngn lugn låt för mkt bara.
    Jag håller absolut Hagnesta Hill som Kents bästa album någonsin.
    Blev därmed väldigt förvånad när jag läste i boken som följde med boxen att det var ett väldigt oplanerat och hafsigt verk "likt Verkligen". För mig framstår det som deras bästa, mest genomarbetade, i alla fall till då dags dato. Idag känns både DOJD och TTS mer överproducerade, men annars står ändå HH på toppen. Texterna berör fortfarande

  11. #11

    Standard

    Mkt konstigt att man älskar skivan som man gör. Ingen låt på skivan är direkt ngn av mina favoritlåtar med kent. Förutom En himmelsk drog. Tror det är bara för att alla låtar passar så bra ihop på skivan. Men inte ofta jag lyssnar på låtarna en och en om man säger. Men visst, texterna har en väldigt stor del i varför jag älskar albumet. Textmässigt deras bästa skiva tillsammans med d&jd.

  12. #12
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Jag håller absolut Hagnesta Hill som Kents bästa album någonsin.
    Blev därmed väldigt förvånad när jag läste i boken som följde med boxen att det var ett väldigt oplanerat och hafsigt verk "likt Verkligen". För mig framstår det som deras bästa, mest genomarbetade, i alla fall till då dags dato. Idag känns både DOJD och TTS mer överproducerade, men annars står ändå HH på toppen. Texterna berör fortfarande
    Oplanerat och hafsigt verk??
    Exakt var i boken står det att HH skulle vara oplanerad och hafsigt gjord.
    Och var står det att Verkligen är oplanerad och hafsig?

  13. #13
    Erfaren medlem What it feels likes avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Motala, Sweden.
    Inlägg
    2 450

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Jag håller absolut Hagnesta Hill som Kents bästa album någonsin.
    Blev därmed väldigt förvånad när jag läste i boken som följde med boxen att det var ett väldigt oplanerat och hafsigt verk "likt Verkligen". För mig framstår det som deras bästa, mest genomarbetade, i alla fall till då dags dato. Idag känns både DOJD och TTS mer överproducerade, men annars står ändå HH på toppen. Texterna berör fortfarande
    hade också för mig att det stod att den var oplanerad och så, men jag kan inte hitta nått om det nu när jag kollar
    En tekopp från de dödas värld

    Först ut med skandalerna:
    www.kentbloggen.nu

  14. #14
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Oplanerat och hafsigt verk??
    Exakt var i boken står det att HH skulle vara oplanerad och hafsigt gjord.
    Och var står det att Verkligen är oplanerad och hafsig?
    Sorry, måste ha varit lite salongsberusad när jag skrev det inlägget.
    Utan att ens försöka citera boken genom att läsa den, heller.
    Jag tyckte mig minnas något om att HH skulle varit stressigt genomarbetad, och nu när jag läser i boken ser jag att Martin sa: "Tempot var helt vansinnigt. Vi tog inget break, vi bara fortsatte från turné till skivinspelning igen." Sami fortsätter: "Vi höll på med 28 låtar samtidigt. I studion hade vi ett rutsystem där man kunde kryssa i vad som var klart på respektive låt. Rutsystemet såg lika tomt ut varje dag". Och sen, tillsist, fyller du i med: "Om man kan säga att "Isola" är vårat första riktiga album var "Hagnesta Hill" den periodens "Verkligen". En fortsättning på albumet innan".

    Som jag tolkade det/försökte minnas det hela som var att du menade att Hagnesta Hill var som Verkligen, lite stressad och med fallande planering? Rutsystemet lät ju bra, men inte som det hjälpte er speciellt mycket? Vad hände med dessa 28 låtar, slopades de som inte blev albumspår och b-sidor?
    Och, om jag nu missförstått dig, vad menade du med ditt sista uttalande där?

    Dessa citat är hämtade från sidan där omslaget för HH finns, samt bilden där Linell fotar omslaget. Eller ja, från det uppslaget fast andra sidan...

  15. #15
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Sorry, måste ha varit lite salongsberusad när jag skrev det inlägget.
    Utan att ens försöka citera boken genom att läsa den, heller.
    Jag tyckte mig minnas något om att HH skulle varit stressigt genomarbetad, och nu när jag läser i boken ser jag att Martin sa: "Tempot var helt vansinnigt. Vi tog inget break, vi bara fortsatte från turné till skivinspelning igen." Sami fortsätter: "Vi höll på med 28 låtar samtidigt. I studion hade vi ett rutsystem där man kunde kryssa i vad som var klart på respektive låt. Rutsystemet såg lika tomt ut varje dag". Och sen, tillsist, fyller du i med: "Om man kan säga att "Isola" är vårat första riktiga album var "Hagnesta Hill" den periodens "Verkligen". En fortsättning på albumet innan".

    Som jag tolkade det/försökte minnas det hela som var att du menade att Hagnesta Hill var som Verkligen, lite stressad och med fallande planering? Rutsystemet lät ju bra, men inte som det hjälpte er speciellt mycket? Vad hände med dessa 28 låtar, slopades de som inte blev albumspår och b-sidor?
    Och, om jag nu missförstått dig, vad menade du med ditt sista uttalande där?

    Dessa citat är hämtade från sidan där omslaget för HH finns, samt bilden där Linell fotar omslaget. Eller ja, från det uppslaget fast andra sidan...
    Det jag menar när jag kallar HH den periodens Verkligen är att HH var en fortsättning på Isola, både musikaliskt och temamässigt.
    På samma sätt som Verkligen musikaliskt och temamässigt och produktionsmässigt var snarlik debuten.
    Isola var ett stort steg i en annan riktning från Verkligen och V&A var ett stort steg från HH, medan Verkligen och HH är sprungna ur samma "värld" som sina respektive föregångare.
    Tror vi aldrig jobbat så febrilt som under perioden HH kom till, men det var en miljon bollar i luften och väldigt många av de låtar som inte kom med på HH blev helt enkelt inte som vi tänkt.
    De hamnade på det stora låt-skrotupplaget, för att vid tillfälle slaktas/demonteras och användas som reservdelar till andra låtar som saknade intron, stick, bryggor osv.

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •