Jag har aldrig haft Hagnesta Hill som mitt favoritalbum av Kent. Det är som du säger: några lugna låtar för mycket! Efter "En himmelsk drog" mitt i skivan är det ju bara bombastiska, långsamma låtar kvar (dock älskar jag "Cowboys"). Jag tycker absolut att vissa delar är överproducerade: inte minst introt till "Beskyddaren" eller refrängen på "Stanna hos mig". Skivan är för lång och kunde gott ha kapats med 2-3 låtar. Låtarna har ändå så lång snittlängd att det hade räckt med 10 spår!
Det är intressant att kentarna själva har påpekat detta faktum emellanåt. Martin Sköld citeras i boxboken:
"Albumet är bra men lite långt. Det hade tjänat på att vara kortare. Elva låtar i stället för tretton hade varit perfekt."
Helt min åsikt som sagt. Då är frågan, om vi håller oss till 11 spår, vilka två låtar skulle du välja bort?
Jag skulle nog börja med "Stoppa mig juni" (jag vet att den är mycket populär på forumet, men jag har alltid haft lite svårt för den) och "Insekter". Kanske "Stanna hos dig " eller "Beskyddaren"... ett par spår på andra halvan i alla fall.
Intressant att de två låtar som fått minst röster i tråden "Bästa låten på Hagnesta Hill" är de som är borttagna på engelska versionen! Förmodligen skulle de flesta rösta på dem. Den engelska versionen blir inte riktigt lika tungsint tack vare att man ersatt två långsamma låtar med en långsam och en poppig. Det hade inte varit fel med en "Just like money" instoppad på den svenska versionen heller!