Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 47

Ämne: 10 år siden HH kom

Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Grönfors Visa inlägg
    Vad är egentligen storheten med detta album? Jag älskar det men kan inte riktigt förklara varför.. kanske ngn lugn låt för mkt bara.
    Jag har aldrig haft Hagnesta Hill som mitt favoritalbum av Kent. Det är som du säger: några lugna låtar för mycket! Efter "En himmelsk drog" mitt i skivan är det ju bara bombastiska, långsamma låtar kvar (dock älskar jag "Cowboys"). Jag tycker absolut att vissa delar är överproducerade: inte minst introt till "Beskyddaren" eller refrängen på "Stanna hos mig". Skivan är för lång och kunde gott ha kapats med 2-3 låtar. Låtarna har ändå så lång snittlängd att det hade räckt med 10 spår!

Det är intressant att kentarna själva har påpekat detta faktum emellanåt. Martin Sköld citeras i boxboken:
    "Albumet är bra men lite långt. Det hade tjänat på att vara kortare. Elva låtar i stället för tretton hade varit perfekt."

Helt min åsikt som sagt. Då är frågan, om vi håller oss till 11 spår, vilka två låtar skulle du välja bort?

Jag skulle nog börja med "Stoppa mig juni" (jag vet att den är mycket populär på forumet, men jag har alltid haft lite svårt för den) och "Insekter". Kanske "Stanna hos dig " eller "Beskyddaren"... ett par spår på andra halvan i alla fall.

Intressant att de två låtar som fått minst röster i tråden "Bästa låten på Hagnesta Hill" är de som är borttagna på engelska versionen! Förmodligen skulle de flesta rösta på dem. Den engelska versionen blir inte riktigt lika tungsint tack vare att man ersatt två långsamma låtar med en långsam och en poppig. Det hade inte varit fel med en "Just like money" instoppad på den svenska versionen heller!

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

en sak jag funderat på är om plattan är medvetet gjord för att han en kall halva i början och en varm halva i slutet. kungen är död, revolt och en himmelsk drog känns på nåt sätt kalla och hårda, som en rå vinterdag med bitande kyla, svårt att förklara men sen stanna hos mig och framför allt cowboys känns väldigt varm och dynamisk på nåt sätt, som när man kommer in efter den kalla vinterdagen. tycker att det temat fortsätter på beskyddaren, berg&dalvana, insekter och sen visslaren med. även om visslaren är lite hård med sitt gitarroutro och massa elektroniska surr så associerar jag den ändå som varm, början av låten är ju lugn och varm och mjuk och sveper liksom om en. jag vet att det låter flummigt men jag har tyckt så ganska länge så jag kan inte låta bli att fundera på om det finns en tanke bakom eller om det bara blev så, utan den låtordning som det är hade ju inte plattan blivit som en vandring hem genom en kall vinterdag in i värmen med en filt framför brasan
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    en sak jag funderat på är om plattan är medvetet gjord för att han en kall halva i början och en varm halva i slutet. kungen är död, revolt och en himmelsk drog känns på nåt sätt kalla och hårda, som en rå vinterdag med bitande kyla, svårt att förklara men sen stanna hos mig och framför allt cowboys känns väldigt varm och dynamisk på nåt sätt, som när man kommer in efter den kalla vinterdagen. tycker att det temat fortsätter på beskyddaren, berg&dalvana, insekter och sen visslaren med. även om visslaren är lite hård med sitt gitarroutro och massa elektroniska surr så associerar jag den ändå som varm, början av låten är ju lugn och varm och mjuk och sveper liksom om en. jag vet att det låter flummigt men jag har tyckt så ganska länge så jag kan inte låta bli att fundera på om det finns en tanke bakom eller om det bara blev så, utan den låtordning som det är hade ju inte plattan blivit som en vandring hem genom en kall vinterdag in i värmen med en filt framför brasan
    Jag kan verkligen inte hålla med dig.
    Enligt mig känns "Kungen är död" ganska varm, både genom musik och text.
    Så även med "Revolt III" och "Musik non stop", medan "Ett tidsfördriv att dö för", "Stanna hos mig", "Cowboys" och "Visslaren" känns ganska kalla för mig personligen. Det går lite upp och ner genom hela skivan känns det som, som det kan göra i livet. Det vill säga. Och på så sätt är det ett väldigt levande album.

Däremot skulle jag vilja passa på och fråga om låttitlarna, är de menade att låta så rebelliska och punkiga? Menar "Kungen är död" och "Revolt III" låter ju nästan lite anarkistiska? Lite samma sak med "En himmelsk drog"

Standard

Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Då är frågan, om vi håller oss till 11 spår, vilka två låtar skulle du välja bort?
    Inte en chans att jag skulle kunna välja bort någon låt. Jag älskar att skivan är så 'matig' som den är. Man behöver inte ha som standard att en skiva ska ha tio eller elva låtar.

Men om jag var tvungen så skulle det bli Stanna Hos Mig, som jag tycker är alldeles för rak och normal för att vara kent (har för mig att Jocke skrev här för en lång tid sedan att det är en av deras mest underskattade låtar så jag anar att han själv inte håller med).

Och när jag hör raderna...

Ensam har jag dofterna kvar
    Som ett tårögt barn, har du gjort mig svag
    Det enda som gjorde mig till jag

...så kan jag bara inte vilja plocka bort den. Något av det finaste Jocke skrivit för faen.

Jag skulle nog börja med ... "Insekter".
    Och Insekter är låten där Jockes röst aldrig har låtit snyggare.
    I'm feeling kinda basic today.

Standard

Dom skulle helt enkelt gjort ett dubbelalbum istället. Skulle kunna bli det bästa dubbelalbumet som någonsin gjorts!

Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Grönfors Visa inlägg
    Dom skulle helt enkelt gjort ett dubbelalbum istället. Skulle kunna bli det bästa dubbelalbumet som någonsin gjorts!
    Faktiskt inte. Ännu längre och ännu segare, nej tack!
    Det skulle inte bräcka The Beatles klassiska "White Album" från 1968!

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

HH räddade nog mitt liv.

Standard

I mina ögon innehåller Hagnesta Hill många av Kents - jag slutade skriva ut namnet med litet k där, ingen annan verkar ju göra det medvetet, absolut bästa låtar (Berg & dalvana framförallt) men som helhet är det den mest splittrade plattan. Jag vet inte om det brukar kallas overkill? Frågan är om det kunnat göras på annat sätt och om jag som fan hade velat ha vissa låtar strukna? Bara om man ställer sig frågan med den färdiga skivan i handen (naturligtvis!). Visst, de där låtarna hade kanske ploppat upp på sina ställen ändå men nej... Insekter och Visslaren är väldigt fina efter varandra och någonstans, jag tror på en chatt i sexiga Aftonbladet, så var Visslaren en av låtarna bandet hade strukit om de fick chansen i efterhand.
    Senast redigerat av vakær den 2009-01-14 klockan 16:22.
    rbroddmark.tumblr.com

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Jag tycker plattan är skittråkig när jag tänker på låtarna i mitt huvud. Varje gång jag väl lyssnar på den på riktigt älskar jag den dock.

Citat Ursprungligen postat av naughty copycat Visa inlägg
    Insekter och Visslaren är väldigt fina efter varandra och någonstans, jag tror på en chatt i sexiga Aftonbladet, så var Visslaren en av låtarna bandet hade strukit om de fick chansen i efterhand.
    Jag hade gärna sett att de strukit "Visslaren" från plattan och gjort om den och släppt den på någon annan skiva. Dels för att plattan är tillräckligt lång och dels för att det gräsliga outrot (enligt min åsikt) förstör den vackraste låt som Kent skrivit. De tre första minuterna är magiska.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Läggdags Visa inlägg
    Inte en chans att jag skulle kunna välja bort någon låt. Jag älskar att skivan är så 'matig' som den är. Man behöver inte ha som standard att en skiva ska ha tio eller elva låtar.

Men om jag var tvungen så skulle det bli Stanna Hos Mig, som jag tycker är alldeles för rak och normal för att vara kent (har för mig att Jocke skrev här för en lång tid sedan att det är en av deras mest underskattade låtar så jag anar att han själv inte håller med).

Och när jag hör raderna...

Ensam har jag dofterna kvar
    Som ett tårögt barn, har du gjort mig svag
    Det enda som gjorde mig till jag

...så kan jag bara inte vilja plocka bort den. Något av det finaste Jocke skrivit för faen.

Och Insekter är låten där Jockes röst aldrig har låtit snyggare.
    Jag håller med om att "Stanna hos mig" är underskattad. Jag tycker inte om när folk inte kan ta musik, film, litteratur och konst för vad det är genom att ställa sig frågan "fyller det här sitt syfte och görs det bra?". Bara av titeln "Stanna hos mig" så förstår man att det är en rak låt och då bör man bedöma den utifrån rak-låt-kriterierna. Låten har en jävla kraft och direkthet. Om man ska dra en parallell till en älskling i fina konsthistorien så är ju Edvard Munchs "Skriet" en väldigt rak och direkt, tydlig målning. Å andra sidan så är ju den målningen långtifrån underskattad; kanske ett dåligt exempel men ni förstår vad jag menar.

Hursomhelst: min f.d. gjorde nog slut på mig lite på grund av att jag lyssnade på Kent (jag gjorde det mer då än vad jag gör nu och pratade mycket om Kent) men hon gillade två låtar väldigt mycket och båda får nog ses som underskattade: "Stanna hos mig" och "Ansgar & Evelyne".
    Senast redigerat av vakær den 2009-01-14 klockan 16:51.
    rbroddmark.tumblr.com

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rotuhiiri Visa inlägg
    Jag tycker plattan är skittråkig när jag tänker på låtarna i mitt huvud. Varje gång jag väl lyssnar på den på riktigt älskar jag den dock.

Jag hade gärna sett att de strukit "Visslaren" från plattan och gjort om den och släppt den på någon annan skiva. Dels för att plattan är tillräckligt lång och dels för att det gräsliga outrot (enligt min åsikt) förstör den vackraste låt som Kent skrivit. De tre första minuterna är magiska.

Någon går nog i taket nu.

Jaha det är så man lyssnar på musik nuförtiden: i sitt huvud.
    Tänk vad man har missat om man föddes på min tid, på grammofonens tid.
    Kul för dig Ottar-skuren-i-skuru-tall.

Och nejnejnej: outrot är vackert! Jag tycker att outrot till "Ensammast i Sverige" (ytterliggare en sjukt underskattad låt) har lite samma känsla och det outrot är fint det också. Dessutom går outrot till "Visslaren" väldigt fint ihop med introt till "Sundance Kid" på skivan som följer så jag vill inte ha det ogjort.
    Senast redigerat av vakær den 2009-01-14 klockan 17:18.
    rbroddmark.tumblr.com

Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

tycker dom kunde nypt ett tidsfördriv att dö för och stanna hos mig från hagnesta hill.
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

Medlem Grävlingens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite Visa inlägg
    tycker dom kunde nypt ett tidsfördriv att dö för och stanna hos mig från hagnesta hill.
    Stanna hos mig är bäst på skivan, tycker jag.
    Ingen på vägarna
    bara döda grävlingar

Standard

Är det bara jag som inte tycker att vare sig Kungen är död eller En himmelsk drog är fantastiska?

(Därmed inte sagt att jag vill ha dem strukna; oavsett vad så är KÄD en bra inledningslåt.)
    rbroddmark.tumblr.com

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av naughty copycat Visa inlägg
    Någon går nog i taket nu.

Jaha det är så man lyssnar på musik nuförtiden: i sitt huvud.
    Tänk vad man har missat om man föddes på min tid, på grammofonens tid.
    Kul för dig Ottar-skuren-i-skuru-tall.
    Haha, jag syftade mer på att mina associationer till plattan är att den är tråkig men att den är fantastisk när man väl börjar lyssna.

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •