Välkommen till arkivversionen av Kentforumet!

Detta är en arkiverad och statisk version av Kentforumet så som forumet såg ut den 13 maj 2018 då forumet stängdes. Det går alltså inte att skriva i forumet längre utan den här arkiverade kopian finns bara kvar av nostalgiska och kanske historiska skäl.

Saknar du att skriva i Kentforumet? Kolla då in Facebook-gruppen Kentforumet - Ditt vardagsrum på nätet eller det nya forumet, Kentforumet 2.0.

När Kentforumet stängdes fanns det 26 094 medlemmar som hade gjort 1 153 096 inlägg i 10 524 olika ämnen.

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 47

Ämne: 10 år siden HH kom

Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av naughty copycat Visa inlägg
    Är det bara jag som inte tycker att vare sig Kungen är död eller En himmelsk drog är fantastiska?

(Därmed inte sagt att jag vill ha dem strukna; oavsett vad så är KÄD en bra inledningslåt.)
    har börjat tröttna lite på en himmelsk drog men kungen är död är ju jättebra fortfarande.
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av naughty copycat Visa inlägg
    Är det bara jag som inte tycker att vare sig Kungen är död eller En himmelsk drog är fantastiska?

(Därmed inte sagt att jag vill ha dem strukna; oavsett vad så är KÄD en bra inledningslåt.)
    Alltså, de två låtarna bara måste ju vara med på skivan!

"Visslaren" är också rätt seg och tråkig och bara genom att stryka den förkortar man albumet med nästan 8 minuter. För att göra det enkelt kan man avsluta skivan efter "Beskyddaren": 10 låtar och fullt tillräcklig speltid för ett album. Då går man förstås miste om "Berg&dalvana", som skulle kunna vara en bra avslutningslåt om man gör om slutet för nu går den ju rakt in i "Insekter"... (På engelska versionen har "Rollercoaster" ett riktigt slut så det alternativet går att använda.)

Jag tycker "Visslaren" trots allt fungerar bra som avslutningslåt på grund av sin längd och det utdragna outrot, så det bästa är kanske ändå att ta bort 2-3 låtar före den.

Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Tycker det känns logiskt att Isola och HH är släkt. Mina två favoritalbum med gruppen, ganska så överlägset utan dom hade jag nog inte skrivit på detta forum alls. Steget mellan Verkligen och Isola är bland det största steg jag sett ett band tagit.
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar

http://hajpland.blogspot.com

Medlem buster89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007

Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg

"Visslaren" är också rätt seg och tråkig och bara genom att stryka den förkortar man albumet med nästan 8 minuter. För att göra det enkelt kan man avsluta skivan efter "Beskyddaren": 10 låtar och fullt tillräcklig speltid för ett album. Då går man förstås miste om "Berg&dalvana", som skulle kunna vara en bra avslutningslåt om man gör om slutet för nu går den ju rakt in i "Insekter"... (På engelska versionen har "Rollercoaster" ett riktigt slut så det alternativet går att använda.)

Jag tycker "Visslaren" trots allt fungerar bra som avslutningslåt på grund av sin längd och det utdragna outrot, så det bästa är kanske ändå att ta bort 2-3 låtar före den.
    Håller inte med där. Faktum är att jag av någon anledning tänkte på Hagnesta Hill när jag vaknade i morse och det gick då upp för mig vilken perfekt "långskiva" den faktiskt är. Vanligtvis håller jag med om att 10-11 låtar är den perfekta längden och att man risikerar att komma ur substans om man tillägger fler låtar (samlingskivor är en annan sak), men för mig är varenda låt på HH oundviklig för helheten. Visst, även på denna skiva finns det låtar jag sällan lyssnar på men det betyder inte att de inte utgör sin funktion. (Och "Visslaren" är bland mina favoritlåtar...så det så. ) Nästa album V&A passar däremot perfekt som en 10-låtare, då atmosfären (dock inte alltid texterna!) är allmänt mer lättillgänglig och nog gör sig bättre i en något mindre portion.

Dock håller jag med dig om att den raka övergången från "Berg&Dalvana" till "Insekter" är rätt irriterande, faktiskt enligt mig den största bristen med albumet (vilket ju iofs lika gärna kan tolkas som en komplimang).
    Senast redigerat av buster89 den 2009-01-15 klockan 14:06.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg

Avsluta e f t e r Beskyddaren? Även om jag inte dricker kaffe så sätter jag mitt eftermiddagskaffe i halsen. Och det är klart att åtminstone Kungen är död måste vara med, men jag ser ingen anledning till att En himmelsk drog måste vara det. För mig är den lika överskattad som Om du var här var för Isola och visst, det kan bero på att Kent har gjort betydligt bättre hits efter det (ja, jag räknar in både Dom andra, FF, Kärleken väntar, Max 500, Palace & Main och Ingenting) som jag lite lättvindigt plockar bort låtar som var viktiga när albumen kom. Men jag har obskyr smak antar jag för jag tycker att Glider är viktigare för Isola än vad ODVH är och att Du var min armé är minst lika viktig som Klåparen på den där svarta skivan.

Om jag MÅSTE plocka bort två låtar från HH, vilket jag egentligen inte vill och ser som nödvändigt:

1. Ett tidsfördriv att dö för
    2. Beskyddaren - Den som har hört den akustiska versionen förstår varför. Jag tycker att låten i studioform borde ha varit kusin med "Utan dina andetag"...

Berg & dalvana tillhör skivans dnakod så den skulle jag inte välja bort ens om tre andra viktiga låtar rykte.
    Senast redigerat av vakær den 2009-01-15 klockan 15:25.
    rbroddmark.tumblr.com

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Jag kan verkligen inte hålla med dig.
    Enligt mig känns "Kungen är död" ganska varm, både genom musik och text.
    Så även med "Revolt III" och "Musik non stop", medan "Ett tidsfördriv att dö för", "Stanna hos mig", "Cowboys" och "Visslaren" känns ganska kalla för mig personligen. Det går lite upp och ner genom hela skivan känns det som, som det kan göra i livet. Det vill säga. Och på så sätt är det ett väldigt levande album.

Däremot skulle jag vilja passa på och fråga om låttitlarna, är de menade att låta så rebelliska och punkiga? Menar "Kungen är död" och "Revolt III" låter ju nästan lite anarkistiska? Lite samma sak med "En himmelsk drog"
    Då jag hatar monarki är jag ämnad att hålla med dig. Men jag tycker nog att drottningen hade kunnat få stryka med hon också.
    Senast redigerat av vakær den 2009-01-15 klockan 15:42.
    rbroddmark.tumblr.com

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rotuhiiri Visa inlägg
    det gräsliga outrot (enligt min åsikt) förstör den vackraste låt som Kent skrivit. De tre första minuterna är magiska.
    Sen finns det ju en liten poäng i hur lång låten är... Ännu en detalj som gör att det är Isolas systerskiva.
    I'm feeling kinda basic today.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Läggdags Visa inlägg
    Sen finns det ju en liten poäng i hur lång låten är... Ännu en detalj som gör att det är Isolas systerskiva.
    Precis. 7:47
    rbroddmark.tumblr.com

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Läggdags Visa inlägg
    Jag gillar såna detaljer jäkligt mycket. Tyvärr låter det väl inte bättre för det? Jag har väldigt svårt för outrot på "Visslaren", så är det bara.

Medlem erols avatar
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Hagnesta Hill är en av de bästa skivor jag hört. Går inte att bryta loss någon låt, acceptera att det är såhär skivan är.

Alla balladerna, de tre-fyra sista låtarna som mynnar ut i Visslaren.... fantastisk ljudupplevelse.

Grym
    Så länge fötterna bär
    Så länge lungorna kan

automobiliana.blogspot.se

Medlem erols avatar
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det jag menar när jag kallar HH den periodens Verkligen är att HH var en fortsättning på Isola, både musikaliskt och temamässigt.
    På samma sätt som Verkligen musikaliskt och temamässigt och produktionsmässigt var snarlik debuten.
    Isola var ett stort steg i en annan riktning från Verkligen och V&A var ett stort steg från HH, medan Verkligen och HH är sprungna ur samma "värld" som sina respektive föregångare.
    Tror vi aldrig jobbat så febrilt som under perioden HH kom till, men det var en miljon bollar i luften och väldigt många av de låtar som inte kom med på HH blev helt enkelt inte som vi tänkt.
    De hamnade på det stora låt-skrotupplaget, för att vid tillfälle slaktas/demonteras och användas som reservdelar till andra låtar som saknade intron, stick, bryggor osv.
    Kan bara gratulera JB och orkestermedlemmarna till en fantastisk platta. Svidande vacker resa i ett kallt och mörkt land. Både utom- och inombords.
    Så länge fötterna bär
    Så länge lungorna kan

Medlem frippe99s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av erol Visa inlägg
    Hagnesta Hill är en av de bästa skivor jag hört. Går inte att bryta loss någon låt, acceptera att det är såhär skivan är.

Alla balladerna, de tre-fyra sista låtarna som mynnar ut i Visslaren.... fantastisk ljudupplevelse.

Grym
    Kan bara hålla med. HH är helt fantastisk.

Standard

Citat Ursprungligen postat av erol Visa inlägg
    Kan bara gratulera JB och orkestermedlemmarna till en fantastisk platta. Svidande vacker resa i ett kallt och mörkt land. Både utom- och inombords.
    Kan man si det bedre? Ikke jeg i hvert fall.

Medlem erols avatar
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Jag håller absolut Hagnesta Hill som Kents bästa album någonsin.
    Blev därmed väldigt förvånad när jag läste i boken som följde med boxen att det var ett väldigt oplanerat och hafsigt verk "likt Verkligen". För mig framstår det som deras bästa, mest genomarbetade, i alla fall till då dags dato. Idag känns både DOJD och TTS mer överproducerade, men annars står ändå HH på toppen. Texterna berör fortfarande
    Som fan. Grym skiva
    Så länge fötterna bär
    Så länge lungorna kan

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

HH-dagen 6 december närmar sig. Hur ska vi fira? Glömma ett varningsljus kanske
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •