Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp med På Nära Håll

Nybörjare
    Reg.datum
    Dec 2003

Standard Hjälp med På Nära Håll

Har lärt mig stora delar av på nära håll men e det någon som vet hur man tar alla ackorden.. Har följt tabben som e på ackordsidan och klurat ut var man tar G, Em, Am och D. Men hur tar jag sen ett C, Bm och D7/F#?

På samma vis som man plockar de andra då förstås

Tänkte också att när gitarrren e nedstämd e inte G ett F# och Em ett D# etc eller har jag helt fel?

Medlem aprilkillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2003

Standard

Har för mig att det har funnits en fullständig tab på hela den låten förut... Nu är det ju endast verserna som finns tabbade. Har märkt på fler låtar att det tagits bort tabulatur. Men kanske finns det någon smart själ som har sparat ner den fullständiga tabulaturen på sin dator?

Jag provspelade låten precis och kom på hur C ska spelas:
    e-x
    b-x
    g-0
    d-0
    a-10
    e-8

Så spelas C i mellanspelen men inte i refrängen, då är det något annat grepp. Samma gäller alla ackord i refrängen; D, Em, G och C tas inte på samma sätt i refrängen som i verserna. Vill man göra det enkelt för sig plockar man refräng-ackorden i grundläge (men det kanske inte är lika kul?). Att döma av slide-ljudet innan och efter refrängen så spelas ackorden längre ner på halsen i refrängen iaf.

Angående stämningen på gitarren. Den är nedstämd en kvarts ton, vilket innebär att hela låten är "falsk". Ett G blir alltså inte ett F# utan en ton som ligger mitt emellan F# och G. Om du har en stämapparat så ska du stämma ned strängarna precis till stämapparaten slår över från E till Eb och från A till Ab.

Hoppas att jag var till någon hjälp även om jag inte har tagit ut hur alla ackord spelas! Lycka till!

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

jag tror det är kent.nu som är lite buggad, ser ingen anledning till att ta bort tabsen...

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Tabsen som ligger på kent.nu är ju helt korrekta. Bara att spela efter dom. Däremot fattas det ju en del av dom, typ refrängen och så...
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Medlem
    Reg.datum
    Mar 2006

Standard

På ackordsidan har jag för mig att C och D togs ungefär såhär när det fortfarande stod kvar:
    C
    e-0
    b-0
    g-5
    d-x
    a-3
    e-x

D
    e-x
    a-3
    g-0
    d-4
    a-5
    e-x

Rätta mig gärna om jag har fel. Det står ju på sidan att kentarna greppar lite värre ackord, kanske därför dessa togs bort?!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •