Sidan 2 av 50 FörstaFörsta 123456789101112 ... SistaSista
Resultat 16 till 30 av 737

Ämne: Djurrätt

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Vi kan inte styra djurens handlande men vi är tillräckligt intelligenta för att inse konsekvenserna av vårt eget handlande och ändra handlandet därefter.
    Exakt, därför är det en sak att hävda att djur ska ha rättigheter och en helt annan att anpassa sitt eget agerande. Det är inte rationellt och därför heller inte moraliskt att bränna upp all sin skog eller döda alla sina djur, helt enkelt eftersom det inte gynnar ens eget liv att göra så. Vill man ha långsiktig lönsamhet i ett skogsbruk måste man ta hänsyn till skogen, vill man vara säker på att ha mat så det räcker måste man driva sitt jordbruk på ett hållbart sätt. Det gör man inte för naturens eller djurens skull utan för sin egen, eftersom det moraliska syftet med ens eget liv är att leva. Att ta död på sig själv för naturens skull är bara korkat.

Erfaren medlem förgätmigejs avatar
    Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Jag bryr mig mer om människor än om djur men tycker det är jobbigare att se ett djur än en människa lida. Djur är uppenbarligen i en ganska försvarslös ställning gentemot människan. De kan inte säga nej eller försvara sig. Den utsatta situationen får mig att känna empati och sympati för djur varesig de förtjänar rättigheter eller inte, behövs det verkligen argument för medkänsla?
    I can tell by the way you smile, I'm smiling too
    I see myself in you

In the end, we all are who we are, no matter how much we may appear to have changed.

Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Jag dör hellre än slaktar ett djur och äter upp
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Vårt moderna samhälle gör det väldigt enkelt för många att inte behöva ta något ansvar för djurens väl och ve. Det är klart att man inte tycker att djuren ska ha några rättigheter om den enda kontakten man har med djur är via butikernas kyldiskar.
    Låt dom komma nu

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Oskar: Så vad jag än gör mot ett djur är det moraliskt okej, så länge jag gör det för min egen skull och det inte drabbar mänsklighetens framtid på jorden? Ursäkta mig om jag missförstod något.

Det finns med andra ord ingen anledning för människan att behandla djur ur någon annan synvinkel än den rent egoistiska tanken på vad man själv tjänar? Med människor är det ju inte så, jag kan ju inte döda dig även om jag tjänar på det och tycker att det är rationellt. Det är det du menar med att djur inte har några rättigheter eller?

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av förgätmigej Visa inlägg
    Jag bryr mig mer om människor än om djur men tycker det är jobbigare att se ett djur än en människa lida. Djur är uppenbarligen i en ganska försvarslös ställning gentemot människan. De kan inte säga nej eller försvara sig. Den utsatta situationen får mig att känna empati och sympati för djur varesig de förtjänar rättigheter eller inte, behövs det verkligen argument för medkänsla?
    Nej, men det är helt olika saker. Djur ska inte ha rättigheten att slippa bli uppätna, men om du inte vill äta djur så är det upp till dig att inte göra det.

Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Ska en människa ha rättigheten att slippa bli uppäten?
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Oskar: Så vad jag än gör mot ett djur är det moraliskt okej, så länge jag gör det för min egen skull och det inte drabbar mänsklighetens framtid på jorden? Ursäkta mig om jag missförstod något.

Det finns med andra ord ingen anledning för människan att behandla djur ur någon annan synvinkel än den rent egoistiska tanken på vad man själv tjänar? Med människor är det ju inte så, jag kan ju inte döda dig även om jag tjänar på det och tycker att det är rationellt. Det är det du menar med att djur inte har några rättigheter eller?
    Precis. Men som sagt: om du driver ett jordbruk är det inte rationellt att förgifta marken och plåga dina djur, dels för att du skjuter dig själv i foten direkt genom att förstöra möjligheten till framtida avkastning på din investering, och dels för att många antagligen kommer reagera negativt och bojkotta dig.

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Man kan ju inte påstå att det skulle vara FEL att äta kött?
    Det är ju någonting som är naturligt.
    Alla ni som säger att det är fel att äta kött för att djuren lider ni har ju delvis rätt, men man behöver ju inte sluta äta kött för det?
    Varför? För att ni inte kan se dom möjligheter som finns.
    Man kan köpa vildt, man kan köpa från en bonde som säljer enbart kött som kommer från djur som dött naturligt, man kan också köpa från bönder som slakar själva och då vet man vad djuren har för levnadsvillkor och så vidare.
    Tack för mig!
    Senast redigerat av bcq den 2009-02-18 klockan 22:02.

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Att något är "naturligt" är som sagt inget argument över huvudtaget, helt meningslöst eftersom det saknar innebörd.

För övrigt lever miljoner och åter miljoner människor på den här jorden av vegetarisk kost, antingen av ideologiska, moraliska eller religiösa själ och de dör knappast för det. Vi behöver inte äta kött.
    Sedan är det klart att det är bättre att köpa kött från djur som behandlats bra än från djur som behandlats dåligt, men om man vill gå ännu längre kan man såklart sluta att konsumera kött helt. Jag förstår inte hur man inte kan förstå att vissa inte vill äta kött.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av bcq Visa inlägg
    Hur fan kan man påstå att det skulle vara FEL att äta kött?
    Det är ju någonting som är naturligt.
    Alla ni som säger att det är fel att äta kött för att djuren lider ni är så jävla dumma.
    Varför? För att ni inte kan se dom möjligheter som finns.
    Man kan köpa vildt, man kan köpa från en bonde som säljer enbart kött som kommer från djur som dött naturligt, man kan också köpa från bönder som slakar själva och då vet man vad djuren har för levnadsvillkor och så vidare.
    Tack för mig!
    I forumet kallar vi inte folk för dumma, oavsett åsikt.
    Låt dom komma nu

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Att något är "naturligt" är som sagt inget argument över huvudtaget, helt meningslöst eftersom det saknar innebörd.

För övrigt lever miljoner och åter miljoner människor på den här jorden av vegetarisk kost, antingen av ideologiska, moraliska eller religiösa själ och de dör knappast för det. Vi behöver inte äta kött.
    Sedan är det klart att det är bättre att köpa kött från djur som behandlats bra än från djur som behandlats dåligt, men om man vill gå ännu längre kan man såklart sluta att konsumera kött helt. Jag förstår inte hur man inte kan förstå att vissa inte vill äta kött.
    Jag står bara för att djur inte ska ha några rättigheter, om du vill leva på sallad får du gärna göra det.

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Några visdomsord från forumets pretto-kung ...

Människan har ett kollektivt storhetsvansinne (p.g.a. vår egen storhet!?) som dessvärre är så djupt rotat i det mänskliga sinnet att vi inte längre tänker på det. Kolla bara på nyheterna hur människor med stjärnstatus lyfts upp som fantastiska storheter eller hur krigiska typer tar vapen mot andra människor därför att de inbillar sig att de har så "rätt" (när de i själva verket är förblindade av sin egen falska självkärlek).

Okej, jag ville bara att ni skulle komma ihåg hur snedvridet människosläktet är, innan vi börjar debattera det här ämnet utifrån vår falska självbild. Alltså vi människor är på något sätt intelligenta, men samtidigt märker vi vilken effekt vår "intelligens" har på jorden, så uppenbarligen finns ett steg i vår intelligenta utveckling som vi inte har tagit än. Vi är rätt primitiva och omedvetna om vår egen dumhet, än så länge ...
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    I forumet kallar vi inte folk för dumma, oavsett åsikt.
    Då ändrar jag direkt!

Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av bcq Visa inlägg
    Då ändrar jag direkt!
    Fortsätt på den inslagna linjen och du får en bestraffning av något slag. "Inte kloka" är ju stor skillnad...
    Låt dom komma nu

Sidan 2 av 50 FörstaFörsta 123456789101112 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •