Sidan 1 av 50 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 737

Ämne: Djurrätt

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard Djurrätt

Vi har tidigare haft en stor debatt i skräpen som handlade om huruvida det är rätt att äta kött eller inte, och nu senast har t.o.m Pirate Bay-tråden urartat något och börjat behandla ämnet om hur vi ska behandla våra vänner djuren. Med andra ord är det dags att skapa en tråd om detta ämne.

Så, hur ska vi behandla våra djur? Ska de ha fler eller färre rättigheter? Ska de ha några rättigheter alls? Ska vi betrakta oss själva som en överlägsen art som får göra som vi vill, eller ska vi betrakta djuren som jämlikar? osv...

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem KnekkKnekks avatar
    Reg.datum
    Nov 2008

Standard

Det är en bra fråga..... x)

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Tar mig friheten att infoga ett inlägg av Oskar i Pirate Bay-tråden med tillhörande frågeställning från mig själv. Citatet blir kanske lite taget från sitt sammanhang, men ni kan ju ta er en titt i tråden om ni är intresserade...

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Djur och växter behöver ingen moral eftersom deras överlevnad är instinktiv och automatisk, och därmed behöver de heller inga rättigheter. De ska inte ha några rättigheter.
    Vad menar du med det? Det lät bara intressant så jag undrar.
    Menar du att det inte finns någon anledning att behandla djur och växter på ett bra sätt, eller bara att vi inte är skyldiga att göra det?
    Man kanske inte måste ha rättigheter för att bli behandlad på ett bra sätt?

Last.fm

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Given tråd.
    Garanterat intressant och rolig läsning när folk väl kommer igång med sina underfundiga argument ...

Och Oskars inlägg var ju en bra isbrytare.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Vi har tidigare haft en stor debatt i skräpen som handlade om huruvida det är rätt att äta kött eller inte, och nu senast har t.o.m Pirate Bay-tråden urartat något och börjat behandla ämnet om hur vi ska behandla våra vänner djuren. Med andra ord är det dags att skapa en tråd om detta ämne.

Så, hur ska vi behandla våra djur? Ska de ha fler eller färre rättigheter? Ska de ha några rättigheter alls? Ska vi betrakta oss själva som en överlägsen art som får göra som vi vill, eller ska vi betrakta djuren som jämlikar? osv...
    De flesta människor har väl ett mycket starkare känslomässigt förhållande till andra människor än till djur. För mig är det en anledning till att se djur som en del av naturen som vi kan använda till vår fördel. Vissa djur kan man gilla av olika anledningar. Jag gillar till exempel fåglar - men för mig är de inte likvärdiga med människor (för sig själva må de vara viktigare än oss - men inte för mig).
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Standard

Samma rättigheter som människor. Får vi exploatera djurriket ska vi få exploatera människoriket. Rättvisa med andra ord.

Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Alltså, det är nog första gången som jag läst något riktigt korkat som oskar skrivit. varför skulle inte djur ha några rättigheter?

jag äter inte kött, jag tycker också det är fel med försöksdjur, pälsindustrin, fisket..osv

Okej att man kanske inte tycker att djur har samma rättigheter, för det finns det många som tycker; att människan skulle vara "viktigare" än djuren. Men jag låter inte bli att äta kött bara av etiska skäl utan även för jag tycker det är en onödig belastning på miljö, människor, ekonomi osv. Köttindustrin är ett av de största samhällsproblemen idag
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Jag vet inte riktigt var jag står i frågan. I min drömvärld har vi slutat exploatera djur och kan ge dem rätt till ett någorlunda naturligt liv trots att vi kanske kommer fortsätta utnyttja dem till viss del. Samtidigt kan jag ifrågasätta människor som engagerar sig och lägger massa tid på att stoppa förtrycket av djur, men inte på att stoppa förtrycket av människor. På ett eller annat sätt hänger kanske dessa ihop och det ena utesluter ju inte det andra, men ändå.

Last.fm

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Men ojojoj. Snälla tänk liiiite längre någon gång. Fråga er vad en rättighet är och varför vi behöver dom. Okejokej.

Haren har rätt till sitt liv. Hur ska vi straffa räven när den äter upp haren? Räven har ju kränkt harens rätt till sitt liv och måste rimligtvis bestraffas.
    I have seen it all

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Vi kan inte styra djurens handlande men vi är tillräckligt intelligenta för att inse konsekvenserna av vårt eget handlande och ändra handlandet därefter. Det är väl egentligen mer hur vi väljer att förhålla oss som är det viktiga. Djuren själva lär ju inte starta någon rörelse för sina egna rättigheter.

Last.fm

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Vad tycker ni om att utnyttja djur överhuvudtaget? För sport och nöje?
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Vad tycker ni om att utnyttja djur överhuvudtaget? För sport och nöje?
    Hemskt. Våld mot djur är mer plågsamt att se på än våld mot människor.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Jag skulle inte vilja utnyttja djur för sport eller nöje om de på något sätt mår dåligt av det. Däremot har jag väl inte någon rätt att tvinga andra till att tycka precis samma sak som jag. Det är väldigt mycket en fråga om personlig moral. Vi behöver ju liksom inte utnyttja djur för sådana syften, därför tycker jag att det verkar väldigt onödigt.

Last.fm

Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Tillskillnad mot räven så har ju vi människor ett annat val.

Och som sagt så behöver ju inte det ena utesluta det andra, att man bryr sig om djuren betyder inte att man inte bryr sig om människor. Jag väntar just nu på att få en ansökan om ett fadderbarn godkänt Vet dock inte om det kommer gå igenom eftersom jag inte lever ihop med någon och det är ju vissa regler och sådär, men jag hoppas det gör det iallafall.
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Det är väldigt mycket en fråga om personlig moral.
    GLHF my friend stormen kommer!

Sidan 1 av 50 1234567891011 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •