Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: DN "Bristen på artighet är total" publ onsd 25 juli 2007

Post DN "Bristen på artighet är total" publ onsd 25 juli 2007

"Allt fantastiskt som Sverige har borde applåderas högre. Samtidigt borde vår beundran för USA riktas mot allt det som gör vardagen där så många grader varmare", skriver DN:s förra utrikeskorrespondent Georg Cederskog."------

"Kentsångaren Joakim Berg förklarade en gång att den sinnesstämning som han oftast återkommer till när han sätter sig ner för att skriva sina texter är känslan man får i Stockholms tunnelbana: att kliva in i en vagn full av människor som inte ser en. Sjuttiofem medpassagerare som samtidigt och till varje pris vill undvika all mänsklig kontakt. Alla med varsin gratisblaska höjd som sköld.

Så agerar sällan amerikaner när de möter okända.----"

Läs hela artikeln här:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=674014
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

jag ville bara fly från mig själv skära bort min otillräcklighet men med fläckarna jag glömt är redan dömd. jag ville vara intellektuell, berest, belevad äckligt ung men arvet väger tungt. gener & anlag

allt var ett misstag

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Att ingen annan har kommenterat det här..
    mimmi heter jag tralalalala

Medlem 016s avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

hahaha.. fy fan vilken mupp. vadå insnöad i sitt lilla "jag måste skryta i min artikel" värld..
    ofta att alla svenskar är sådär o alla amerikaner är så bra.
    orkade inte ens läsa hela, blev bara trött på skiten.
    DN suger frånomed nu.
    BLÄ!!!!!!!

Moderator mhs avatar
    Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Artikeln har faktiskt en poäng. Amerikaner ÄR bra mycket vänligare, öppnare och mer hjälpsamma rent generellt än vad man är i Sverige. Sen kan man ju diskutera om varför det faktiskt är så. Bilden av svenskar utanför sverige är att de är sura, inåtvända, oartiga, väldigt sexuellt liberala och dricker sprit som riktiga vikingar.
    Jag har blivit äldre, saknar glöd

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av mh Visa inlägg
    Artikeln har faktiskt en poäng. Amerikaner ÄR bra mycket vänligare, öppnare och mer hjälpsamma rent generellt än vad man är i Sverige. Sen kan man ju diskutera om varför det faktiskt är så. Bilden av svenskar utanför sverige är att de är sura, inåtvända, oartiga, väldigt sexuellt liberala och dricker sprit som riktiga vikingar.
    kunde inte ha sagt det bättre...

Medlem Jolenes avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av mh Visa inlägg
    M.a.o.; omtrent som nordmenn!
    Och jag känner en sån lättnad när musiken går på igen...

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Dom tog ju upp just det här i svt:s serie "världens modernaste land".

håller med mh.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

"vi" och "dom" är det specifikt för svensken?,
    tror ni inte att det finns i USA i samma utsträckning som här?
    Jag tror man visar det annorlunda bara.
    Sen låter jag bli kommentera det J. Berg har sagt.
    Vill poängtera att jag vet inte.
    Senast redigerat av Mimmi77 den 2007-08-18 klockan 18:19.
    mimmi heter jag tralalalala

Medlem 016s avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

ha ha haa..
    ja generellt kanske.. men det skrev han inte.
    tycker ändå artikeln var skit. det är när man läser såna grejer man skäms över att va svensk. o då menar jag att jag skäms över honom.
    det är säkert så att när folk läser sånt så blir det lite: "aha, ja vi är så och så och så ,och USA är så och så och så.. det står ju här, han vet nog, han har varit där" jaja, där har vi det svart på vitt, och ännu en gång har det printats in i våra huvuden.. inte konstigt att alla tror att "vi är sånna".

snacka om att dela in folk i fack.. alla med svarta kläder dyrkar döden osv.
    Senast redigerat av 016 den 2007-08-19 klockan 11:43.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •