http://foto.stilren.se - portfolio
vafan staffan, de e ju värsta draget i tråden ju...![]()
Signatur.
En sak som kan tilläggas om företagsdebatten:
Självklart är vi beroende av företag för att producera en hel del varor som vi faktiskt vill konsumera, men vi får inte heller glömma att företagen ofta drivs mer av vinstintressen än av hänsyn till miljö och människor. Att U-länderna blir utnyttjade av den rika världen är väl knappast någon hemlighet och att arbeten flyttas till låglöneländer där arbetarna har mindre rättigheter är också ett bra exempel på hur vinstintressen går först. Jag och Oskar har nog redan diskuterat det här och vi ser nog lite olika på globaliseringens för- och nackdelar.
Jag hade gärna sett en globaliserad superhjärna som utnyttjade jordens resurser på ett hållbart och optimalt sätt i stället för att styras av företagens vinstintressen. Hur beroende vi tekniskt högstående varelser än är av våra medmänniskors företagsamhet så finns det möjlighet till förbättring. Människor som kommer på de optimala lösningar som kan lindra vår skadliga inverkan på jorden borde premieras i stället för alla dessa obetänksamma människor som har makten över sitt eget och andras öden.
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\
Vet inte vilka du syftar på.
Det finns ingen motsättning mellan att ha ett vinstintresse och att ta hänsyn till människor, tvärtom. Det som är verkligt lönsamt är att lyssna på vad folk vill ha och ge dem bra produkter/bra arbeten. U-länderna som inte blir "utnyttjade" är de allra fattigaste, helt enkelt för att självförsörjning och isolationism inte fungerar.
Det krävs ingen global superhjärna, bara medvetna konsumenter.Jag hade gärna sett en globaliserad superhjärna som utnyttjade jordens resurser på ett hållbart och optimalt sätt i stället för att styras av företagens vinstintressen. Hur beroende vi tekniskt högstående varelser än är av våra medmänniskors företagsamhet så finns det möjlighet till förbättring. Människor som kommer på de optimala lösningar som kan lindra vår skadliga inverkan på jorden borde premieras i stället för alla dessa obetänksamma människor som har makten över sitt eget och andras öden.
http://foto.stilren.se - portfolio
Ni är så OT man kan bli.....
Vi är lite OT ja (men hyfsat intressanta), och jag ska inte underhålla den här debatten ytterligare, enbart konstatera att jag inte köper Oskars senaste argument.
Var går gränsen för OT förresten? Är det okej att diskutera huruvida "gruppering" är ett uttryck för att känna sig stark i kollektivet, t.ex. som AIK-supporter? Är det okej att diskutera huruvida nationalism är en ursäkt för att utnyttja svaga länder? Jag tycker att det är rätt kul när den tråden hittar sina egna vägar ...
Apropå på OT: På tisdag kanske vi ses i Helsinki ...
Så vänder allt igen
/Jo©ke\
Alltså det här med svarta glasögon, har det blivit forumets nya subkultur?
Jag befinner mig i chock.![]()
![]()
Så vänder allt igen
/Jo©ke\
Jag befinner mig i chock att du inte är med![]()
Besegra inte
Slå inte tillbaka
Ge inte upp
Har nån sagt emo eller måste jag ta på mig ansvaret?
*väntar på att nån kommer och säger att emo är en musikstil blablabla*
wiihuuuu
Black metal är en väldigt intressant subkultur.