Sidan 9 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista
Resultat 121 till 135 av 165

Ämne: Tråden om subkulturer

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Antar att spud reagerar på att Anna får det att låta som om nazister inte har något människovärde överhuvudtaget.

Antar att Anna menar att man inom en grupp kan inbilla sig att någonting är så fantastiskt viktigt när det för alla människor utanför denna grupp helt saknar betydelse (= ingenting).

Eller det kanske var felaktiga antaganden, men det är alltid kul att spekulera och medla.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Antar att spud reagerar på att Anna får det att låta som om nazister inte har något människovärde överhuvudtaget.

Antar att Anna menar att man inom en grupp kan inbilla sig att någonting är så fantastiskt viktigt när det för alla människor utanför denna grupp helt saknar betydelse (= ingenting).

Eller det kanske var felaktiga antaganden, men det är alltid kul att spekulera och medla.
    Ja typ, menar också att de själva känner att de får ett värde, känner sig mer betydelsefulla.

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Anna.92 Visa inlägg
    Ja typ, menar också att de själva känner att de får ett värde, känner sig mer betydelsefulla.
    Precis, det "inbillade värdet" är det vi lever på när vi känner oss otillräckliga.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Nej, men om man lägger en större betydelse än så i pengarna kan det låta som att man vill spela en roll av snobb - eller värre, att man är girig.
    Du sa det.
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Standard

hahaha låter ju som jag skulle ha värsta erfarenheten inom detta, menar snarare att det är ett exempel inom subkulturen.
    Ja, fast så verkade du inte riktigt mena i dina två första inlägg.

Som t.ex det här med nynazister, många av dom har i grund och botten ingenting. Dålig uppväxt, inga vänner etc etc,
    men så får de chansen att gå med i en grupp tillsammans med andra som också har det jobbigt, det blir en slags gemenskap, de slåss för samma sak. Även ifall de inte riktigt egentligen fattar vad de egentligen står för. De känner ett slags värde i sig själva och det dom gör.
    Här kan jag hålla med, i många fall tror jag att främlingsfientliga helt enkelt projicerar sin ilska på något helt annat.

Men nu handlade det här om nynazister, hur kommer det sig att det verkar vara så sjukt vanligt att se ner på folk som söker sig till subkulturer och identifierar sig med en subkulturs ideal? Vad är det som säger att det bara är nollor som söker sig till subkulturer?

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Det jag reagerade på var att hon med två av sina inlägg verkade påstå att alla som söker sig till subkulturer är losers. Så tror inte jag att det är. Alls.

Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie.

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Vissa personer tolkar inlägg bokstavligt för att skapa största möjliga debattunderlag, medan andra läser mellan raderna och läser in de tolkningarna som överensstämmer med ens egen uppfattning. Intressant det där med att tolka inlägg.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av spud Visa inlägg
    Här kan jag hålla med, i många fall tror jag att främlingsfientliga helt enkelt projicerar sin ilska på något helt annat.
    Är inte det ett rätt avskyvärt sätt egentligen att påstå att de som ingår i såna grupperingar inte vet vad de gör?
    Klart de vet vad de gör, de ignorerar bara det faktumet att de själva vet vad det är de pysslar med. Fegt? Ja. Enkelt? Ja. Bekvämt? Ja. Stjärna i kanten? Njä.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

drog ett expempel som passar till min teori, och visar hur jag menar : )

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Är inte det ett rätt avskyvärt sätt egentligen att påstå att de som ingår i såna grupperingar inte vet vad de gör?
    Klart de vet vad de gör, de ignorerar bara det faktumet att de själva vet vad det är de pysslar med. Fegt? Ja. Enkelt? Ja. Bekvämt? Ja. Stjärna i kanten? Njä.
    Att de vet vad de gör är det väl ingen tvekan om? Det som är intressant är ju vad som ligger bakom, och där tror jag att Anna.92 har en poäng. Det kan nog i många fall vara en kass uppväxt som ligger bakom och att man därför väljer att vara arg på något annat. Att det är fegt, enkelt och bekvämt att bete sig så är väl ganska... Självklart?

EDIT: Jag skulle iofs kanske kunna ha quotat Anna.92s inlägg lite bättre...

Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Men nu handlade det här om nynazister, hur kommer det sig att det verkar vara så sjukt vanligt att se ner på folk som söker sig till subkulturer och identifierar sig med en subkulturs ideal? Vad är det som säger att det bara är nollor som söker sig till subkulturer?

Det jag reagerade på var att hon med två av sina inlägg verkade påstå att alla som söker sig till subkulturer är losers. Så tror inte jag att det är. Alls.

jag har inte sagt att det bara är nollor som söker sig till subkulturer, tror faktiskt som jag tidigare har sagt att alla på ett eller annat sätt tillhör en viss subkultur.
    subkulturen är en bred utsträckning av alla möjliga olika "grupper", i mina tidigare inlägg drog jag ett exempel på hur det kan vara.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Om det verkligen skulle fatta vad de stod för. Ja, om de verkligen skulle fattat det, genom att typ för 1 vecka leva under hitler-tiden så tror jag fanimej inte dom skulle vara nazister längre.

Standard

jag har inte sagt att det bara är nollor som söker sig till subkulturer, tror faktiskt som jag tidigare har sagt att alla på ett eller annat sätt tillhör en viss subkultur.
    subkulturen är en bred utsträckning av alla möjliga olika "grupper", i mina tidigare inlägg drog jag ett exempel på hur det kan vara.
    Hänvisar hit:

Men tack för förtydlingen iaf.

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Att de vet vad de gör är det väl ingen tvekan om? Det som är intressant är ju vad som ligger bakom, och där tror jag att Anna.92 har en poäng. Det kan nog i många fall vara en kass uppväxt som ligger bakom och att man därför väljer att vara arg på något annat. Att det är fegt, enkelt och bekvämt att bete sig så är väl ganska... Självklart?

EDIT: Jag skulle iofs kanske kunna ha quotat Anna.92s inlägg lite bättre...
    Jo, givetvis. Det är inte många nynazister som kommer på: "Jäklar vad jag hatar judar! Finns det någon lämplig grupp här i krokarna som kan ta hand om och vidareutveckla mitt ideologiska snedsteg?"

Om det verkligen skulle fatta vad de stod för. Ja, om de verkligen skulle fattat det, genom att typ för 1 vecka leva under hitler-tiden så tror jag fanimej inte dom skulle vara nazister längre.
    Jag tror att våra åsikter inte skiljer sig alls särskilt mycket om de förstår eller inte, tror mest att det är definitionerna som skiljer sig. Jag menar att de verkligen förstår om de vågar tänka efter och inte bara stänger av de tankebanorna för att det är lättare att inte tänka, medan du menar att de inte förstår. Så, en definitionsfråga kanske?

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Men tack för förtydlingen iaf.
    Ingen orsak!

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Jag tror att våra åsikter inte skiljer sig alls särskilt mycket om de förstår eller inte, tror mest att det är definitionerna som skiljer sig. Jag menar att de verkligen förstår om de vågar tänka efter och inte bara stänger av de tankebanorna för att det är lättare att inte tänka, medan du menar att de inte förstår. Så, en definitionsfråga kanske?
    Hm, när jag skriver att jag tror att dom egentligen inte förstår, så menar jag förstår, alltså förstår på riktigt.
    Visst fattar dom ju att dom ska hata judar osv, men jag tror inte dom förstår på riktigt hur det verkligen är, och hur det verkligen var att leva under tiden då nazisterna hade makten.

Har fortfarande starka minnen från högstadiet då en mycket gammal man kom till skolan och berättade för alla hur han levde under ett fångläger i Polen tillsammans med sin pappa (dom var judar).
    jag minns hur han började skaka av rädsla när han berättade hur de dödade hans bror, ja, han grät verkligen. och det var så otroligt hemskt alltihopa, man levde sig in i det på nått sätt. jag kommer ihåg hur jag såg andra elever och lärare runt omkring gråta av medlidande. alla borde få höra hans historia!
    jag tror inte någon som upplevt tiden då nazisterna hade makten skulle kunna vara nazist idag och stå för det.

Sidan 9 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •