Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: kevlarsjäl

Standard kevlarsjäl

Vad betyder kevlarsjäl ?? skriv vad det betyder för er..
    Jag är livrädd för att leva Och jag är dödsrädd för att dö

Nybörjare
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Kevlar är skottsäkert material men kan skadas av smala stick
    jag har byggt upp en kraftfull sköld mot starka emotioner
    jag är rädd för starka känslor och vill inte låta de dra ner mig i otrygg brist på kontroll
    jag vill själv kunna styra över min tillvaro och inte styras av okontrollerbara känslor
    därför har jag byggt upp ett lager kevlar runt min själ
    försök att få mig ur balans med hjälp av gevärskott kommer inte att fungera
    själen min långt långt in går ej att nå
    men mot små, små, smala, vassa, välriktade stick har min själ svårt att värja sig
    strategin att värja sig mot kanonkulor gör att sylvassa stick slinker igenom
    du som genomskådat min strategi stack ett hål i min kevlarsjäl
    du blev mitt sår och så blöder jag ihjäl

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Suck.
    "Kevlar uppfanns på 1920-talet av DuPont (ursprungligen för att komma runt Michelins patent på stålradialdäcket) men blev inte riktigt känt förrän på 1960-talet. Det är fem gånger vikttåligare än stål och väger väldigt lite. Kevlar används till allt från skyddshandskar och -västar till slangen i bildäck till kompositer i flygplan men också mycket inom modellhobby. Kevlar är handelsnamnet för para-aramidfiber, det finns två olika sorters aramidfibrer, paratyp och metatyp. Det är egentligen två forskare som står bakom kevlar, Stephanie Kwolek och Herbert Blades, de arbetade båda för DuPont. Aramidfibrer är starka men inte särkskilt uttänjbara och relativt dyra.

Kevlar tillhör gruppen högtemperaturstabila ämnen, vilket innebär att den tål värme upp till 180 grader i en längre tid utan att ta någon större skada.

Kevlar används även för tillverkning av eldleksaker, såsom poi, eldrep, veke på eldstavar och dylikt. Men det kan även användas till skateboardar.

Ett viktigt användningsområde för kevlar är som kärna i glasfiberkablar för optisk kommunikation, där kevlarens låga töjning kommer särskilt väl till pass för att avlasta den ömtåliga glasfibern.

En annan tillämpning är staglina (handelsnamn Parafil) som alternativ till stål vid stagning av höga master. I vissa tillämpningar är det en fördel att kevlar till skillnad från stål är elektriskt oledande. Detta kan ha betydelse bl a vid antennanläggningar för radio.

Även högtalarproducenter har upptäckt Kevlar. Det används till själva högtalarmembranen."

"Själ eller psyke (grekiska: psyché) är en sammanfattande benämning på alla mentala förmågor hos levande varelser: förnuft, karaktär, känsla, medvetande, minne, perception, tänkande etc. Inom religionen är människans själ av enbart andlig natur medan nämnda mentala förmågor hör till den materiella världen."

källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Själ & http://sv.wikipedia.org/wiki/Kevlar dvs wikipedia

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av bcq Visa inlägg
    Suck.
    "Kevlar uppfanns på 1920-talet av DuPont (ursprungligen för att komma runt Michelins patent på stålradialdäcket) men blev inte riktigt känt förrän på 1960-talet. Det är fem gånger vikttåligare än stål och väger väldigt lite. Kevlar används till allt från skyddshandskar och -västar till slangen i bildäck till kompositer i flygplan men också mycket inom modellhobby. Kevlar är handelsnamnet för para-aramidfiber, det finns två olika sorters aramidfibrer, paratyp och metatyp. Det är egentligen två forskare som står bakom kevlar, Stephanie Kwolek och Herbert Blades, de arbetade båda för DuPont. Aramidfibrer är starka men inte särkskilt uttänjbara och relativt dyra.

Kevlar tillhör gruppen högtemperaturstabila ämnen, vilket innebär att den tål värme upp till 180 grader i en längre tid utan att ta någon större skada.

Kevlar används även för tillverkning av eldleksaker, såsom poi, eldrep, veke på eldstavar och dylikt. Men det kan även användas till skateboardar.

Ett viktigt användningsområde för kevlar är som kärna i glasfiberkablar för optisk kommunikation, där kevlarens låga töjning kommer särskilt väl till pass för att avlasta den ömtåliga glasfibern.

En annan tillämpning är staglina (handelsnamn Parafil) som alternativ till stål vid stagning av höga master. I vissa tillämpningar är det en fördel att kevlar till skillnad från stål är elektriskt oledande. Detta kan ha betydelse bl a vid antennanläggningar för radio.

Även högtalarproducenter har upptäckt Kevlar. Det används till själva högtalarmembranen."

"Själ eller psyke (grekiska: psyché) är en sammanfattande benämning på alla mentala förmågor hos levande varelser: förnuft, karaktär, känsla, medvetande, minne, perception, tänkande etc. Inom religionen är människans själ av enbart andlig natur medan nämnda mentala förmågor hör till den materiella världen."

källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Själ & http://sv.wikipedia.org/wiki/Kevlar dvs wikipedia
    Bad någon dig rada upp en massa fakta från Wikipedia? Läs första inlägget en gång till.
    Låt dom komma nu

Staffan747
    Guest

Standard

Exakt, frågan var trots allt vad låten betyder för oss.. Inte ordagrant vad fan 'kevlar' och 'själ' betyder....
    Senast redigerat av Staffan747 den 2009-04-20 klockan 18:50.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

alla är så sugna på att dryga : )

Standard

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Exakt, frågan var trots allt vad låten betyder för oss.. Inte ordagrant vad fan 'kevlar' och 'själ' betyder....

haha tack för att du märkte det iaf ^^

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rowo Visa inlägg
    Kevlar är skottsäkert material men kan skadas av smala stick
    jag har byggt upp en kraftfull sköld mot starka emotioner
    jag är rädd för starka känslor och vill inte låta de dra ner mig i otrygg brist på kontroll
    jag vill själv kunna styra över min tillvaro och inte styras av okontrollerbara känslor
    därför har jag byggt upp ett lager kevlar runt min själ
    försök att få mig ur balans med hjälp av gevärskott kommer inte att fungera
    själen min långt långt in går ej att nå
    men mot små, små, smala, vassa, välriktade stick har min själ svårt att värja sig
    strategin att värja sig mot kanonkulor gör att sylvassa stick slinker igenom
    du som genomskådat min strategi stack ett hål i min kevlarsjäl
    du blev mitt sår och så blöder jag ihjäl

tack försvaret =)

Staffan747
    Guest

Standard

För mej är den en sommarlåt, rättare sagt sommaren 06 när jag var väldigt kär.

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Bad någon dig rada upp en massa fakta från Wikipedia? Läs första inlägget en gång till.
    Det var ju inte så att jag tänkte tala om för denna person vad "Kevlarsjäl" betyder för det är upp till var och en.
    Men jag förstår missförståndet och ska tänka på detta i fortsättningen.

Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av ochsåodlarjagminrädsla Visa inlägg
    tack försvaret =)
    vad har försvaret gjort?
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

Nybörjare DrMartens28s avatar
    Reg.datum
    Apr 2009

Standard

Kevlarsjäl låten är verkligen jättebra för mig betyder den typ att något händer en som man aldrig trodde skulle hända

Standard

Citat Ursprungligen postat av DrMartens28 Visa inlägg
    Kevlarsjäl låten är verkligen jättebra för mig betyder den typ att något händer en som man aldrig trodde skulle hända
    haha lite jonnastyle. inga punkter.
    välkommen

Medlem Insektens avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Någon som sårar får jag det till.
    "Så länge hjärtat mitt slår så minns jag dig när du stack ett hål i min kevlarsjäl"
    Fast det grundar jag väl mest på bara för just den textraden.
    30 maj, 14 juli 2012.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •